32 Hij gelooft dat de heer Arnoys even 2 verschillende dingen door elkaar haalde. Er wordt wel allemaal over sluiting gesproken, maar de gemeente sluit. De veterinair inspecteur kan stante pede toestemming weigeren tot keuring van vlees, hetgeen dan zou betekenen dat men het slachthuis open kan houden en dat men de beesten dood kan maken, maar dat het vlees daar niet gekeurd mag worden. Dat legt dan de hele zaak natuurlijk wel onmiddellijk lam. Daar zit de moeilijkheid. Hij verwacht nog wel een brief van de inspecteur waarin duidelijk wordt gemaakt dat die datum van 1 juli echt ultimatief is. De heer DEKKERSzegt, dat, hetgeen ook al uit het stuk bleek, de wethouder nu nog eens duidelijk heeft gemaakt dat er eigenlijk geen officieel stuk was. Hij heeft er geen direct antwoord op gekregen, waarom dit allemaal zo laat pas komt, omdat ook het vaststellen van de uitvoeringsbesluiten daar toch wel afhankelijk van was. Het zou hem dan prettiger zijn geweest als dit dan op een wat snellere termijn n& 24 april was gekomen. Door de termijnen van afwikkeling die soms erg lang schijnen te duren op sommige punten zal een en ander misschien toch nog wel tot knelpunten kunnen gaan leiden. Hij dacht echter dat de raad weinig andere keus overbleef. Hij is in ieder geval voor een vaste datum en in dit geval dan maar 1 juli 1975. De heer VAN KEMENADE zegt dat al is opgemerkt dat die uitvoeringsbesluiten pas genomen kunnen worden als het raadsbesluit gevallen is. Toch moet er dan wel een datum komen. Er wordt dan vastgehouden aan de 1 juli. Wat hij zich nu nog afvraagt is, als vanavond het raadsbesluit genomen zou worden om tot sluiting over te gaan, hoe lang duurt het dan voor de goedkeuring op dit raadsbesluit van GS binnen is. De heer DE LAET vraagt zich af of, als nu vanavond besloten wordt om het slachthuis per 1 juli te sluiten, in hoeverre de raad dan die uitvoeringsbesluiten na 1 juli te zien zal krijgen Hij ziet niet in dat binnen zo korte tijd die uitvoeringsbesluiten tijdig' op tafel kunnen komen. Al s de raad nu vanavond dat besluit neemt, houdt dat. waarschijnlijk is, dat die uitvoerings besluiten pas na 1 juli op tafel komen, en dat is natuurlijk een belachelijke zaak. Verder vraagt hij van de veterinaire inspectie alleen een schriftelijke bevestiging van hun advies over de hygiënische toestand van het slachthuis, Hij vraagt niet van die inspectie of zij op papier willen zetten dat het slachthuis per bevel gesloten moet worden. Dat zal die inspecteur dacht hij, heel gemakkelijk op schrift kunnen zetten. De VOORZITTER zegt, dat dit al jaren vastligt. Daar is een heel lijvig rapport over. Dat hoeft nu toch weer niet opnieuw onderzocht te worden. De heer M. FRANKEN vraagt zich af of bij dit besluit niet toegevoegd moet worden: en de nodige uitvoeringsbesluiten uit te voeren. De heer ARNOYS kan zeggen dat het de bedoeling van het college is om zo vlug mogelijk na het raadsbesluit wat vanavond wordt voorgesteld door het college, dus niet door de commissie ad hoe, om zo spoedig mogelijk daarna definitieve uitvoeringsbesluiten aan de raad voor te leggen. Dat hoeft niet nadat GS het raadsbesluit hebben goedgekeurd, maar dat kan gedeeltelijk samenvallen. De VOORZITTER kan nog zeggen, dat een besluit tot sluiting geen goedkeuring van GS be hoeft. Hierin is de gemeenteraad volkomen autonoom. De heer ARNOYS meent dat hiermede de vraag van de heer van Kemenade beantwoord is. De vraag van de heer Dekkers, waarom dit raadsbesluit zo laat komt, heeft hij dacht hij - maar kennelijk niet duidelijk genoeg - al in eerste termijn beantwoord. Het college van B. w. meende nl. dat het met de bedoeling van de raad, uitgesproken in de vergadering van 24 april 1974, reeds uitvoeringsbesluiten kon gaan nemen. Er moet echter een formeel raadsbesluit zijn alvorens de uitvoeringsbesluiten aan de raad kunnen worden voorgelegd. Als de veterinair inspecteur zou verbieden om vanwege de hygiënische toestanden hier te keuren, kan er nog wel gekeurd worden, maar dat is dan een overtreding waarbij de vete rinair inspecteur aan de rechter kan verzoeken om op grond van een overt reding van de vleeskeuringswet maatregelen te nemen» Als zodanig kan de rechter dan tot sluiting over gaan en zelfs tot gevangenisstraf beslissen. De heer NIJPELS kan er niet meer uit» De voorzitter merkt zo maar even tussendoor op dat voor dit raadsbesluit geen goedkeuring van GS nodig zou zijn. Dat heeft hij nog nooit gehoord.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1975 | | pagina 100