'j
29
terecht gesteld^ dat het treffen van voorzieningen in de sociaal-»
culturele en recreatieve sector, voorzieningen op het terrein van de
leefbaarheid pas afdoende mogelijk wordt wanneer de stad ook in eco
nomische en welzijnsaspecten niet los. te koppelen zijn. U hebt daarna
geconstateerd dat het ReimerBwaalprojeet een realiteit is die als het
ware binnen handbereik ligt. Ik zou dan toch wel willen weten wat er
nog nodig is om het te pakken. Het lijkt ons namelijk nog niet zo ge
makkelijk te gaan. Een aanwijzing daarvoor geeft U zelf wanneer U iets
verder in Uw rede zegt, dat de eventuele vestiging van een tweede
nationale luchthaven in het Westbrabantse ons direct aangaat, want
-en ik citeer U nu letterlijk-: „Het gevaar bestaat, dat men dit pro
ject gaat beschouwen als alternatief voor Reimerswaal"..
Wie zijn die "men"? Het Reimerswaalplan is voor ons nog helemaal geen
realiteit die binnen handbereik ligt. Wij zouden bijzonder graag wil
len vernemen of de discussie over het Reimerwaalprojeet in het Zee
havenoverlegorgaan Zuidwest-Nederland al gesloten is en waar de mensen
zitten die een Reimerswaalproject nog kunnen en/of willen tegenhouden,
m.a.w. hoe groot de afstand nog is tussen de Bergen op Zoomse hand en
het Reimerswaalpro jectWel zijn wij van mening, dat de definitieve be
slissing snel zal moeten komen, omdat inderdaad de tijd van voorberei
ding langer lijkt dan hij is.
Iets dichter bij huis en nog actueler is de stand van zaken rond de
Theodorushaven
In een onlangs uitgebracht rapport heeft de loodstechnische Commissie
van het 6e district (de LTC 6) verklaard, dat het klachten regent over
de Bergse haven als zeehaven. De twijfels over de geschiktheid van de
Theodorushaven als zeehaven zijn aanleiding geweest tot een onderzoek
dat heeft geresulteerd in het genoemde rapport.
De conclusies van dit rapport zijn samengevat in niet minder dan 26
suggesties over aan te brengen verbeteringen, waarvan een deel op
korte termijn te realiseren zou zijn.
Ik neem aan, dat het College in het bezit is van het rapport, zodat
ik mijn vraag algemeen kan formuleren:
wat zijn de plannen van het Gemeentebestuur t.a.v. de noodzakelijk ge
achte verbeteringen? Ik wijs. er nog op, dat ook tijdens de algemene be
schouwingen van vorig jaar de toegangelijkheid van de haven ter sprake
is gebracht, en dat de Voorzitter toen gezegd heeft, dat over de uit
dieping van het Bergse Diep met de Minister overleg gevoerd zou worden.
Met betrekking tot de havensituatie wil ik nog even memoreren aan onze
suggestie gedaan in de Raadsvergadering van september vorig jaar, de
suggestie namelijk om in het Noordland een tweede haven aan te leggen.
In antwoord daarop heeft de wethouder beloofd deze gedachte te willen
en zullen overwegen. Wij zouden graag willen vernemen tot welke slot
som de overwegingen van de wethouder hebben geleid.
In de stad zelf staan momenteel twee toestemmingsplannen in de belang
stelling van velen' „Meilust" en „Parade".
Onze opvattingen over een democratischer wijze van tot stand komen van
dergelijke plannen mogen als bekend worden verondersteld. Dat bij het
plan "Parade" de tekening tot stand is gekomen onder het nauwkeurig
toeziend oog van enkele grootwinkelbedrijven, zonder dat de belangheb
bende groeperingen uit de Bergse bevolking daar weet van hadden, laat
staan er bij betrokken werden, is nog erger dan wanneer er helemaal
geen inspraak is. Het is geen argument te stellen dat dit alleen te
wijten zou zijn aan de projectontwikkelingsmaatschappij. Het Gemeente
bestuur heeft te allen tijde het recht zijn voorwaarden te stellen!
Overigens blijft het een in onze ogen vaststaand gegeven, dat er geo
grafische bezwaren bestaan tegen de opeenhoping van een aantal groot
winkelbedrijven in een klein en excentrisch gelegen deel van het stads
centrum. Dat er een tegenpool van hetzelfde kaliber kan ontstaan aan