minuut dd- f 2 FEB, 197% KIMIIiTTIlMJi ¥A® ffiffiKIE©P /ZOOM EEKSTE VEBHEAIIDEHLIIM© 128774 VRIJDAG 25 JANUARI 1 974, 'des namiddags om 20.0 0 uur. RAADSVERGADE&&&-— Bestlissln ZIG: de heer drs. L. J. M. van de Laar. de dames: Mevrouw V. M. M. Videler-Kil, Mevrouw A. Vlug- Ruiter en Mevrouw J. S. Elseman-Gazendam. de heren: P.J.Broos, P. A. Gorrissen, P. J. F. Dekkers, W. C. Franken, A. A. Blanken, P. Hopmans, dr. E.G. H. H'artel, drs.P. G. M. van Heyst, N. A. van Kaam, J. K. Hendriks, R. Helsloot, D. Westerhof, G. Parel, W. Rikken, D.J.J. Nijpels, J. de Jaeger, A. J. Franken, terwijl na de opening de heer M.\T. Franken nog binnenkwam. De VOORZITTER opent de vergadering met gebed en spreekt vervolgens de volgende Nieuwjaarsrede uit: "Dames en heren leden van de raad. Bij de algemene beschouwingen over de gemeentebegroting 1974 hebben verschillende Uwer aandacht geschonken aan een bijzonder aspect van de hedendaagse bestuursstruc tuur, n. 1. de democratie. Deze eerste raadsvergadering in het nieuwe jaar leek mij een goede gelegenheid om U, zoals ik reeds heb aangekondigd bij de begrotingsdebatten, deelgenoot te maken van mijn persoonlijke opvattingen over het funktioneren van de democratie in het algemeen en in de gemeente in het bijzonder. Democratie in het algemeen bestaat hieruit, dat, op een wijze die verschillend gere geld kan zijn, de mensen zichzelf regeren. Dat dus niet door een macht van buitenaf, waarop ze geen invloed hebben, voorgeschreven wordt wat er gedaan moet worden. In de loop van de tijd zijn er verschillende systemen geweest. Men kent democratie in allerlei vormen, maar het begin van de democratie is voor mij, zoals ik bij de alge mene beschouwingen ook al even heb gezegd, juist daarom: de vervangbaarheid van de macht. Als de macht n.l. niet vervangbaar is, dan is democratie uitgesloten. De vervangbaarheid van de macht is de hoeksteen van de democratie. Immers, als de macht niet vervangbaar is, heeft men automatisch een absoluut gezag. En dat kunnen allerlei soorten absoluut gezag zijn; zoals dat van een monarch in de ouderwetse zin van het woord; maar het kan net zo goed van een kleine groep mensen zijn. B. v. een groep industriëlen; een groep erfelijke adel; of hoe dan ook. De onvervangbaarheid van de macht kan verschillende oorzaken hebben, maar het prin cipe blijft hetzelfde. Zoals gezegd heeft men in de loop van de geschiedenis verschillende soorten onver vangbaarheid van macht gehad: absolute monarchie; theocratie; erfelijke aristocratie; en op een gegeven moment natuurlijk ook een soort industriële aristocratie, wat men industriocratie zou kunnen noemen. En waar we het in de geschiedenis geleidelijk allemaal over eens zijn geworden in een land als Nederland en in West-Europa, dat is/de macht vervangbaar moet zijn. /dat En dat is volgens mij het begin van alle democratie. Daarnaast is het natuurlijk zo, dat er ook in de democratie gezag moet zijn. De gezagsdrager, die dus ook macht uitoefent, is vervangbaar. Maar dat betekent niet dat die vervangbaarheid zodanig gehanteerd wordt, dat hij eigen lijk geen enkel gezag meer kan uitoefenen. Want men kan natuurlijk het zelfregeren door de mensen, door de burgers zelf zover drijven, dat er op een bepaald moment niet meer geregeerd ka.n worden. En dat men dan eigenlijk in de anarchie belandt. Niet in de anarchie in de zin van oproer of straatrelletjes, maar in de anarchie als een door sommigen wetenschappelijk verdedigd sociaal stelsel, waarin dus inderdaad geen gezag is. In ons land heeft met name een figuur als Domela Nieuwenhuis dat een tijd

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 5