20 De heer Gorrissen zal er dan echter ook op moeten rekenen, dat, als er veel alleenstaan den in die flat zouden komen, de huren ook behoorlijk zullen stijgen. De bejaarden-subsidie zal dan n. 1, komen te vervallen. Hij kan nu nog niet beoordelen, of er soms straks 3 of 4 woonlagen van die flat door be jaarden zullen worden ingenomen. Dat zal dan de tijd wel leren, De huurprijs die hij noemde is dan nog van dit ogenblik. Voordat deze zaak eens helemaal rond is, zal de huurprijs de 200. - wel passeren. Daar kan men rustig van op aan. Het verwondert hem ook zeer, dat het college een maand de tijd heeft gehad om te infor meren bij de provincie of dit plan uitvoerbaar is. Hij heeft vanmiddag nog bericht gekre gen, dat het plan nog niet eens goedgekeurd is, iaat staan dat zij er daar al mee bekend zijn. Hij gelooft dan ook dat er hier vanavond gewoon in de ruimte wordt gepraat. Als zijn informaties n.l. goed zijn, dan zal er hoogstwaarschijnlijk geen toestemmingwor^ den gegeven voor deze hoogbouw. Hij kan weer heel andere gegevens verstrekken dan die de heer Gorrissen gaf. Het is pre cies zo als door sommigen is gezegd. Diegenen die daar zo over spreken, zitten zelf in een grote bungalow en die hebben geen nood en zitten nergens om te springen. De heer HELSLOOT wil, ter bepaling van zijn stem, die straks naar alle waarschijn lijkheid wel zal worden gevraagd, graag nog wat nadere informatie hebben. Hij meent dat in een aantal verhalen van vorige sprekers het accent - althans dat is zijn indruk - teveel op de bejaarden heeft gelegen. Hij herinnert er aan dat in de algemene beschouwingen van zijn fractie zeker in de jaren 1971 en 1972 nadrukkelijk is gesproken over te realiseren voorzieningen voor alleenstaanden en onvolledige gezinnen. In dit verband heeft hij nu een 5-tal vragen. Is het bij het college bekend of bepaald, welk percentage van de te bouwen woningen be stemd worden voor alleenstaanden of onvdled ige gezinnen en voor de bejaarden. Indien dat niet is bepaald, is het college dan bereid om een aanmerkelijk deel van de te bouwen woningen - en hij denkt dan aan 40 of 50% - met prioriteit te reserveren voor die categorie alleenstaanden en onvolledige gezinnen. Wat zijn de kosten-konsekwenties mede in huur, indien 40 of 50% van de woningen voor deze categorie worden bestemd. Welke maatregelen denkt het college te nemen om aan de genoemde categorie ter kennis te brengen, dat het de bedoeling van het college is om een aanmerkelijk deel van die woningen bij prioriteit voor hun te bestemmen. Tenslotte is dan door een aantal sprekers gesproken over een alternatief plan en een vraag die hem hierbij dan bijzonder intrigeert is dan, indien een alternatief plan zou worden opgezet, door wie en in welke vorm dan ook, wat zijn daarvan dan de globale konsekwenties wat betreft a. de vertraging in aanvang van bouw; b. de geschatte ver hoging in kosten. De heer HMRT E L dacht niet dat er uit zijn mond zoveel nieuws te vernemen was. Hij heeft er de vorige keer al voor gepleit of althans naar voren gébracht dat het groen gebied op deze wijze het meest wordt gespaard. Dat er ook het meeste aantal woningen op een kleine oppervlakte gebouwd kan worden en dan om de oude binnenstad. Hij heeft ook al naar voren gebracht dat de 2e schil om de binnenstad eigenlijk ideaal is voor hoogbouw. Dat ideaal is natuurlijk niet in de uitbreidingsplannen en bestemmings plannen verwezenlijkt maar het zou wel ideaal zijn geweest. En dan, omdat de verkeerslijnen voor de bewoners dan korter zijn. Zou dezelfde flat b. v. aan de Randweg of aan de Rooseveltlaan moeten komen, dan zou hij er beslist be zwaren tegen hebben. In dit geval echter, omdat de mensen die er gaan wonen, te voet naar de binnenstad kunnen komen, en dus niet meehelpen om de verkeerssituatie te be moeilijken, vindt hij dat een heel groot voordeel. Hij is er verder ook van overtuigd dat deze bouw op deze plaats stimulerend zal werken op de binnenstad en vooral op de middenstand in die binnenstad. Hij meent ook dat deze flat een behoorlijke bijdrage kon betekenen tot herstel van het verbroken evenwicht in de binnenstad. Verder wil hij - even zo goed als dat door verschillende raadsleden reeds is gebeurd - nu eens niet het accent op de bejaarden leggen maar op de niet-bejaarde alleenstaanden. Hiervan zijn er in de stad 2471, zijnde 6% van de bevolking. Hieronder zitten nog al wat personen die vaak met tegenzin met de voeten onder andermans tafel moeten zitten. Spreker dacht, dat zij door een klein bedrag meer te gaan betalen dan zij nu voor een kamer met gebruik van keuken met alle narigheid van dien moeten neertellen, daarvoor in de plaats een eigen huis kunnen krijgen. Een mogelijkheid die naar zijn mening toch wel zeer gewenst zou zijn. Dat is trouwens ook al door andere sprekers naar voren gebracht.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1974 | | pagina 139