8
De VOORZITTER zegt, dat nen natuurlijk bij agendapunt 2 elke keer kan zeg
gen at eu hier slechts om stukken gaat, die voor kennisgeving aange
nomen moeten worden of ter fine van pre-advies in handen van het College
worden gesteld. Hij dacht, dat men onder dit punt dus alle ingekomen stuk
ken kan agenderen. Over deze stukken kan uiteraard gediscussieerd worden.
De heer HERTEL vervolgt net op te merken, dat de heer Westerhof terecht
steldedat zeker ook verwezenlijking door een projectmaatschappij zijn na-
rT^ z^1ihebben* Zo'n projectnaatschappij werkt niet voor niets, maar
dat doet de aannemer ook niet. De heer Westerhof en ook anderen hebben
zich afgevraagd, of er nog wel inspraak is. Hij dacht, dat juist bij de
zaken die voortdurend door het College naar voren zijn gebracht in het
contact net de projectmaatschappijen, er door het College voortdurend op
is gewezen, dat er bij belangrijke zaken telkens inspraak moet zijn. De
inspraak van de Raad is zeker al verzekerd, mede ook door de mededelin
gen wan spreker in de behandeling van het stuk in de commissie.
De inspraak van de bevolkingzal even goed plaatsvinden. Met name ligt
-,0b1 lelijkst bij het plan Lange ¥egwaar nog helemaal geen inspraak
van de bevolking is geweest. Bij Meilust ligt dit anders. Daar is wel in
spraak geweest. Daar ligt het stramien van de straten en wegen nu vast.
evenals de aantallen en de grootte van de woningen. De heer Westerhof
heeft ook gevraagd, of het College de eigen verantwoordelijkheid van het
besturen met uit de weg gaat. Hij gelooft, dat dit juist niet het geval
is, doordat het College voortdurend betrokken is bij al hetgeen door die
ontwikkelingsmaatschappij wordt gedaan. Alles wordt voortdurend bespro
ken en bij tussenpozen, bij iedere stap die van enig belang is, zal het
ollege deze stap aan de Raad voorleggen. Hij dacht, dat men dus zeker
dan de verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat.
De heer Leys heeft zeer terecht gesteld dat er, wat de projectontwikke
ling betreft, een geheel nieuwe ontwikkeling gaande is. Hij verwijst dan
naar grote steden, waar dit dus bij zeer moeilijke zaken al gebeurd is.
nis men een vergelijking trekt tussen enige jaren geleden en hoe het toen
ging met de projectontwikkeling, kont men tot de conclusie, dat toen
muerdaad de gemeenten vaak helemaal overgeleverd waren aan die project-
maatschappijen. In onze dagen, nu er vooral ook van de zijde van de Ver
eniging van nederlandse gemeenten, studie gemaakt is van het werken met
de projectmaatschappijen, zodat men allerlei informatie heeft over hoe
die samenwerking dient te wordenopgebouwd, gelooft hij, dat men een
groot gedeelte van zijn ongerustheid kan laten varen. Wë zullen echter,
zoals de heer Leys stelde, moeten accepteren, dat zo'n projectnaatschap
pij commercieel denkt. Daarbij kan dan natuurlijk ook worden vermeld, dat
ook kleine ondernemingen op winst uit zullen zijn als zij aan het werk
gaan. Hij kan namens het College beloven, dat dit vast van plan is, heel
v°+ n bekijken en heel goed in de gaten te houden, hoe de invloed van
e ollege blijvend bij dezeontwikkelingen zal kunnen gelden. Bij ieder
markant punt zal het College daarnaast de Raad op de hoogte brengen,
en vragen hoe hierover bij de Raad wordt gedacht. Hij kan zich dan moeilijk
voorstellen, dat de belanghebbenden dan nog teveel stuurkracht zouden
hebben, In eerste Instantie kunnen zij dat dan misschien in hun brieven
wel stellen, maar het College is' daar natuurlijk wel zeer voorzichtig
mee. Op de vraag, hoe door de gemeente invloed kan worden uitgeoefend,
can worden geantwoord, dat dat zal kunnen door onze bestemmingsplannen
en door de bouwvergunningen. die moeten worden afgegeven, daarnaast ook
nog door de stem, die het College in de stuurgroep heeft. De heer Hop
mans heeft zijn vrees uitgesproken over het feit, dat de woningen in het
plan Lange \Ieg niet betaalbaar zullen zijn. Dan wijst de heer Hopmans ook
weer op de grondprijs die eventueel uit de bus zal gaan komen. Het moge
een bekend feit zijn, dat de grondprijs niet van zoveel Invloed is op de
huurprijzen van de woningen, als men vaak denkt. Het is ook wel bekend,
at de gemeente Bergen op Zoom door de minister is toegezegd, dat voor
bepaalde projecten bekeken zal worden, of de subsidieregeling van de
eerste klas kan worden toegepast. Dit zou dan'ongeveer een 50 gulden per
maand in huur gaan schelen.