BC|§|P^
35
De raad heeft steeds aangedrongen op een totaal overzicht van problemen
en inventarisatie van wenselijkheden en mogelijkheden
De ideëel ingestelde wethouder Kartelgesteund door een bepaalde achter
ban, is meermalen vanuit de raad bekritiseerd om zijn teveel gerichte cul
tuur-historische visie op behoud en herstel van oude stadsgedeelten.
Hij leest uit deze nota, dat de raad niet ten onrechte kritiek heeft gehad.
De behoudzucht om ieder bestaand bouwsel in iedere bestaande situatie te
behouden, was oorzaak dat in het college een polarisatie-vuur ontstond,
wat door de raad enkele keren geblust moest worden. Deze behoudzucht wordt
door deze nota als onhoudbaar verworpen. De uitspraken van wethouder van
Heystvoor verbetering van oude wijken is ook afbraak nodig, wordt in deze
nota duidelijk onderschreven. Het lijkt hem dat deze nota de meermalen tegen
gestelde visies van de wethouders Hartel en van Heyst op dezelfde golf
lengte kan brengen. Naast een verbetering van de woonkwaliteit van, oude
wijken kan deze nota mogelijk ook 'bereiken een verbeterde kwaliteit in de
verhoudingen binnen het college.Voor een slagvaardige aanpak van rehabili
tatie van oude wijken is eenheid van gerichtheid in het college een door
slaggevend belang om resultaten te bereiken. In vele gemeenteraden en col
leges van B.& W. in Nederland is trouwens renovatie en nieuwbouw in oude
stadswijken een 'bron van polarisatie. Daarbij strijden sociale, cultuur-histo
rische, technische, financiële factoren en uitvoering door overheid of par
ticulieren om voorrang bij de beleidsbepalingen. Het meest worden daarbij de
wenselijkheden naar voren gebracht en het minst de mogelijkheden.
Deze nota geeft een evenwichtig 'beeld van wenselijkheden en mogelijkheden.
Ook van onmogelijkheden waar in feite alleen de bulldozer voorrang moei
krijgen. Het is verheugend dat sinds 1 januari 1972 de regering financiële
mogelijkheden 'heeft geschapen om herstel van oude stadswijken mogelijk te
maken via gemeentelijke initiatieven en medewerking van het departement
volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Deze regeling verkeert nog in de
aanloopmoeilijkheden, maar zij werkt wel, zoals de fractievoorzitters van de
Stadspartij, D9 66 en KV'P bij hun 'bezoek aan een renovatieteam, dat de bekende
Schilderswijk in Den Haag 'gaat rehabiliteren, hebben kunnen constateren.
Ook in onze nota zijn de nieuwe financiële mogelijkheden duidelijk weergegeven.
Naast de verbetering van de woningen is ook de verbetering van de z.g. woon
omgeving in financiële gegevens vastgelegd, zoals bestrating, riolering,
verlichting enzovoorts. Duidelijk blijkt ook dat de sociale gerichtheid 'bij de
verbetering nummer 1 staat en de cultuur-historische factor daaraan onder
geschikt is. Dit ondanks de geciteerde uitspraak van Minister 'Udink op blad
zijde 4 over de kwaliteit van oude stadscentra met een leefmilieu als geen
ander. Hij meent dat er ergens met deze uitspraak iets niet klopt. Als n.l.
de kwaliteit van oude stadscentra als leefmilieu zo geweldig geweest zou zijn,
zou men hebben kunnen verwachten dat deze kwaliteit de bewoners als een mag
neet zou hebben vastgehouden. Het tegendeel is echter waar. Zij die de kwali
teit van de oude stadswijken zo geweldig roemden, zijn de eerste geweest om
die oude stadswijken te gaan verlaten om in moderne woningen te gaan wonen
buiten die oude stadscentra. Van daaruit predikten zij dan hun 'kruistocht
voor het herstel van die oude stadswijken. Als de overheid dan op cultuur
historische basis deze oude stadswijken met veel overheidsgeld heeft hersteld,
zoals boV. in de Stokstraat in Maastricht, zijn de bewoners, die in die wijk
woonden toen die nog een slechte kwaliteit 'had, uit deze herstelde wijken
verdreven door financiële factoren ®n .mogen zij alleen nog een rouwkaartje
afgeven hij de vol tooi ïngsf eest elijkhed en van hun wijk aan Prins Claus
In feite worden op deze manier de stadswijken hersteld voor de rijken, met
vele miljoenen belastinggeld. Aan een dergelijke sociale opdracht bij de reha
bilitatie heeft de raad van Bergen op Zoom nooit willen denken. Toen er geen
financiële mogelijkheden waren, was er trouwens weinig te denken over herstel.
Nu die mogelijkheden er wel zijn zal de raad de sociale gerichtheid bij rehabi
litatie nummer 1 laten zijn en de cultuur-historische gerichtheid daaraan on
dergeschikt laten zijn. Daarbij zal de 'betaalbaarheid van de verbeteringen