■I
12
In. de brief wordt aangedrongen om tot een concrete samenwerking te komen met het
vormingswerk- internaatswerk te Seppe. Een standpunt dat de raad ook ten aanzien van
genoemd centrum in Seppe in het afgelopen jaar heeft ingenomen. De stichting geeft zelf
aan, dat nog veel onderzocht moet worden. Zijn fractie is van mening, dat het standpunt
in de brief een juist standpunt is. Hij is van mening dat, alvorens subsidie wordt ver
leend, duidelijk moet zijn waarvoor deze wordt bestemd en wie straks de uiteindelijke
lasten gaan dragen. Het rijk plus de provincie plus de gemeente, of zoals de provincie
min of meer suggereert, het rijk en de gemeente.
Hij is ook van mening, en dat blijkt ook duidelijk uit de concept-brief, dat vormingswerk
ook voor volwassenen, de aandacht verdient.
Een aanvulling van de concept-brief zou naar zijn mening kunnen zijn, een gesprek met
de commissie onderwijs en cultuur en de stichting extra-muraal vormingswerk zoals
ook door de PPR wordt voorgesteld.
Uit de krantenberichten is naar voren gekomen, dat de subsidie niet zou worden toege
kend omdat er al genoeg voor het vormingswerk wordt gedaan. Als dit zo wordt gesteld,
is dat z.i. niet overeenkomstig de inhoud van de concept-brief. Daarnaast vindt hij het,
zo gelanceerd, ook een onjuiste uitspraak omdat dit werk de voortdurende aandacht ver
dient en zonodig ook financiële steun. Hij wil er volledigheidshalve nog wel op wijzen,
dat binnen de gemeente Bergen op Zoom toch wel de nodige aandacht voor dit werk be
staat als men b. v. kijkt naar het agendapunt 16 van. deze avond.
Daarnaast vinden via regelingen subsidies plaats voor b. v. leidersvorming in het jeugd-
en jongerenwerk terwijl de sociale school van het NKV ook financieel wordt gesteund.
De bewering dat er niets gebeurt voor volwassenen - zoals b. v. de PPR min of meer
voorstelt - is dan ook slechts ten dele waar. Juist is dat er geen vormingscentrum voor
volwassenen is doch gezien o. a. de berichten, onlangs in de Volkskrant, dat middels
samenwerking met VJV (vormingswerk jonge volwassenen) in een 10-tal plaatsen als
experiment naar een uitbouw tot volwassenen-werk waarbijook Bergen op Zoom is
genoemd - wordt gestreefd, meent hij resumerend te moeten zeggen, dat deze brief
zó uit kan gaan, evenwel met de gevraagde aanvulling.
De VOORZITTER hoeft bijna niets meer te zeggen, omdat de heer Dekkers naar zijn
mening het standpunt van B. W. uitstekend heeft vertolkt. Spreker vindt ook dat er
hier te veel onduidelijkheid zit. Er zit een verlenging van een experimenteerperiode in.
Het college dacht dat op dit moment subsidiëring nog weer eens een keer van een expe ri
ment, niet verantwoord was. Men kan wel blijven experimenteren en men kan dan praten
over projecten die wel zijn uitgevoerd maar dan vraagt het college zich af of inderdaad
volwassenen vormingswerk hebben gekregen. Of dat men deelgenomen heeft aan gespreks
groepen met enkelen. Dat is iets anders dan inderdaad vormingswerk brengen aan vol -
wassenen. Dat is de hoofdmoot. Daarover heeft het college twijfels. Het vindt, dat dit
niet. concreet genoeg is aangetoond. Vandaar dat aan de raad wordt voorgesteld om te
zeggen: Kom het maar concreet aantonen en dan kunnen wij er opnieuw over denken.
Hij wil dan ook graag de suggestie van de heer Dekkers overnemen om de brief met een
dergelijke passage aan te vullen.
Als mevrouw Vlug zegt dat vormingswerk altijd kritisch is kan hij daarop zeggen het nog
nooit zó met mevrouw Vlug eens te zijn geweest. Uiteraard is het zo, en dat heeft hij ook
in de cultuurcommissie gezegd, dat, als men mensen aan het denken zet, dat gewoon
identiek is met hen kritisch maken. Het.huidige spraakgebruik verstaat onder kritisch
veel te veel dat men iemand afkamt. Kritisch betekent echter: onderscheidend vermogen
bijbrengen. Dat is dan hetzelfde als: de mensen leren denken. Wat zal men liever willen
dan dat zoveel mogelijk burgers echt leren denken,.
Als nu zou worden gesteld dat het college zou vinden dat hier geen subsidie aan gegeven
mag worden omdat B. W. vinden dat de mensen niet mogen leren denken moet hij dat
met de meeste kracht afwijzen. Dat zji hierbij zeker niet voor. Dat heeft, hij ook al in
de cultuurcommissie gezegd. Naar hij meent heeft hij dat ook al in zijn nieuwjaarsrede
gezegd. Waar de democratie op leeft is juist op zelfdenkende, meedenkende burgers.
Dat is een van de hoekstenen. Als men de mensen aan het denken zet - en dat mag men
het college niet voorwerpen - is dat een goede zaak. Wat dat betreft is heel het college
een volgzame leerling van de oude liberalen uit de 19e eeuw. Het college wil de hele
natie maken tot het denkende deel van de natie,, Dat was vroeger de kreet van de liberale