21
Gelukkig is dit, door de verklaringen van beide wethouders, weer.bij
gelegd. Hij wil het College ernstig waarschuwen dat, als er weer een
conflict-situatie zou ontstaan, en de Raad zou moeten ingrijpen, de
verhoudingen en het vertrouwen, die nu juist zijn ontstaan tussen de
middenstand en het College, ernstig geschaad zouden kunnen worden.
Zonder meer zou er weer een verkilling kunnen onfetaan bij eventuele
ombuiging of terugdringing van deze plannen. Hij zou dan ook een dring
end beroep willen doen op de betrokken wethouders om in het belang van
de stad, binnen het raam van de gemeentelijke financiële mogelijkheden,
een synthese te vinden die het zonder meer mogelijk maakt, te bouwen
aan het welzijn en aan de toekomst van onze stad.
De heer RIKKEN meent, dat het meest ideale zou zijn, als een paar hon
derd fabrikanten hier, of ergens in West Brabant zouden staan te dring
en, en wij er alleen de arbeids-intensieve bedrijven konden uitpikken.
Als wij bij grondverkoop alleen de schone en geruisloze fabrieken met
4OO 600 arbeidskrachten per hectare verplicht, zouden kunnen pakken.
Maar zijn mening kan men het al meer dan een jaar merken. In de confec
tie- en schoenenindustrie moeten zij, die de krant hebben bijgehouden,
vermeld hebben gezien, dat er verleden jaar in Rotterdam een confectie
fabriek werd gesloten en 1J0 mensen ontslagen werden. Men was zo eer_
lijk om de reden te zeggen^ n.l., dat men in Oost Europa ging fabriceren
omdat daar de lonen maar if waren van die bij ons. Het land werd ook nog
genoemd. Het blijft niet alleen bij Oost Europa, ook bij Noord-Afrika is
dat zo. Enige jaren geleden was het ook al met Hongkong het geval en
ook bij België zal het wel komen. Ook als de pendelaars uit West Bra
bant "in het blik" zouden willen blijven zitten. Dit is wel te vrezen,
vrant de minister heeft gezegd, niet tot liquidatie van de pendel te
willen overgaan» Althans zo stond dat in de krant. Tegenover hoge
lonen komen, zoals ook in Amerika, hier arbeidsbesparende technieken.
Als men ziet naar de arbeidsbesparing bij het container-vervoer. Yan
een huis ergens in Amerika worden goederen verzonden naar een huis
ergens in Beieren. Is het een wonder, dat het stukgoederenvervoer in
de grote havens naar de knoppen gaat. Men komt er steeds minder met de
handen aan. De zeeschepen lossen de containers met rijdende brugkranen
op trein of auto—trailerDe vrachtauto's brengen ze van Rotterdam of
Amsterdam naar het Ruhrgebied en verder. Yan Antwerpen naar elders.
Over Bergen op Zoom is al een'omweg; men ziet ze zelfs rijden over
Huybergen, want dat is korter.
ochippers vervoeren' maar weinig containers. Wie wil dan nog varens
gezel worden?. Er zijn grote zeetankers met een bezetting van ~$2 man.
Over onze nationale luchthaven Schiphol wordt gezegd, dat daarvan
ongeveer 200.000 mensen profiteren. Zij hebben direct profijt. Als de
KLM voor de Deense kust of op een Noord-Engels eiland ging zitten,
stond heel Amsterdam, zelfs de Zwanenburgers op zijn kop, meent hij.
Er is nu een kans dat de 2e nationale luchthaven in West Brabant komt.
Hij kan zich wel voorstellen, dat er mensen zijn die zich zorgen maken
over het lawaai. Als deze mensen dat werkelijk menen moet hen ook ge
zegd worden, en moeten ze er over worden voorgelicht, dat er al proe-
vèn worden genomen met geluiddempende muren rond vliegvelden, zoals
o.a, in Duitsland; en dat de vliegtuigconstructeurs bezig zijn om alle
overbodige mot or-herrie terug te dringen. Daarom kan hij het ook wel
met de voorzitter eens zijn toen die zeis "Ja, mits." Indien er alleen
maar geluisterd zou worden naar hen, die het nu uitstekend goed hebben
en mogelijk over een kort aantal jaren een waardevast pensioen zullen
gaan genieten, hebben deze mensen alleen nog maar een rustig vacaïitie-
oord nodig. Of er is behoefte aan mensen, die oppositie voeren alleen
maar om de oppositie. Hat kunt IJ van hen verwachten, vraagt spreker
zich af. Men moet niet alleen naar zulke zelfvoldane mensen luisteren,
maai veel meer naar die tobbers, die niet graag hun geboortestreek
willen verlaten, en tegen de minste lonen hier moeten werken. Men moet
ook luisteren naar al die jonge mensen, die Mavo, Havo, HTS, MTS en
MMS—leerlingen en de leerlingen van de Huishoudscholen en hen tonen,