5.
Een punt van zware discussie in West-Brabant is de, vraag, -of er één- of
twee gewesten moeten komen in 'West-Brabant. In een artikel in Brabantia
van september 1971 wordt de West xrabanders verwetezij dat zij niet samen
kunnen werken en dat de West-Brabantse B.& W.'s de exponenten zijn van
deze mentaliteit.
Maar de regio's van Bergen op Zoom en Roosendaal hebben duidelijk.de
strijdbijl begraven en hebben op hun radendagen duidelijk laten blijken, dat
zij samen willen werken. Samen beschikken deze regio's over een grondge
bied van 82.000 hectare en- 200.000 inwoners. Daarmee behoren zij straks
totde grootste gewesten in Brabant, (Den Bosch 211.000, Tilburg
271.000 en Oss 83.000 inwoners) en voldoen ruimschoots aan de voorge
stelde wettelijke -normen.
Belangrijk is de sociaal-economische samenhang, hun geografische positie
tussen Rotterdam en Antwerpen in het grensgebied van 2 landen en 2 pro
vincies, hun betrokkenheid bij het Reimerswaalplan en een eventuele 2e
nationale luchthaven.
Vermeldenswaard is nog het rapport, dat door de provincie Zeeland over
gewestvorming is gepubliceerd. Van de 6 varianten wordt in 3 varianten
Tholen en St.Philipsland ingedeeld bij een gewest West-Brabant, omdat
deze gebieden voor een zeer belangrijk gedeelte afhankelijk zijn Tan Bra
bant en maar weinig van Zeeland. Een bijzondere alinea wordt nog gewijd
aan het probleem Reimerswaal. Bij realisering van het Reimerswaalplan
zou ook het oostelijk deel van de gemeente Reimerswaal (Rilland-Bath -
Waarde - Kruisingen) aansluiting moeten vinden bij het gewest West-Bra
bant. Maar-anderen willen van Zeeland en zijn grensgebieden van West-
Brabant en Zuid-Holland één groot gewest Zeeland maken. Zij gaan daar
over aanstaande donderdag in does een studiebijeenkomst houden.
Wij vinden een gewest met de regio's Bergen op Zoom en Roosendaal om
verschillende redenen van een goede omvang en samenstelling. En nu mag
het Bergse 2e kamerlid, de heer Wilbers wel verkondigen, dat er één
groot gewest met Breda enzovoort in West Brabant moet komen, wij zullen
in déze streek wel. uitmaken, wat af we willen en hoe of we het zullen
doen. Het is voor ons ook een beetje onbegrijpelijk, dat iemand zo gauw
van principe kan veranderen. 'Hij heeft zelf altijd propaganda gemaakt
voor inspraak aan de voet en nu hij in een centraal bestuursapparaat
zit van de 2e Kamer, wil hij dit van bovenaf regelen.
Wij hopen dat de D.66 Raadsfractie hem duidelijk zal maken, dat zijn visie
van één groot supergewest in West Brabant in ieder geval geen haalbare
kaart zal zijn in deze streek, tenzij onder dwang.
Einanciële situatie.
Bij ieder beleid- dat gevoerd wordt, zijn de geldmiddelen meestal de door
slaggevende factoren, of men een voorgenomen beleid uit kan voeren.
Zoals in de uitnodiging voor de begrotingsdebatten aan de burgerij wordt
vermeld, moet ook een gemeentehuishouding rekening houden, dat zij niet
méér kan uitgeven dan ontvangen wordt. Nog altijd denken een aantal in
woners van onze stad, dat een gemeente over onbeperkte geldmiddelen
beschikt, gezien datgene wrat zij allemaal mogelijk achten.
Wij hebben dit jaar als Raad een beslissing genomen, om de gemeentelijke
belastingen te verhogen. Ook gemeenteraadsleden hebben er moeite mee,
om onaangename maatregelen te moeten nemen, zoals belastingverhoging.
Maar ook voor de gemeente stijgen de kosten harder dan men vervracht.
Als men bijvoorbeeld een tunneltje -onder het station vril hebben, zou dat
enkele jaren geleden 500.000.- hebben gekost, maar op dit moment
vraarsohijnlijk wel reeds 700.000.-~. Kostenstijgingen door allerlei oor
zaken, onder andere door inflatie, brengen vele gemeenten op de rand
of in de rode cijfers met hun uitgaven. Hierdoor Wordt de beleidsvrijheid
zo goed als weggenomen en moet men overal toestemming voor gaan vragen
bij de provincie of Rijksoverheid, Wij hopen, dat de burgerij wil begrijpen
dat wij een gezond en slagvaardig beleid willen voeren.
Reimerswaalplan.
Mijnheer de Voorzitter, zoals U reeds in Uw nieuwjaarsgegevens heeft
vermeld, blijft Bergen op Zoom helpen streven naar de uitvoering van