26 De 2e ring, of de 2e schil om die stadskern is nu juist het gebied bij uitstek om de hoog bouw te plegen om dan daarna, na die 2e schil af te dalen naar de laagbouw. Hij weet dan wel, dat dit hier niet allemaal is gelukt omdat de inzichten hieromtrent vrij jong zijn. Waarom echter in die 2e ring juist hoogbouw? Omdat de bewoners van de stad in grotere concentratie dan dicht bij de stadskern zitten en men - waar tegenwoordig ook veel nadruk op wordt gelegd - de verkeerslijnen kort houdt waardoor het stadsverkeer naar de kern toe toch wordt beperkt. Bovendien is het zo, dat hoogbouw in die 2e ring de kern versterkt. Verder is hier dan nog de zeer gelukkige omstandigheid niet alleen van het groen, maar ook de aanwezigheid van een brede boulevard die toch wel om een hoog accent vraagt. De heer VAN HEIJST d acht het het moeilijkst te hebben, want als hij de heer Helsloot goed heeft begrepen maakt iemand die goed argumenteert zich verdacht en iemand die geen ruzie maakt zich nog verdachter. Daarom heeft hij zich voorgenomen om maar tot enkele argumenten zijn commentaar te beperken. Andere argumenten zijn verder naar zijn mening al voldoende door diverse sprekers toegelicht. Het voorliggend plan komt tot een goedkope slotsom, omdat het een herhalings-project is. Dat heeft dan tot gevolg, dat er aanzienlijk minder kosten zijn in voorbereiding, maar ook in uitvoering en ook in begeleiding. Het plan komt ook bijzonder voordelig uit, omdat Bergen op Zoom intussen gemeenteklasse I is geworden, Daardoor kan van extra-subsidies worden geprofiteerd. Ms men de berekeningen ziet, wordt er per flat het eerste jaar een bijdrage genoten van 4.166.81. Dat is zeer veel; dergelijke bijdragen heeft men hier in het verleden nog nooit gehad. Ms naar hij meent de heer Franken dan ook heeft gesproken over de huurprijs in Roosendaal die hoger lag, is dat te verklaren door het feit, dat dit herhalingsplan in Bergen op Zoom zou kunnen plaatsvinden, dat Bergen op Zoom daarvan zou kunnen profiteren en bovendien, aan het extra-voordeel als gemeenteklasse I. In het verleden is hier in de raad al eens gezegd, dat dat een huurprijs ver schil zou uitma ken in de buurt van 50- Hij kan namens het college en ook namens zichzelf zeggen, dat het college echt geen hoog bouwfans zijn. Besturen betekent echter ook wensen op tafel leggen niet alleen, maar ook nsar realiserings-mogelijkheden te kijken. In zekere zin is er nu een slotsom gekomen van een compromis van wat wenselijk is en van de mogelijkheden daartoe. Wat wordt gewenst? Betaalbare huren. Wat kan men? Die kan men bereiken door deze wijze van bebouwing. Hij wil ook nog even laten uitkomen, dat dit plan een hele lange tijd heeft gelegen. In 1968 is er al aan gedokterd. Het heeft lange tijd stilstand vertoond, totdat eind november bij een gesprek in Den Bosch over premies en contingenten plotse ling de HID zelf kwam met de suggestie dat hij dit gaarne in een extra contingent van de woningwet-sector zou gerealiseerd zien. Vanaf dat moment is het hele plan in een ver snelling gekomen. Ms mevrouw Vlug dan zegt, dat die mijnheer de Wit dan onbegrijpbaar is als hij spreekt over te sterk geconcentreerde wijken in hoogbouw, kan spreker daar op zeggen, dat dit hier natuurlijk niet het geval is Men kan niet zeggen, dat, als er daar 1 flat komt, dat het dan een geconcentreerde wijk is in hoogbouw. Hij dacht dan ook, dat mevrouw Vlug een beetje lichtvaardig de heer de Wit heeft beschuldigd. Uit de gegevens van de heer Westerhof, waar deze uiteraard het beste over kan beschikken, over de Warandeflat en de Scheldeflat is het toch. wel duidelijk, dat er nog een groot aan tal mensen in Bergen op Zoom en ook bejaarden naar huisvesting zoeken. Het is zo, dat deze flat niet alleen door bejaarden behoeft te worden betrokken. Hij heeft uit een vorige discussie gezien, dat een pre-advies vaak heel zorgvuldig wordt gelezen. In het bij dit voorstel gegeven pre-advies van het college staat vermeld; voor be jaarden, alleenstaanden en onvolledige gezinnen. Die zullen ook deze flat kunnen betrekken. Door de overheid wordt voor bejaarden de extra-subsidie gegeven van 400. - per jaar. Ms men veronderstelt, dat deze flat straks voor de helft bezet zou zijn door bejaarden en voor de andere helft door alleenstaanden en onvolledige gezinnen, zou dit betekenen, dat voor de helft van het aantal flats die 400. - bijdrage per jaar komt te vervallen. Hij meent, dat dat dan gerelativeerd moet worden. Op een bijdrage van bijna 4200. - een gemis van 400. - voor de helft van het aantal flats maakt dat deze flats natuurlijk niet meteen on-exploitabel. Wel zal de conclusie zijn, dat aan de alleenstaanden en de onvolledige gezinnen een iets hogere huur zal moeten worden gevraagd dan aan de bejaarden. Hij denkt zelfs dat het mogelijk kan zijn, om minder dan 400. - extra te vragen omdat bepaalde lasten in ieder geval gezamenlijk gedragen worden. Hij heeft ook van de zijde van de woningbouwvereniging vernomen, dat zij zeer gaarne ook anderen daar in zullen willen huisvesten. De heer Franken had 2 exploitatieberékmngen gezien. Om de raad zo goed mogelijk in te lichten heeft het college nog de meest recente exploitatieberekning overgelegd, gebaseerd op prijsindex 1 februari j.l. Hij meende dat dit het meest vertrouwenwekkende beeld zou zijn. Er staat verder ook nog bij, dat de zaak niet zo gunstig mogelijk werd voorgesteld.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 97