25 Wij denken in dit verband aan winkelsPTT-voorzieningen, gemeen schapshuis, kinderspeelzaal, speelgelegenheden en tevens aanstel ling van een functionaris, specialist zijnde in het welzijnswerk. Volksgezondheid. 1 Wij zien met belangstelling de ons op korte termijn beloofde concrete mededelingen inzake de oprichting van een regionale gezondheids dienst tegemoet. Behalve een bundeling van deskundigheid lijken ons vooral ook op administratief gebied- aanzienlijke besparingen mogelijk, 2, Wij spreken de wens uit, dat op regionaal niveau wordt overgegaan tot de oprichting van een schooltandartsendienst, welke voorzien is van een net apparatuur uitgeruste mobiele kolonnedie het mogelijk maakt, ter plaatse - dus in de school - eenvoudige behan delingen te verrichten. Uit oogpunt van preventie zouden wij gaarne de aanstelling van een mond-hygiëniste tegemoet zien. 3 Een niet gering aantal probleemkinderen in het basis-onderwijs (als zodanig herkend door o.a.schoolleiders en medici) kunnen niet psychologisch worden onderzocht, tenzij de ouders zelf betalen. Be psychologische dienstverlening immers is- thans afhankelijk van de subsidie, welke onderwijs verstrektDeze subsidie is ontoereikend voor het aantrekken van voldoende mankracht óm alle probleemkinde ren te onderzoeken. Daar aan deze materie - zowel onderwijs- als ge zondheidsaspecten vastzitten, is het onze wens, dat bij medische indicatie deze gevallen ten laste van de gemeente kunnen worden onderzocht, waarbij het -onbelangrijk is of onderwijs dan wel volks gezondheid de gelden beschikbaar stelt. 4Tenslotte zouden wij gaarne vernemen in hoeverre de gemeente reeds heeft medegewerkt aan het toegankelijk maken van openbare gebouwen e.d. voor invaliden. Jeugd- en jongerenwerk. Set beleid ten aanzien van het jeugd- en jongerenwerk is nog steeds een ondoorzichtige situatie. De uitgewerkte plannen wachten wij dan ook met spanning af. Mochten de huidige initiatieven op korte termijn niet tot resultaten leiden, dan zal een herziening van de totale structuur noodzakelijk zijn. De gemeentelijke overheid kan echter niet altijd en overal de belangrijkste initiatiefnemer zijn| de burgerij zal ook de nodige initiatieven dienen te ontplooien. Sport en recreatie. Op het gehiëS van de sport is er de laatste jaren heel wat bereikt. Wij zouden willen zeggen; de -gemeente heeft zijn best gedaan, het woord en de daad is nu aan de beoefenaren c.q» de verenigingen, om dit alles waar te maken. Dat hierbij de steun van de gemeente noodzakelijk blijft, zal zonder meer duidelijk zijn. Dat de recreatie betreft heeft Bergen op Zoom binnen zijn gemeentegren zen niet zoveel mogelijkheden, zodat het geboden is in regionaal over leg te komen tot een zo optimaal mogelijk benutten van de mogelijkheden te die-n aanzien in de regio. Reimerswaal De situatie rond het Reimerswaalplan wordt steeds onduidelijker en wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat er bij bepaalde autori teiten sprake is van een minder positieve opstelling ten aanzien van de uitvoering van dit Élan. Als gedeputeerde Brox stelt, dat er geen sprake kan zijn van inruilen vaji, Reimerswaal voor een vliegveld, dan houdt die bewering alleen iy, dat dit 2 onvergelijkbare grootheden zijn, dus dat er geen sprake kan zijn van inruilen in de strikte zin van het woord. Haar het zegt totaal niets over de thans geldende opvatting omtrent het realiseren van het plan. We moeten toch in alle nuchterheid vaststellen, dat de ontwikkelings- schets van het Zeeuwse College van G-.S, weinig- positief is t.a.v. de verwezenlijking van het Reimerswaalplan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1972 | | pagina 87