32
Want we zouden heel ver kunnen komen met een gezamenlijke krachtsinspan
ning van het College.
Als raen een computer zou voeden met de volgende gegevens s
1de visie en het idealisme van wethouder Harte! inzake de stadsont
wikkeling.
2. de zakelijkheid van wethouder van Heyst, aangevuld door wethouder
van Kaam,
3. het stuurmanschap van de burgemeesteraangevuld door wethouder
Arnoys
zou er m.i. een zeer bruikbaar product uit kunnen komen.
Maar we hebben met mensen te doen en niet'met machinesj er gaan dus
allerlei menselijke probleempjes meespelen, zoals persoonlijke- en par
tij-politieke belangen. Het gevolg is een conflictsituatie.
Een conflict-situatie, die niet had mogen plaats vinden en ook niet
ontstaan zou zijn, als men over en weer binnen het College wat meer
open had gestaan voor eikaars ideeën. Om herhaalde malen te moeten
horen, dat je visie op de stadsontwikkeling maar een hobby is, is n.i.
niet bevorderlijk voor een en ander.
Beleid is ook een kwestie van mentaliteit. Meer wil ik hier niet over
zeggen.
Het is me een waar genoegen nu op neutraler terrein te kunnen over
stappen.
Reimersvfaal en 2e nationale luchthaven, vanavond al veel meer genoemd,,
zijn voor mij zaken met levensgrote vraagtekens en veel tegenstrijdige
meningen.
Be ene deskundige weet je precies te vertellen waarom het zus of zo
moet, de -andere waarom het precies andersom moet.
En overal zijn cijfers voor, maar met cijfers kun je alle kanten uit.
Als je met het ene been in het ijs zit en met het andere in kokend
water, kan het gemiddelde nog zo goed zijn, lekker zitten doe je niet.
Bovendien mankeren er altijd cijfers, hele belangrijke, vooral voor ons
nageslacht. Niemand heeft nog ooit de behoefte aan rust en ruimte in
procenten uitgewerkt.
Ook spreekt men vaak over een gezonde ontwikkeling in verband met de
groei van een stad. fiat verstaat men daaronder? Be geleidelijke natuur
lijke groei en de behoeften 'die daaruit ontstaan? Of moeten we een op
gedrongen kunstmatige groei ook als zodanig aanvaarden?.
Moet je een half uur rijden naar een werk'waar je meer kunt verdienen
werkelijk nog pendelen noemen?.
Yeel vraagtekens, veel problemen, of maken we soms problemen?.
Leefbaarheid van de stad, het welzijn van de inwoner, het zijn zaken die
bij planning voorop moeten staan en alle aandacht moeten krijgen, niet
alleen van het gemeentebestuur' maar ook van de inwoners van de stad,
al is dit vaak vanuit verschillende inzichten.
Samen kunnen we hier veel aan doen. Ook door een persoonlijke inzet
wordt vaak iets goeds bereikt.
Met name de zorg voor de gemeenschappelijke voorzieningen zou ik graag
eens onder de aandacht van de burgers brengen. Be bedragen die met
moedwillige vernielingen gemoeid zijn lopen enorm op. Bat is gewoon
"zonde geld", dat zoveel zinvoller besteed had kunnen worden.
Het komt mij nuttig voor om eens bij te houden, wat deze moedwillige
vernielingen per jaar kosten en dat onder de aandacht van de burgers
te brengen.
Yeel zaken zouden hedenavond de aandacht moeten krijgen, zoals de
milieunotade ontwikkelingsschetsde cultuurnota, verslag hoogbouw-
laagbouw (laatsgenoemde 2, ademen hun maker).
Ik wil daar nu niet op ingaan; die gelegenheid krijg ik nog wel in de
Commissievergaderingen.
Ik vind wel dat we de laatste maand alles op een hoop hebben gekregen.
Het zou wel prettiger zijn om het "huisïrerk" wat gespreider te krijgen.
Wat mij bijzonder verheugd is, dat zoveel kinderen hun zwemdiploma halen
nu we het overdekte bad hebben. Bat is heel belangrijk voor een waterland.