2 Hij dacht dat dit een hetere procedure was dan het risico gaan lopen van 3 debatten dievoorzover het enkele punten betreft, niet bevredigend zouden zijn omdat het college gewoon niet de tijd heeft gehad om de beantwoording van de vragen degelijk voor te bereiden en gedeeltelijk omdat er het risico in zit dat niet alle vragen van te voren zijn gesteld en er nieuwe punten aan de orde komen. Hij dacht dat men er wijs aan zou doen, nu er 4 aanvragen tegelijk zijn binnengekomen, om op het punt van interpellaties, de puntjes eens op de i te zett en» Het gevaar bestaat anders dat dit geleidelijk a.an zal gaan uit groeien» De heer NIJPELS zou graag weten waar dit allemaal in het reglement van orde staat De VOORZITTER dacht dit juist gezegd te hebb en. In het reglement van orde staat, dat, als een lid een interpellatie wenst te houden, hij hiertoe ten minste 2 x 24 uur van te voren het verzoek moet indienen. Dat verzoek moet vergezeld zijn van de Vragen die hij wenst te stellen. De vragen liggen van te voren dan schriftelijk vast. De heer BROOS meent, dat, als hij de strekking van het reglement van orde g®ed hanteert, het besluit tot het houden van een interpellatie geheel aan de raad is» Hij dacht dat het verzoek van de voorzitter om deze 3 interpel laties vanavond niet te houden inderdaad wel terecht is maar als de raad anders heslist dacht hij niet dat de voorzitter daar iets tegen kon doen» De VOORZITTER zegt dat de raad moet beslissen of de interpellatie mag wor den gehouden en moet bepalen; wanneer. Het reglement van orde is vrij duidelijk in de omschrijving, hoe een inter pellatie moet zijn. Naar zijn mening zal men niet kunnen opgeven dat men het za.1 gaan hebben over een paar punten en men dan wel zal zien wat men zal gaan zeggen» Dat is in strijd met de bedoeling va,n de interpellatie» De heer BROOS vindt dit niet helemaal juist» In het verleden is wel geble ken dat men zich tijdens een interpellatie niet exact behoeft te houden aan de formele inhoud van het schrijven. Hij meent dat dit ook niet de in tentie van het reglement van orde was. De VOORZITTER zegt dat het er wel exact in staat» Het is echter net als met een eerste en een tweede termijn» Hier in de raad wordt er niet altijd met het mes op tafel gespeeld» Wanneer de goede orde van een vergadering daar niet onder lijdt laat hij ook wel eens iemand even iets in derde termijn zeggen. Dat moet dan echter wel binnen een redelijke orde van de vergadering blijven want anders moet men toch de puntjes op de i gaan zetten» In dit geval komt er echter nog bij dat de 3 door hem genoemde interpella ties z6 veelomvattend zijn, terwijl zij op het uiterste nippertje zijn bin nengekomen, dat, door het lopende werk heen, het college er gewoon niet mee klaar is gekomen. Hij wil dus 2 dingen tegelijk voorstellen n.lten eerste om van nu af de interpellaties zorgvuldiger voor te bereiden, d.w.z. conform het reglement, en dat men de vragen die men wil stellen, allemaal op schrift stelt. Die worden dan beantwoord. Over dat antwoord ontspint zich dan een debat. Ten tweedes om deze 3 interpellaties uit te stellen tot de volgende verga dering. Het college is er nJ, doodeenvoudig niet voor klaar. Het zijn nog al geen onderwerpen om allemaal even op papier te zetten, meent hij, De heer BROOS heeft wel begrip voor het formele standpunt van de voorzitter» Hij zou echter toch aan de raad willen vragen te hesluiten om de interpel laties te laten doorgaan. De heer DEKKERS heeft begrip voor het standpunt van de voorzitter als deze zegt dat er zoveel punten inzitten die dienen te worden uitgewerkt. Hij kan wel akkoord gaan met het voorstel om de door hem ingediende inter pellatie te verschuiven naar de volgende raadsvergadering»

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1973 | | pagina 185