27
Als hij het allemaal goed heeft begrepen, kan er normaal helemaal niets gebeuren.
Als er echter een atoombom op valt, hoeft men zich geen zorgen meer te maken.
Hij meent verder, dat de mens zich nog nooit heeft kunnen wapenen tegen echt uitzonder
lijke calamiteiten. Hij weet verder uit een andere bron, dat/b, v. fosgeen-tanks in /er
nederland zijn in een aantal van zo'n 25 stuks. Als men dan aan andere gevaren denkt,
spreekt men ook over chloor-transport per raccordement-spoor. Men moet eens zien
wat er heden ten dage op een veel onveiliger manier wordt vervoerd met tankwagens over
de grote weg. Dan is een voetstaps-rijdende extra beveiligde dikke chloortank op een spoor
wagon ongeveer de meest veilige manier die er kan bestaan. Als men daar met. een auto
tegenaan rijdt is dat erg jammer voor die auto maar met de tank zal er niets gebeuren.
Wat er allemaal op de weg kan gebeuren heeft men laatst weer meegemaakt. Door een
verkeerde maneuvre brengt een autotje niet die grote tankwagen ten val,maar wel die
chauffeur in de war en die slingert zo, dat zijn hele tankwagen kantelt. Dat kan met
die spoorwagon nooit gebeuren. Het wegtransport is honderden, zo niet duizenden malen
gevaarlijker dan het spoor-transport, Bovendien, een chloor-transport met een wagon
door de stad moet toch eerst op een station komen, daar wonen ook een heleboel mensen
vlak in de buurt. Het raccordement helemaal omleggen heeft ook geen zin. Die buurten
waar dat dan. doorheen komt, zijn straks ook weer bewoond, Men ontkomt daar nooit aan.
Men zoekt de meest veilige weg. Wat het transport betreft, dacht men die gevonden, te
hebben. Hij dacht, dat fosgeen helemaal niet vervoerd mocht worden. Dat chloor verder
dient als basis voor fosgeen.
Hij wil dit even vragen aan de vertegenwoordiger op de publieke tribune van het bedrijf
Deze zegt., dat dit niet juist is.
De heer NIJ P E L S dacht ook, dat fosgeen wel werd vervoerd. Hij is dan nog meer tech
nisch dan hij van zichzelf had gedacht.
DeVOORZITT ER zegt, dat het in elk geval zo veilig mogelijk wordt gedaan.
Het college kan op dit moment niets anders doen dan het onderzoek van de arbeidsinspectie
afwachten. Dat is zijn mening,
De heer GORRISSE N zegt, dat in de krant ook nog heeft gestaan, dat het college
overlegt over het vervoer van dat chloorgas maar hij begrijpt uit het antwoord van de
voorzitter, dat dit feitelijk ai geregeld is.
De VOOR ZITTER zegt, dat er een nationale chloorcommissie is, die over dit soort
zaken waakt. Dat wordt ook met allerlei eisen van veiligheid omgeven.
Dat is allemaal landelijk geregeld,
De heer GORRISSEN meent, dat het gevaar in dit soort zaken een belangrijke factor is.
Het allerbelangrijkste is dan wel de beheersing van. dat gevaar. Bij de land- en tuinbouw
zijn er ook vergiften die worden gebruikt en die ook zeer gevaarlijk zijn. In de zieken
huizen heeft men radium-activiteiten en al dat soort zaken. De beheersing van deze gevaar
lijke zaken is natuurlijk het punt waar alles om draait. De voorzitter heeft dan gezegd,
dat dit practisch toch wel zodanig is,
De VOORZITTER heeft gezegd, dat uit het memorandum van General Electric
is gebleken, dat dit bedrijf stelt: het kan niet veiliger en of dit bedrijf daar gelijk in heeft
refereert hij zich aan het. oordeel van de arbeidsinspectie. Hij verwacht, dat het bedrijf
het juist heeft gesteld. Hij heeft het echter niet gezegd, want hij kan dat niet beoordelen.
De heer GORRISSEN zegt, zich dan maar te zullen verlaten op de deskundigen zowel
van de overheids - als van de bedrijfs-instanties
De VOORZITTER sluit hierna de openbare vergadering en. gaat over tot een besloten
zitting.
g!MÖUT
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van. de raad van 29
De secretaris:
maart 1974,
D ^voorzitter:
f