- 2 - Bergen op Zoom^ ik heb dat onlangs bij gelegenheid uan mijn herbenoeming nog naar voren gebracht, mag geen museum zijn. Het mag echter ook geen wel- vaartsmoloch zijn. Beide aspecten moeten naar mijn mening harmonisch vere nigd worden om zodoende gelukkig en welvarend te zijn. U kent mijn opvat tingen op dit punt: ik ben helemaal verliefd op dit Bergen op Zoom, dat al le potenties in zich heeft voor een gezonde ontwikkeling, waarbij de voor deze stad zo karakteristieke, eigen waarden bewaard kunnen blijven. Er staan ons echter nog vele taken te wachten. Ik mag misschien in dit ver band nog eens teruggrijpen naar het investeringsprogramma wat ons tot de jaren 1980 voor ogen staat. Taken, die een totale1investering vragen van ruim 400 miljoen gulden, maar waarvoor in deze tijd van krappe centrale fi nanciering door de rijksoverheid, ik kom op het financiële vraagstuk nog nader terug, de meest urgente zaken slechts met de grootste moeite' van de grond kunnen komen. Om dit allemaal te kunnen verwezenlijken zal de stad een bepaalde groei moeten hebben, waarvoor in eerste instantie een verdere industrialisatie absoluut noodzakelijk is. Allemaal prachtig, maar het uitblijven van landelijke beslissingen omtrent ingrijpende projecten als de mogelijke vestiging van de tweede nationale luchthaven in West-Brabant en het - met name ook voor Bergen op Zoom zo be langrijke - Reimerswaalplan, maakt de planning voor stad en regio een to taal onmogelijke zaak. Op deze manier wordt het voor de lagere overheden een uitermate frustrerende bezigheid om ontwikkelingsplannen op te stellen. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. Het ontwerp-structuurplan voor de regio bijvoorbeeld, waarin met de mogelijke aanleg van de tweede natio nale luchthaven geen rekening is gehouden, wordt een volkomen slag in de lucht als niet op redelijk korte termijn beslissingen worden genomen. Op grond van eerder gedane toezeggingen en verwachtingen, die door recente uitspraken vanminister Drees weer volkomen op losse schroeven zijn gezet, heeft Bergen op Zoom in het laatste decennium duidelijk gestreefd naar een groei van de industrialisatie en daarvoor de nodige financiële offers ge bracht - pas nog een forse investering in de uitbreiding van het havenin dustrieterrein op het IMoordland -, om zodoende een springplank voor Rei- merswaal te kunnen zijn. De intrekking van de premie-investeringsregeling - hoewel officieel op schorting genoemd, kan ik dat met de beste wil van de wereld niet anders zien - is een regelrechte dolksteek, die een doodsteek wordt, wanneer we nietspoedig weten waar we met de tweede nationale luchthaven en Reimers- waal aan toe zijn. Wat de intrekking van de investeringspremie betreft zou ik een vergelijking willen maken met een zwemwedstrijd, waarbij de deelnemers wel vergunning krijgen om te starten, maar de organisatoren halverwege de race het water laten weglopen. Het is voor ons een onverteerbare zaak, dat de door het rijk zelf nota bene gestimuleerde ontwikkeling van dit g ebiect op deze brute manier wordt afge broken. En dat bovendien juist in een tijd waarin de industrie en het be drijfsleven, gezien de economische teruggang, nauwelijks nog investeren in nieuwe vestigingen. Toch werden in het afgelopen jaar nog industrieterrei nen verkocht, t.w. aan Philip Morris (7 ha, in het gebied "De Lage Meren", dat daardoor is uitverkocht), General Electric (ca. 30 ha,), Bajaco, Duik- bedrijf Uriens en Sakko.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1972 | | pagina 30