I
13
partij. Het is juist het ideaal van het college om iedereen tot denkend deel van de natie
te maken. Daarin zit het hier dus niet. Het zit er hier alleen maar in, dat men vreest
dat men zich verzandt in experimenten waar geen reëel en geen echt vormingswerk uit
komt. Vandaar dat het college toch wel de brief aan de raad wil voorstellen mét de aan
vulling van de heer Dekkers» die zegt: en als IJ nu meent dat U onrechtvaardig bent
behandeld kom dan eens praten; kom dat dan eens aantonen, wat in de experimenteer-
periode nu aan echt vormingswerk is gedaan.
Inderdaad was er een afspraak dat concept brieven niet in het openbaar behandeld
zouden worden.'- Dat dit hier toch is gebeurd is een omissie. Het is er gewoon door
geglipt.
Mevrouw VLUG dacht dat de voorzitter haar helemaal verkeerd had begrepen
Zij heeft geciteerd uit het gele boekje.
De VOORZITTER heeft geciteerd uit Goeman Borgesius.
Mevrouw VLUG vindt het bijzonder nuttig dat standpunten en opvattingen niet zonder meer
worden overgenomen. Zij heeft al vreselijk veel gelezen over vormingswerk, over
opbouwwerk en over cultureel werk. Men wordt er haast onder bedolven.
De VOORZITTER zegt dat het een feit is dat de schrijvers het definitief gewonnen hebben
van de lezers.
Mevrouw VLUG vindt hef gele boekje een gemakkelijk werk om te lezen. Nuchter en
zakelijk gesteld. Zij wil nog eens beklemtonen, dat zij het verschrikkelijk jammer vindt
dat de leden van die cultuurcommissie niet de moeite hebben genomen om die dossiers
van te voren behoorlijk in te zien, want men had er werkelijk alles uit kunnen halen.
Nu moet zo n PPR schrijven dat een gesprek tussen de cultuurcommissie en de stichting
haars inziens voor de hand ligt. Zij kan het nut hiervan niet inzien.
Ook de leden van de cultuurcommissie krijgen presentiegeld en dat zullen zij ook maar
eens moeten waarmaken.
Mevrouw ELSE MAN hoorde van de voorzitter zelf, dat alles nog al onduidelijk is.
Zou het. dan niet aardiger zijn om die stichting te verzoeken hierover een gesprek te
hebben en pas daarna dan te beoordelen, of al of niet subsidie kan worden verleend.
Het verwondert de heer HENDRIKS toch wel dat de voorzitter, hetgeen hij bij de kunst
persé niet wil» hier nu wel doet. De voorzitter gaat nu ineens in waarden treden.
Hij vindt dan die 4 dingen die gedaan zijn, helemaal maar niets want dat wordt niet als
vormingswerk erkend. Het gaat er wel om dat de mensen die gekomen zi jn op die cursus
politieke vorming, dat wel erg interessant vonden en dat zeker ook als vormingswerk
hebben ondergaan. Verder valt spreker er ook over dat de voorzitter zei, dat gesprek
ken voeren geen vormingswerk is. Hij meent dat gesprekken voeren en discussiëren
juist op elkaar buitengewoon vormend werkt. Hij hoopt dat de raad alsnog subsidie wil
verlenen en secundair als dat niet kan, dat de KVP-fractie wil overwegen om het ver
zenden van de brief uit te stellen en er verder eerst nog eens over te praten.
De heer HELSLOOT wil zich gaarne aansluiten bij de woorden van mevrouw Elseman die
de kern van de zaak goed benaderde. De voorzitter zei in zijn antwoord twijfels te hebben
over het feit, of men de experimenteerfase al te boven is. Hij zou dan de andere partij
het voordeel van de twijfel willen gevenHij vindt het dan een beetje kinderachtig om nu
een afwijzende brief uit te sturen met een boodschap daarin van, als u ons nu alsnog
kunt aantonen dat, dan mag u nog eens komen praten.
Hij zou het dan reëler vinden als er wordt gezegd dat er inderdaad twijfels zijn, maar
kom het eerst nog eens bespreken en uitleggen.
Hij zou een brief willen laten, uitgaan waarin staat: het is ons nog niet helemaal duidelijk
en wij hebben onze twijfels, maar kom het nog eens even toelichten, alvorens wij zullen
zeggen ja of nee subsidie.
De heer DEKKERS wil over het verwijt betreffende het lezen van het dossier nog even
zeggen dat het toch voor deze zaken, en dat vindt hij ook voor andere verslagen die vaak
bij de stukken liggen, ook bij commissievergaderingen, toch wel eens moeilijk is om
in ©en tijdsbestek, van 2 uur - bij de cultuurcommissie dan weliswaar de hele dag -
BiafHtg