*TT
It
1!
I if
34
iets voorstelt, dus kost een wat flinker boompje nog al wat als het
van een leverancier betrokken moet worden, waarbij men dan nog reke
ning moet houden met de tijd, waarop het geleverd kan worden en het
onnodig langere vervoer.
Ik weet dat de gemeentekwekerij naar het I.T.B. zal gaan, en dat daar
geen plaats is om dit te verwezenlijken, maar het lijkt me wel mogelijk
dit samen met Halsteren op Halsters grondgebied te doen.
Naast een gezamenlijk industrieterrein, zouden we best ook een gezamen
lijke solitaire bomenkwekerij kunnen hebben. Hier kom ik te zijner tijd
nog wel eens in een gewone Raadsvergadering op terug.
Dit jaar hopen we 40.000 inwoners te krijgen, wat tevens inhoudt dat
er voor de volgende zittingsperiode twee Raadszetels meer zijn. Ik
loop wel erg ver vooruit, maar ik hoop dat ze door vrouwen bezet zul
len worden, zij mogen wel iets meer bij een en ander betrokken worden.
Met name wil ik dan de woningbouw noemen.
Ik weet dat er in deze een Vrouwen-Advies-Commissie is,, kan die niet
eens wat meer inbreng krijgen?
De vooruitzichten voor de woningbouw in het komende jaar zijn nogal
rooskleurig, en dat stemt tot blijdschap, al wil een mens altijd meer.
Ik zou wel willen verzoeken om niet meer hoogbouw te plegen als abso
luut noodzakelijk is om een en ander economisch haalbaar te maken.
Wat is toch wel de reden, dat er zo weinig belangstelling is voor de
bouw in de vrije sector?
In omliggende gemeenten bespeur ik op dit terrein meer aktiviteit.
Is hiervoor voldoende grond beschikbaar?
Het saneren van de binnenstad laat ik voorlopig even aan de deskundigen
over, maar ik wil het wel even hebben over het meer aantrekkelijk maken
van de binnenstad.
Hoe gek het ook klinkt, we hebben naast bloemenbakken, ook flinke af
valbakken nodig, want nu is het dikwijls een enorme rommel. Ie zijner
tijd zal ik ook hierop in een gewone Raadsvergadering terugkomen.
Het schappen van parkeerruimte is een eerste vereiste voor het leef
baar houden van de binnenstad, en persoonlijk zou ik er voor voelen
de allerhoogste prioriteit te verlenen aan het plan "Lindebaan", waar
bij ik zou willen opmerken dat parkeerterreinen, groen-terreinen kun
nen zijn.
Ga maar eens kijken bij het Evoluon in Eindhoven.
Verder zou de binnenstad zeer gebaar zijn met een voetgangstunnel onder
het station, en we zouden in deze nu eindelijk eens telling moeten ne
men
Ik heb niet het gevoel, dat hier nu eens echt aan getrokken is, In
1958 is er al gepleit voor een nieuw spoorwegstation met daaronder een
voetgangerstunnel
Begin i960 nam het plan vastere vorm aan, fieters en bromfietsers
moesten er ook gebruik van kunnen maken en er werd over het benodigde
bedrag gesproken, men zag alleen geen kans om er aan te komen.
Nu 10 jaar later zijn we nog even ver en over nog eens 10 jaar zullen
we nog niet verder zijn als we het alleen maar blijven wensen. We moeten
intens naar mogelijkheden gaan zoeken.
Het kan een injectie voor de binnenstad betekenen en bovendien ver-
keersontlastend werken.
Het is bijzonder spijtig dat nu niet gelijk met de reconstructie van het
stationsplein de tunnel gerealiseerd kan worden, dat gaf maar één keer
rommel.
In het verslag van de tweede begrotingsvergadering van vorig jaar las
ik nog dat er een parkeergelegenheid aan de Parallelweg in het plan
voor een nieuw station was opgenomen en dat in verband daarmee er ook
wel een verbinding met de perrons zou komen.
Hoe zit dat nu eigenlijk?