24 Hij kan wel zeggen dat in de planning van het hele proces door het bedrijf voortdurend contact is gehouden met deze arbeidsinspectie, met de hinderwet-ambtenaren en dat aan vele wensen van deze inspectie in het werk tegemoet is gekomen. Er is nog een derde controlerende factor die men niet uit het oog moet verliezen, en dat is het verzekeringswezen. Die stellen natuurlijk ook hoge eisen aan de veiligheid. Die lopen natuurlijk ook graag zo min mogelijk risico en liefst helemaal geen risico. Althans practisch niet. Zover het college er in is gemoeid, kan het zeggen: de arbeidsinspectie is in eerste instantie verantwoordelijk, dat de provincie een goed advies krijgt of, wat het bedrijf in het memorandum stelt, ook inderdaad waar is en of het bedrijf aan de eisen van veiligheid zoals die landelijk worden gesteld, voldoet. Als die arbeidsinspectie daarin dan positief is, gelooft hij dat de gemeente moeilijk anders kan doen dan zich ook daaraan refereren. De gemeente kan natuurlijk eventueel wel verzet plegen tegen zoiets, maar die heeft daar voor geen bewijsstukken in handen en bovendien is de gemeente een overheid, de provincie is een andere overheid, en dit is duidelijk een taak die aan de provinciale overheid is op gedragen. Daar moet de verantwoordelijkheid ook in laatste instantie berusten. Hij zou dus op de eerste vraag van de heer (lorrissen willen antwoorden met ja. Op de 2e vraag: dat kan de gemeente op dit moment niet beoordelen en niets anders doen dan zich refereren aan het oordeel van de arbeidsinspectie en van de ambtenaren van de hinderwet. Verder zijn er nog verschillende brieven gekomen. Het zal duidelijk zijn, dat de brief van D!66 - van de fractie - die aan het college vraagt om de werkzaamheden stop te zetten, moet worden geantwoord, dat dat gewoon niet kan. Bergen op Zoom heeft daar niets stop te zetten. Er is een bouwvergunning; er mag worden gebouwd en de gemeente heeft daar verder geen enkele ingrijpingsbevoegdheid. Dat gaat dus gewoon niet. Er zijn ook nog andere vragen van de PPR en van de P.v. d. A. Of ook in Bergen op Zoom een hoorzitting georganiseerd kan worden. Spreker dacht dat het college direct bereid is met het bedrijf in overleg te treden - en hij dacht dat het bedrijf daar ook direct toe bereid is - om in Bergen op Zoom niet een hoorzitting, want dat hoort hier in Bergen op Zoom niet thuis, maar wel onder supervisie van hetzij de democratiseringscommissie, hetzij van iemand van het college, er gelegenheid wordt geboden op het stadhuis voor men sen die er wat meer van willen weten, om met vertegenwoordigers van het bedrijf daarover te praten. Hij wil zich daar graag mee belasten om te zien of dat georganiseerd kan wor den. Van een echte hoorzitting in de zin van de hinderwet kan hier geen sprake zijn. De heer GORRISS E N moet vaststellen dat de belangstelling van de verontruste West- Brabanders vanavond zeer gering is. Hij heeft deze interpellatie gehouden, omdat deze zaak op landelijk en provinciaal niveau aan de orde is gesteld en hij van mening was, dat de gemeente in haar eigen huishouding hieraan ook aandacht moest besteden. De voorzitter heeft een kort en duidelijk antwoord gegeven over de mogelijkheden die de gemeente heeft Er is ook nog kritiek over de onjuistheid van de procedure die wordt ge volgd. Verder is er dan nog de vraag, of de gemeenteraad in het begin, toen deze indus trie zich ging vestigen, wel helemaal juist is ingelicht en of het college met de toekom stige productie bekend was van dit soort zaken. De kwestie dat sommige actiegroepen vooral zo ongerust zijn - en terecht dacht hij - is eigenlijk gebaseerd op de gevaarlijke situatie die verondersteld wordt op bepaalde momen ten te kunnen ontstaan.. Het is daarbij natuurlijk de angst en hij dacht wel dat angst soms een slechte raadgever is, maar soms ook wel een. goede. Er is ook nog een andere angst, n. 1. van een aantal mensen die schade vrezen voor de werkgelegenheid. Het zijn 2 angsten die allebei even groot zijn. Hij kan zich heel goed begrijpen dat een aantal mensen - en dat zijn niet de slechtste - zich daarover ongerust maken zowel aan de ene als aan de andere kant en dat er een belangrijke afweging moet. plaats vinden van deze 2 angsten. Het zijn in ieder geval duidelijk tegenstrijdige belangen. Hij vindt de werkgelegenheid bij deze industrie een zeer belangrijke zaak doch ook de milieu-veiligheid. Hij dacht wel, dat, zoals de voorzitter ook al heeft gezegd, men toch in hoo fdzaak zal moeten vertrouwen op de milieu-deskundigen op dit gebied en dat dat mensen zijn met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die boven dien ook nog door de huidige regering in feite worden belast met een zeer bijzondere bewaking van het milieu.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 61