BC|§|P^ 35 De raad heeft steeds aangedrongen op een totaal overzicht van problemen en inventarisatie van wenselijkheden en mogelijkheden De ideëel ingestelde wethouder Kartelgesteund door een bepaalde achter ban, is meermalen vanuit de raad bekritiseerd om zijn teveel gerichte cul tuur-historische visie op behoud en herstel van oude stadsgedeelten. Hij leest uit deze nota, dat de raad niet ten onrechte kritiek heeft gehad. De behoudzucht om ieder bestaand bouwsel in iedere bestaande situatie te behouden, was oorzaak dat in het college een polarisatie-vuur ontstond, wat door de raad enkele keren geblust moest worden. Deze behoudzucht wordt door deze nota als onhoudbaar verworpen. De uitspraken van wethouder van Heystvoor verbetering van oude wijken is ook afbraak nodig, wordt in deze nota duidelijk onderschreven. Het lijkt hem dat deze nota de meermalen tegen gestelde visies van de wethouders Hartel en van Heyst op dezelfde golf lengte kan brengen. Naast een verbetering van de woonkwaliteit van, oude wijken kan deze nota mogelijk ook 'bereiken een verbeterde kwaliteit in de verhoudingen binnen het college.Voor een slagvaardige aanpak van rehabili tatie van oude wijken is eenheid van gerichtheid in het college een door slaggevend belang om resultaten te bereiken. In vele gemeenteraden en col leges van B.& W. in Nederland is trouwens renovatie en nieuwbouw in oude stadswijken een 'bron van polarisatie. Daarbij strijden sociale, cultuur-histo rische, technische, financiële factoren en uitvoering door overheid of par ticulieren om voorrang bij de beleidsbepalingen. Het meest worden daarbij de wenselijkheden naar voren gebracht en het minst de mogelijkheden. Deze nota geeft een evenwichtig 'beeld van wenselijkheden en mogelijkheden. Ook van onmogelijkheden waar in feite alleen de bulldozer voorrang moei krijgen. Het is verheugend dat sinds 1 januari 1972 de regering financiële mogelijkheden 'heeft geschapen om herstel van oude stadswijken mogelijk te maken via gemeentelijke initiatieven en medewerking van het departement volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Deze regeling verkeert nog in de aanloopmoeilijkheden, maar zij werkt wel, zoals de fractievoorzitters van de Stadspartij, D9 66 en KV'P bij hun 'bezoek aan een renovatieteam, dat de bekende Schilderswijk in Den Haag 'gaat rehabiliteren, hebben kunnen constateren. Ook in onze nota zijn de nieuwe financiële mogelijkheden duidelijk weergegeven. Naast de verbetering van de woningen is ook de verbetering van de z.g. woon omgeving in financiële gegevens vastgelegd, zoals bestrating, riolering, verlichting enzovoorts. Duidelijk blijkt ook dat de sociale gerichtheid 'bij de verbetering nummer 1 staat en de cultuur-historische factor daaraan onder geschikt is. Dit ondanks de geciteerde uitspraak van Minister 'Udink op blad zijde 4 over de kwaliteit van oude stadscentra met een leefmilieu als geen ander. Hij meent dat er ergens met deze uitspraak iets niet klopt. Als n.l. de kwaliteit van oude stadscentra als leefmilieu zo geweldig geweest zou zijn, zou men hebben kunnen verwachten dat deze kwaliteit de bewoners als een mag neet zou hebben vastgehouden. Het tegendeel is echter waar. Zij die de kwali teit van de oude stadswijken zo geweldig roemden, zijn de eerste geweest om die oude stadswijken te gaan verlaten om in moderne woningen te gaan wonen buiten die oude stadscentra. Van daaruit predikten zij dan hun 'kruistocht voor het herstel van die oude stadswijken. Als de overheid dan op cultuur historische basis deze oude stadswijken met veel overheidsgeld heeft hersteld, zoals boV. in de Stokstraat in Maastricht, zijn de bewoners, die in die wijk woonden toen die nog een slechte kwaliteit 'had, uit deze herstelde wijken verdreven door financiële factoren ®n .mogen zij alleen nog een rouwkaartje afgeven hij de vol tooi ïngsf eest elijkhed en van hun wijk aan Prins Claus In feite worden op deze manier de stadswijken hersteld voor de rijken, met vele miljoenen belastinggeld. Aan een dergelijke sociale opdracht bij de reha bilitatie heeft de raad van Bergen op Zoom nooit willen denken. Toen er geen financiële mogelijkheden waren, was er trouwens weinig te denken over herstel. Nu die mogelijkheden er wel zijn zal de raad de sociale gerichtheid bij rehabi litatie nummer 1 laten zijn en de cultuur-historische gerichtheid daaraan on dergeschikt laten zijn. Daarbij zal de 'betaalbaarheid van de verbeteringen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1973 | | pagina 162