'j 29 terecht gesteld^ dat het treffen van voorzieningen in de sociaal-» culturele en recreatieve sector, voorzieningen op het terrein van de leefbaarheid pas afdoende mogelijk wordt wanneer de stad ook in eco nomische en welzijnsaspecten niet los. te koppelen zijn. U hebt daarna geconstateerd dat het ReimerBwaalprojeet een realiteit is die als het ware binnen handbereik ligt. Ik zou dan toch wel willen weten wat er nog nodig is om het te pakken. Het lijkt ons namelijk nog niet zo ge makkelijk te gaan. Een aanwijzing daarvoor geeft U zelf wanneer U iets verder in Uw rede zegt, dat de eventuele vestiging van een tweede nationale luchthaven in het Westbrabantse ons direct aangaat, want -en ik citeer U nu letterlijk-: „Het gevaar bestaat, dat men dit pro ject gaat beschouwen als alternatief voor Reimerswaal".. Wie zijn die "men"? Het Reimerswaalplan is voor ons nog helemaal geen realiteit die binnen handbereik ligt. Wij zouden bijzonder graag wil len vernemen of de discussie over het Reimerwaalprojeet in het Zee havenoverlegorgaan Zuidwest-Nederland al gesloten is en waar de mensen zitten die een Reimerswaalproject nog kunnen en/of willen tegenhouden, m.a.w. hoe groot de afstand nog is tussen de Bergen op Zoomse hand en het Reimerswaalpro jectWel zijn wij van mening, dat de definitieve be slissing snel zal moeten komen, omdat inderdaad de tijd van voorberei ding langer lijkt dan hij is. Iets dichter bij huis en nog actueler is de stand van zaken rond de Theodorushaven In een onlangs uitgebracht rapport heeft de loodstechnische Commissie van het 6e district (de LTC 6) verklaard, dat het klachten regent over de Bergse haven als zeehaven. De twijfels over de geschiktheid van de Theodorushaven als zeehaven zijn aanleiding geweest tot een onderzoek dat heeft geresulteerd in het genoemde rapport. De conclusies van dit rapport zijn samengevat in niet minder dan 26 suggesties over aan te brengen verbeteringen, waarvan een deel op korte termijn te realiseren zou zijn. Ik neem aan, dat het College in het bezit is van het rapport, zodat ik mijn vraag algemeen kan formuleren: wat zijn de plannen van het Gemeentebestuur t.a.v. de noodzakelijk ge achte verbeteringen? Ik wijs. er nog op, dat ook tijdens de algemene be schouwingen van vorig jaar de toegangelijkheid van de haven ter sprake is gebracht, en dat de Voorzitter toen gezegd heeft, dat over de uit dieping van het Bergse Diep met de Minister overleg gevoerd zou worden. Met betrekking tot de havensituatie wil ik nog even memoreren aan onze suggestie gedaan in de Raadsvergadering van september vorig jaar, de suggestie namelijk om in het Noordland een tweede haven aan te leggen. In antwoord daarop heeft de wethouder beloofd deze gedachte te willen en zullen overwegen. Wij zouden graag willen vernemen tot welke slot som de overwegingen van de wethouder hebben geleid. In de stad zelf staan momenteel twee toestemmingsplannen in de belang stelling van velen' „Meilust" en „Parade". Onze opvattingen over een democratischer wijze van tot stand komen van dergelijke plannen mogen als bekend worden verondersteld. Dat bij het plan "Parade" de tekening tot stand is gekomen onder het nauwkeurig toeziend oog van enkele grootwinkelbedrijven, zonder dat de belangheb bende groeperingen uit de Bergse bevolking daar weet van hadden, laat staan er bij betrokken werden, is nog erger dan wanneer er helemaal geen inspraak is. Het is geen argument te stellen dat dit alleen te wijten zou zijn aan de projectontwikkelingsmaatschappij. Het Gemeente bestuur heeft te allen tijde het recht zijn voorwaarden te stellen! Overigens blijft het een in onze ogen vaststaand gegeven, dat er geo grafische bezwaren bestaan tegen de opeenhoping van een aantal groot winkelbedrijven in een klein en excentrisch gelegen deel van het stads centrum. Dat er een tegenpool van hetzelfde kaliber kan ontstaan aan

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 87