*TT It 1! I if 34 iets voorstelt, dus kost een wat flinker boompje nog al wat als het van een leverancier betrokken moet worden, waarbij men dan nog reke ning moet houden met de tijd, waarop het geleverd kan worden en het onnodig langere vervoer. Ik weet dat de gemeentekwekerij naar het I.T.B. zal gaan, en dat daar geen plaats is om dit te verwezenlijken, maar het lijkt me wel mogelijk dit samen met Halsteren op Halsters grondgebied te doen. Naast een gezamenlijk industrieterrein, zouden we best ook een gezamen lijke solitaire bomenkwekerij kunnen hebben. Hier kom ik te zijner tijd nog wel eens in een gewone Raadsvergadering op terug. Dit jaar hopen we 40.000 inwoners te krijgen, wat tevens inhoudt dat er voor de volgende zittingsperiode twee Raadszetels meer zijn. Ik loop wel erg ver vooruit, maar ik hoop dat ze door vrouwen bezet zul len worden, zij mogen wel iets meer bij een en ander betrokken worden. Met name wil ik dan de woningbouw noemen. Ik weet dat er in deze een Vrouwen-Advies-Commissie is,, kan die niet eens wat meer inbreng krijgen? De vooruitzichten voor de woningbouw in het komende jaar zijn nogal rooskleurig, en dat stemt tot blijdschap, al wil een mens altijd meer. Ik zou wel willen verzoeken om niet meer hoogbouw te plegen als abso luut noodzakelijk is om een en ander economisch haalbaar te maken. Wat is toch wel de reden, dat er zo weinig belangstelling is voor de bouw in de vrije sector? In omliggende gemeenten bespeur ik op dit terrein meer aktiviteit. Is hiervoor voldoende grond beschikbaar? Het saneren van de binnenstad laat ik voorlopig even aan de deskundigen over, maar ik wil het wel even hebben over het meer aantrekkelijk maken van de binnenstad. Hoe gek het ook klinkt, we hebben naast bloemenbakken, ook flinke af valbakken nodig, want nu is het dikwijls een enorme rommel. Ie zijner tijd zal ik ook hierop in een gewone Raadsvergadering terugkomen. Het schappen van parkeerruimte is een eerste vereiste voor het leef baar houden van de binnenstad, en persoonlijk zou ik er voor voelen de allerhoogste prioriteit te verlenen aan het plan "Lindebaan", waar bij ik zou willen opmerken dat parkeerterreinen, groen-terreinen kun nen zijn. Ga maar eens kijken bij het Evoluon in Eindhoven. Verder zou de binnenstad zeer gebaar zijn met een voetgangstunnel onder het station, en we zouden in deze nu eindelijk eens telling moeten ne men Ik heb niet het gevoel, dat hier nu eens echt aan getrokken is, In 1958 is er al gepleit voor een nieuw spoorwegstation met daaronder een voetgangerstunnel Begin i960 nam het plan vastere vorm aan, fieters en bromfietsers moesten er ook gebruik van kunnen maken en er werd over het benodigde bedrag gesproken, men zag alleen geen kans om er aan te komen. Nu 10 jaar later zijn we nog even ver en over nog eens 10 jaar zullen we nog niet verder zijn als we het alleen maar blijven wensen. We moeten intens naar mogelijkheden gaan zoeken. Het kan een injectie voor de binnenstad betekenen en bovendien ver- keersontlastend werken. Het is bijzonder spijtig dat nu niet gelijk met de reconstructie van het stationsplein de tunnel gerealiseerd kan worden, dat gaf maar één keer rommel. In het verslag van de tweede begrotingsvergadering van vorig jaar las ik nog dat er een parkeergelegenheid aan de Parallelweg in het plan voor een nieuw station was opgenomen en dat in verband daarmee er ook wel een verbinding met de perrons zou komen. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 92