1
I
20
13. Voorste^tot het:_
1. aan A.Bakx Zn. B. V.gevestigd te Bergen op Zoom, verkopen van percelen grond,
gelegen aan en nabij de Zuidzijde Haven;
2. van A. Bakx Zn. B. V.gevestigd te Bergen op Zoom, aankopen van de panden Zuid
zijde Haven nrs. 77. 79 en 81.
(Verzameling 1974 no. RO/41).
14. Voor stel tot het_aan Mepavex B._V_._te Bjergen op_Zoomj^erkopen vjmeenjaerc^^
trieterrein, ^eïegen_aan de yierlingweg._
(Verzameling 1974 no. RO/42).
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorsteUen 13 en 14
aangenomen.
15. Voorste^ tot het _aan W ilma _T üburg_ B. V.j_ gevestigd t e_Goirl verkop en_van het J3 er-
ceel l»uwterj^iny^elegen_aa^
(Verzameling 1974 no. RO/57).
De heer WESTERHOF meent, dat de raad bij dit voorstel voor een belangrijke beslis
sing staat. Uit een oogpunt van ruimtelijke ordening, volkshuisvesting enzovoorts heeft dit
besluit gevolgen voor nu en voor de toekomst. Zorgvuldig zullen dan ook de voordelen en
de nadelen die aan dit plan kleven tegen elkaar moeten worden afgewogen.
Hij heeft ernstig kritiek op het college van B. W.dat de raad pas sinds 10 dagen kennis
heeft van dit zo belangrijke project. Enkele maanden reeds is het dagelijks bestuur van de
gemeente bezig plannen te maken, te rekenen, te overleggen met de Hoofdingenieur-Di
recteur van de Volkshuisvesting in de provincie, met de Woningbouwvereniging, met
Wilma B.V., met architect en welstandscollege, met provinciale instanties, over de be
jaardenhuisvesting. Kortom met vele en velerlei instanties, doch een tussentijdse infor
matie aan de raad kon er niet af. Die mag, als aUes geregeld isalles in kannen en krui
ken is, als alle onderhandelingen gevoerd en tot een goed einde zijn gebracht, dan pas mag
die raad - het bestuursorgaan van de gemeente - er ook iets meer van horen dan vage ge
ruchten. Dan pas mag de raad ja of nee zeggen. Die raad, met de weinige faciliteiten,
met de amateur-bestuurders, die in hun vrije tijd de gemeente-problemen mogen proberen
mee op te lossen, die mogen dan in zegge en schrijven 1 week beslissen.
Hij meent, dat het besturen zó een aanfluiting wordt. De democratie en de inspraak een
phrase en een lachertje. Het college heeft op dit beleidspunt in ernstige mate gefaald.
Over het voorstel zelf heeft hij al gezegd, dat de voor- en de nadelen zorgvuldig tegen
elkaar zullen moeten worden afgewogen. De nadelen zijn groot en veelvoudig.
De gemeente wordt nog eens opgescheept met 130 woningen in hoogbouw. Hoogbouw, waar
er al meer dan genoeg van is.
Het sibuet van de stad aan de oostzijde van het centrum, al grondig verpest door de Lucer-
na-flat, wordt nu ook aan de westzijde naar de bliksem geholpen door een gebouw van 11
lagen plus onderbouw. En dat wordt dan nog weggezet op zowat het hoogste punt van Bergen
op Zoom. Straks ziet men vanuit de polder en vanuit het havengebied het kleine Peperbusje
misschien nog net opdoemen achter deze nieuwe woontoren.
Hij verwondert zich, dat de officiële provinciale instanties, die nog geen jaar geleden zo'n
verschrikkelijk bezwaar hadden tegen een 10 lagen hoge Meilust-flat in een veel lager lig
gend gebied, ook veel minder geprononceerd, omdat die 10-hoog de vereenzaming in de
hand zou werken, nu opeens geen bezwaren meer hebben. Overigens onderschrijft hij niet
de bezwaren, genoemd in enkele protesten, dat er al teveel bejaardenhuizen zijn en dat er
dan weer bejaarden moeten worden geïmporteerd uit de randstad. Zolang er bij de Schelde-
en bij de Warande-flat nog meer dan 500 gegadigden op de wachtlijsten staan, uit Bergen
op Zoom en omgeving, of sociaal met Bergen op Zoom verbonden, gelooft hij, dat die be
hoefte er wel is. Ook in de bewoning van flats.
Er zijn ook wel een aantal voordelen aan dit voorstel.
Accent op het westelijk stadsdeel en een positieve impuls op zaken in de Steenbergsestraat
en omgeving. Extra 130 woningwet-woningen en op korte termijn bouw-activiteiten ter be
strijding van de werkloosheid. Door hoogbouw kan een groot deel van het bomenbestand
daar gehandhaafd blijven. Financieel aantrekkelijk voor de gemeente. Ook dit mag wel
worden genoemd, meent hij. De gemeente moet ook draaien en de kostbare voorzieningen
ten behoeve van het algemeen welzijn moeten ook allemaal worden betaald.
Als hij de voor- en de nadelen tegen elkaar afweegt, liggen de nadelen bij hem zwaarder
dan de voordelen. Er is echter een belangrijk punt nog niet genoemd.