24 hebben bij de verschillende opvattingen en ontwikkelingen van deze tijd waarbij leven en dood in verschillende situaties in discussie is en waarbij een mensenleven iets meer is dan een functionerend ding. Dat zij bereid zijn eventuele kwalijke gevolgen voor mensen, door dit. abortusbedrijf veroorzaakt op te vangen is een voorbeeld van goed gebruik van medische macht en mentaliteit. Een woord van waardering van deze plaats is zeker op zijn plaats, meent spreker. Als zijn betoog de indruk zou hebben gewekt dat abortus onder alle omstandigheden verboden zou zijn, wil hij nog eens duidelijk zeggen, dat dit niet zo is bedoeld. De heer RIKKEN wil vragen wat eigenlijk dat bidden voor de vergadering nog helpt. Voor hem is het gewoon moord en die wordt nu door ons geduld. Een christelijk en katholiek minister, n.l. de vroegere nijmeegse professor wringt zich nu in enige juridische bedenkingen om het laissez faire, laissez passé. Hij vraagt zich dan af waarom de minister van justitie niet eerder met een waterdicht ter zake dienend wets ontwerp is gekomen, Hij vindt dat er teveel gehuild wordt met de bekende wolven m het bos. Tenslotte dacht hij dat de medische plicht en ethiek er was om leven te behouden en zeker niet om jong leven kapot te maken Voor een raampje moet de welstandcommissie in het geweer komen. Een kruideniertje moet een middenstandsdiploma hebben en een vestigingsvergunning. Mensen die over leven en dood gaan hebben dat alles niet nodig. Hij vindt dat er eigenlijk veel te veel over wordt gezegd. De heer HENDRIKS heeft een vraag aan de heer Gorrissen. In het derde punt zegt deze dat ontslag van rechtsvervolging alleen mogelijk is door gebruik van medische macht. Bedoeld deze misschien verkeerd gebruik De heer GORRISSEN zegt dat dat natuurlijk wel kan, maar niet persé hoeft. Verder vindt de heer HENDRIKS het, of men nu voor of tegen is, wel een beetje gevaar lijk. Hij kan zich voorstellen dat anti-alcoholisten ook verwachten, dat in de gemeente raad dan wordt gepleit tegen verruiming van café-vergunningen enzovoorts. Waar ligt hier eigenlijk de grens., Aan drankmisbruik gaan ook veel mensen dood: misschien nog meer dan aan abortus. De heer A„ J. FRANKEN wil iets naders weten aangaande de opmerking van. de voorzitter inzake de planologische kant van deze zaak. De voorzitter zei dat hij dit had laten onder zoeken, Hij meent dat er enige tijd geleden voor dit gebied een voorbereidingsbeslu|| was genomen. Krachtens dit besluit behoeft een wijziging van de bestaande toestand toestemming van de burgemeester en de wethouders. Hij vraagt zichdan af, waarom dit voor dit bedrijf niet geldt. De heer BROOS heeft zich even afgevraagd of het wel verstandig zou zijn om over dit onderwerp te praten. Op een gegeven moment zal men toch kleur moeten kiezen. De heer Rikken heeft dan wel gezegd van:laissez faire, laissez passé en als hij zich goed herinnert was dat van Jean Rousseau uit de helft van de 18e eeuw maar die heeft ook gezegd; volonté generale Dat wil dan zeggen de wil van de natie. Zolang de overheid hier geen duidelijke stappen onderneemt vindt hij dat gewoon jammer. Men is het er allemaal wel over eens, dat het gebeurt. Nu het in Bergen op Zoom gaat plaatsvinden, wil men allemaal de vrome jas aantrekken. Zoals hij uit een stukje, wat de heer Dekkers hem daareven toeschoof, uit de krant las, zou, het medisch, verantwoord zijn. Van de andere kant heeft hi j er moeite mee, zolang er op andere plaatsen in de wereld b. v. in Noord-Ierland gezonde mensen op een andere overtuiging worden doodgemaakt. Daar komt men niet voor op. Hij wil er dan ook erg voorzichtig mee zijn en vraagt zich zelfs af, of men daar niet wat ruimer tegenover moet gaan staan. Mevrouw ELSEMAN heeft er wat moeite mee om over dit onderwerp te praten. Zij vindt het een akelig gehoor als men over een bedrijf spreekt. Dat is het n.l. niet. Men is nu boos omdat het hier komt, maar als het ergens anders komt hoort men, daar niemand over. De heer Gorrissen zegt dan wel dat er duizenden vrouwen naar de dokter gaan om dat zij graag een kind willen hebben en anderen die dat maar zo gevoelloos laten, ver dwijnen. Zij wil daartegen, protesteren Zij is er van overtuigd, dat er heel veel vrouwen met heel veel stri jd in. die klinieken komen en echt niet zo maar gevoelloos zich laten

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 211