- 23 Dit laatste gebeurt meestal op fabrieksmatige wijze in hoogontwikkelde gemeenschappen bij een soort lopende -band m ethode De redenen voor abortus zijn velerlei. Van economische, financiële, sociale tot medi sche en ethische aard toe. Het heeft in feite allemaal te maken met welvaart en welzijn van mensen. Iedere nieuwe mens in ontwikkeling is in. feite een concurrent voor een be staande mens die iets kan verminderen aan zijn welvaart en aan het welzijn. Soms vraagt men zichzelf af of het misschien daarom is, dat men opkomende concurren ten een toekomstig leven onmogelijk maakt. Opvallend is echter, dat men anderzijds in alle gemeenschappen grote aandacht besteed aan. opkomend leven terwijl deze aan dacht veelal lastig is en veel geld kost. Het is echter ook een, feit dat. in alle gemeen schappen, zowel in het oerwoud als in onze vertechniseerde maatschappij abortus wordt bedreven. Overal is echter abortus gebonden aan spelregels. Streng of minder streng. Zelfs daar waar men. nieuwe kruistochten predikt voor veel meer vrijheid durft men het niet aan om de absolute vrijheid van abortus te prediken. De enigst geaccepteerde legalisering is meestal de medische welke daarbij dan meestal gebonden is aan tijds bepaling van de zich ontwikkelende mens. Kortgeleden is in Engeland een staatscommis sie ingesteld om te onderzoeken of de spelregels niet verruimd konden, worden. Die commissie bestond uit 10 vrouwen en 5 mannen. Unaniem was de conclusie: geen ver ruiming van indicaties met andere dan medische. Daarmede bleef de sleutel van leven of dood in medische handen. Het vraagstuk van de abortus-kliniek in Bergen op Zoom ligt bij de medische macht. Democratisch ongecontroleerdgebaseerd op de zogenaamde medische ethiek. Deze medische macht is echter in staat de hele nederlandse wetgeving en het Wetboek van Strafrecht buiten spel te zetten. Daarbij worden brutaal en uitdagend de opvattingen en gevoelens van een groot deel van onze bevolking genegeerd. Ongevraagd en onnodig voor onze bevolking wordt in onze stad een abortusbedrijf gevestigd waar als het ware fabrieksmatig aan de lopende band beginnend leven wordt vernietigd en als afval wordt verwerkt. V elen in de stad spreken met verontwaardiging over deze brutale polarisatie met de bevolking. Maar zo machtig voelt zich deze medische macht in dit abortusbedrijf dat zij zelfs hooghartig weigert informatie te geven over dit kennelijk commercieel aantrekkelijk, geestelijk milieu-vervuilend bedrijf» O. a. geeft zij niet eens informaties aan de pers. Velen in de bevolking spreken er schande van, dat zulk een bedrijf vrij uit kan gaan,, Als men een kleinigheid aan een woning wil veranderen moet men een ver gunning hebben,. Een klein of groot bedrijf vestigen, vraagt allerlei, vergunningen waarbij de plaatselijke overheid soms kinderachtig moet optreden in de ogen van middenstand en bedrijven. Voor het abortusbedrijf is vrij baan gemaakt. Zij heeft de lokale overheid niet nodig voor haar bedrijfsvestiging en er is geen inspraakprocedure». Onvoorstelbaar voor de man in de straat. Terwijl men kruistochten voert voor inspraak, controle, milieu-aandacht en wat al meer, komt dit bedrijf zonder inspraak, zonder de mocratische controle dwars tegen de wensen van een groot deel van de bevolking in hier naar toe en zegt gewoon: Hier ben ik en jullie maken me niets. De bedrijfsleider van dit bedrijf noemt men een nuchtere idealist maar het moet hem en vele anderen toch van het hart, dat dit een merkwaardig .soort idealisme is dat autori tair, zonder overleg doet wat hij wil. Een aantal zaken, is oncontroleerbaar. Machteloos zijn wij als stadsbestuur door de medische macht van dit bedrijf. Er wordt illegaal abortus bedreven maar strafvervolging wordt geblokkeerd door medische ethipc. Door medische solidariteits-opvattingen. Wij moeten burgerlijke on gehoorzaamheid toestaan op het gebied van abortus. Misschien gaat de bevolking deze kwetsende burgerlijke ongehoorzaamheid wel beantwoorden met illegale activiteiten. Hij roept niet op tot burgerlijke ongehoorzaamheid van de bevolking op het gebied van zelfbediening en rechtspleging. Het lijkt hem niet uitgesloten dat het zou kunnen gebeuren. Hij wil hier vanuit de raadszaal een fel protest laten horen namens een groot deel van de bevolking van stad en regio. Tegen de ondemocratische en willekeurige vestiging van dit ongewenste abortusbedrijf in Bergen op Zoom Hij heeft een pi otest-motie opgesteld en hij zal deze later aan de raad voorleggen met het verzoek duidelijk te maken, aan. de instanties belast met het toezicht en de naleving op en van de wetdal dit bedrijf als ongewenst wordt afgewezen om meerdere redenen. Tot slot wil hij de medici van de stad zeggen dat zij zich moeten opstellen als een deel van de bevolking waarin zij leven en werken Het is begrijpelijk dat zij het moeilijk

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 210