8 De VOORZITTER zegt, dat nen natuurlijk bij agendapunt 2 elke keer kan zeg gen at eu hier slechts om stukken gaat, die voor kennisgeving aange nomen moeten worden of ter fine van pre-advies in handen van het College worden gesteld. Hij dacht, dat men onder dit punt dus alle ingekomen stuk ken kan agenderen. Over deze stukken kan uiteraard gediscussieerd worden. De heer HERTEL vervolgt net op te merken, dat de heer Westerhof terecht steldedat zeker ook verwezenlijking door een projectmaatschappij zijn na- rT^ z^1ihebben* Zo'n projectnaatschappij werkt niet voor niets, maar dat doet de aannemer ook niet. De heer Westerhof en ook anderen hebben zich afgevraagd, of er nog wel inspraak is. Hij dacht, dat juist bij de zaken die voortdurend door het College naar voren zijn gebracht in het contact net de projectmaatschappijen, er door het College voortdurend op is gewezen, dat er bij belangrijke zaken telkens inspraak moet zijn. De inspraak van de Raad is zeker al verzekerd, mede ook door de mededelin gen wan spreker in de behandeling van het stuk in de commissie. De inspraak van de bevolkingzal even goed plaatsvinden. Met name ligt -,0b1 lelijkst bij het plan Lange ¥egwaar nog helemaal geen inspraak van de bevolking is geweest. Bij Meilust ligt dit anders. Daar is wel in spraak geweest. Daar ligt het stramien van de straten en wegen nu vast. evenals de aantallen en de grootte van de woningen. De heer Westerhof heeft ook gevraagd, of het College de eigen verantwoordelijkheid van het besturen met uit de weg gaat. Hij gelooft, dat dit juist niet het geval is, doordat het College voortdurend betrokken is bij al hetgeen door die ontwikkelingsmaatschappij wordt gedaan. Alles wordt voortdurend bespro ken en bij tussenpozen, bij iedere stap die van enig belang is, zal het ollege deze stap aan de Raad voorleggen. Hij dacht, dat men dus zeker dan de verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat. De heer Leys heeft zeer terecht gesteld dat er, wat de projectontwikke ling betreft, een geheel nieuwe ontwikkeling gaande is. Hij verwijst dan naar grote steden, waar dit dus bij zeer moeilijke zaken al gebeurd is. nis men een vergelijking trekt tussen enige jaren geleden en hoe het toen ging met de projectontwikkeling, kont men tot de conclusie, dat toen muerdaad de gemeenten vaak helemaal overgeleverd waren aan die project- maatschappijen. In onze dagen, nu er vooral ook van de zijde van de Ver eniging van nederlandse gemeenten, studie gemaakt is van het werken met de projectmaatschappijen, zodat men allerlei informatie heeft over hoe die samenwerking dient te wordenopgebouwd, gelooft hij, dat men een groot gedeelte van zijn ongerustheid kan laten varen. Wë zullen echter, zoals de heer Leys stelde, moeten accepteren, dat zo'n projectnaatschap pij commercieel denkt. Daarbij kan dan natuurlijk ook worden vermeld, dat ook kleine ondernemingen op winst uit zullen zijn als zij aan het werk gaan. Hij kan namens het College beloven, dat dit vast van plan is, heel v°+ n bekijken en heel goed in de gaten te houden, hoe de invloed van e ollege blijvend bij dezeontwikkelingen zal kunnen gelden. Bij ieder markant punt zal het College daarnaast de Raad op de hoogte brengen, en vragen hoe hierover bij de Raad wordt gedacht. Hij kan zich dan moeilijk voorstellen, dat de belanghebbenden dan nog teveel stuurkracht zouden hebben, In eerste Instantie kunnen zij dat dan misschien in hun brieven wel stellen, maar het College is' daar natuurlijk wel zeer voorzichtig mee. Op de vraag, hoe door de gemeente invloed kan worden uitgeoefend, can worden geantwoord, dat dat zal kunnen door onze bestemmingsplannen en door de bouwvergunningen. die moeten worden afgegeven, daarnaast ook nog door de stem, die het College in de stuurgroep heeft. De heer Hop mans heeft zijn vrees uitgesproken over het feit, dat de woningen in het plan Lange \Ieg niet betaalbaar zullen zijn. Dan wijst de heer Hopmans ook weer op de grondprijs die eventueel uit de bus zal gaan komen. Het moge een bekend feit zijn, dat de grondprijs niet van zoveel Invloed is op de huurprijzen van de woningen, als men vaak denkt. Het is ook wel bekend, at de gemeente Bergen op Zoom door de minister is toegezegd, dat voor bepaalde projecten bekeken zal worden, of de subsidieregeling van de eerste klas kan worden toegepast. Dit zou dan'ongeveer een 50 gulden per maand in huur gaan schelen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1972 | | pagina 218