rekening van het verpleegtehuis plaatst. Zij dacht dat dit verpleegtehuis tenslotte toch ook bekostigd wordt uit de middelen die de gemeenschap op moet brengen. De VOORZITTER kan op het eerste verzoek van mevrouw Vlug niet antwoorden. Hij heeft dat ook niet zo ineens bij de hand. Hij wil echter graag toezeggen dat het college aan de regenten van het ABG zal verzoeken om een lijstje te geven van subsidies» onder dit hoofd verstrekt. Dit dan tot inlichting van de raad. Wat de tweede opmerking betreft» gelooft hij dat die niet juist is. In het beheer van het ABG zijn namelijk de kapitalen, waaronder het bekende legaat Meeus, maar er zijn natuurlijk ook nog andere inkomsten geweest, altijd bedoeld geweest voor een vrije sector van liefdadigheid. Het verpleegtehuis moet daartegenover self-supporting zijn volgens de moder ne normen. Het zou dan ten onrechte zijn wanneer men kosten van het ver pleegtehuis ging afwentelen op de baten uit de vergaarde kapitalen uit het verleden. Het omgekeerde is eerder waar en is ook het streven van het ABG, om zoveel mogelijk het kapitaal van de fundatie van het ABG uit de verpleeginrichting te halen» omdat het daar niet rente-dragend is. Dat is n.l. door de ziekenhuis-tarieven niet geaccepteerd. Daardoor zouden dan meer middelen beschikbaar komen voor devrije sector van wat men vroeger noemde liefdadigheid en waarvan men op het ogenblik zou zeggen: van die sectoren van het maatschappelijk leven verwant aan gezondheidszorg, die tussen de wal en het schip vallen, n.l. waarvoor geen subsidie-regelingen zijn, geen wetten zijn enzovoorts. Er blijven altijd sectoren die op dergelijke middelen zijn aangewezen en die met dit soort zaken dan zeer goed geholpen kunnen worden. Hij zou dus eigenlijk een precies omgekeerde gedachtengang willen voorstaan als mevrouw Vlug. Wat zij wil is in feite de kosten van de verpleging drukken en hij zou willen vragen wie daarvan dan profiteren. Hij dacht de verzekerings-maatschappijen. Niemand anders. Mevrouw VLUG weet niet of zij het helemaal duidelijk heeft gezegd. Er zijn 2 instellingen die 1 bestuur hebben. De instelling ABG en het verpleegtehuis. Bestuurs- en representatiekosten worden nu volledig ten laste van het verpleegtehuis gebracht, waar men toch eigens ook bestuur van de instel ling is. Zij meent dat er toch een zekere verdeelsleutel moest zijn. De VOORZITTER dacht dat mevrouw Vlug gelijk zou hebben als het werk» ge schiedend in die sfeer veel van het bestuur zou vergen» Zij vergeet dan echter dat in het verpleegtehuis ongeveer 1 miljoen zit - als hij het ver keerd heeft moeten de regenten hem maar corrigeren - die geen rente dragen. Het is dan ook al een bijdrage aan de verpleeginrichting door de instelling van de rente van die 1 miljoen» wat iedereen kan uitrekenen. Tegen die achtergrond ziet hij geen enkele reden om de declarabele bestuurs- kosten van de verpleeginrichting naar de instelling over te brengen. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. d en(^e onderwijsaangel egenheden. {Ver z amënng~Ï973~nö7~AZ75}7~"~~~~~'"~~~~~™~' 18Y£®i2i£lIi2I-..i2'£i£I££_b£iïenbaden van het combi-bad "Gageldonk". Tvërzamêïlng™!973~n57AZ"Ï422577™~ "voorstellen tot het verlenen van kredieten aan gemeentebedrijven. V" e r z a m e i ng 19 7 3 ~n 7 FI n 7 9 7 J de "Verordening tot eerste wijziging van d2_I££2£,]£lii2£„^ia(:srëchtên"7 TvërzamëTing™Ï973~no7™Fln7Ï077~~*~~

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1973 | | pagina 29