Er is onder andere nog al wat bestudering nodig van allerlei informatie en interpretatie. Bovendien is discussie in het openbaar ook niet voor iedereen aantrekkelijk. Besturen blijkt lastig en ingewikkeld te zijn en minder eenvoudig dan men meestal verwacht heeft. Alles bij elkaar ziet onze fractie de huidige democratiserings-inspanningen nog niet met succes bekroond in de geest van slagvaardiger en betere besluitvorming. Wel van bepaalde vertragingen in de besluitvorming, zoals bijvoorbeeld bij het plan Parade, waardoor Bergen op Zoom voor langere tijd niet over een modern winkelcentrum zal kunnen beschikken. Bestuursontwikkeling. Bëïangrijk"vöör het bestuur van een stad is naast geldmiddelen;, het be stuursapparaat, zowel voor interne als externe taken. Het is te ver wachten, dat de organisatie van het gemeentelijk bestuursapparaat be langrijk zal veranderen door de technologische ontwikkelingen van deze tijd, onder andere de computer en de automatisering. Het lijkt van belang, nu reeds een lange-termijnplanning te maken van de komende ontwikkelingen, Be toekomst op dit gebied is reeds begonnen, doordat sommige administra tieve werkzaamheden door de computer zijn overgenomen en over andere landelijke studies begonnen zijn. Yooral voor het' huidige gemeenteper- soneel in de administratieve sector zijn grote veranderingen te verwach ten door de wijzigingen in de omvang en inhoud van diverse taken, Be veranderingsprocessen moeten bijtijds beginnen. Belangrijk wordt het, om het personeel daarbij te betrekken en sociaal te begeleiden, alsmede om de sociale gevolgen door een zogenaamd sociaal statuut veilig te stellen. Meermalen zijn de veranderingen zeer ingrijpend, waarbij kost bare ervaringskennis van personeel waardeloos wordt en nieuwe kennis veriïorven moet worden. Wij wachten met belangstelling op het rapport van de aangetrokken perso neelsconsulent over de komende strulcturele veranderingen in de gemeen telijke administratie", en de gewenste vertaling daarvan in een aangepast bestuursapparaat Wij vragen ons ook af, of het gemeentelijk apparaat niet wat meer gecen traliseerd moet worden bijvoorbeeld in de leegstaande Wilhelminakazerne of in de leegstaande Boerentoren van Bergen op-Zoom. Regio- en gewestontwikkeling. Het Raadslid, de heer Hijpels, heeft hij de vorige begrotingsbehanüLing gevraagd, wanneer enkeleomliggende gemeenten door Bergen op Zoom ge annexeerd zouden w-orden. In de zogenaamde bestuurshervorming van het hoven-gemeentelijk bestuur is het om democratische redenen noodzakelijk dat locale bestuurseenheden, zoals de gemeenten, blijven bestaan. Centraal staat, dat samenwerking tussen gemeenten noodzakelijk is om problemen op te lossen of belangen te behartigen, die voor een groep van gemeenten van gezamenlijk belang zijn. Onze fractie heeft de indruk, dat de voorbereidingen van de regio- en gewestvorming, in belangrijke mate goede voortgang vindt. Maar de discussies in de betrokken gemeenteraden over de besluitvoor bereiding voor allerlei belangrijke zaken in regio en gewest moeten nog beginnen. Wat betreft de regio-ontwikkeling zouden we gaarne vernemen, wanneer de openbare procedures omtrent de verschillende regio-plannen verwacht kunnen worden. Gedacht wordt bijvoorbeeld aan hearings omtrent de ruimtelijke ordening in de regio, want de ruimtelijke ordening moet de plattegrond worden voor nieuwe gemeenschappen. Weel meer nog dan de.regio-vorming staat de geweet-vorming in het mid delpunt van de belangstelling. Het zijn de zogenaamde grote hoven-gemeen telijke zaken, welke in een gewest behandeld, moeten worden. Be huishouding van. een gewest omvat de behartiging van ruimtelijke, eco nomische, sociale, culturele, volksgezondheids-en milieu vraagstukken in een bepaald gebied. Interlocale verkeerswegen, voortgezet en hoger onderwijs, distributie van'openbare nutsvoorzieningen (gas,water en elec- triciteit) behoren mede tot bestuur in groter verhand, evenals de werk gelegenheid en welzijnsstruktuur 4 U

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1972 | | pagina 66