20 blematiek en de onvoldoende mogelijkheden van het College, maar meen dat niet het onmogelijke wordt gevraagd. Ik dank U overigens voor de inmiddels gehonoreerde toezegging dat fracties van ruimte in het stadhuis gebruik kunnen maken voor hun vergaderingen iedere maand, hopelijk openbare, In het stadhuis moet een ruimte worden vrijgemaakt waar raadsleden de burgerij kunnen ontvangen, fractievergaderingen kunnen worden gehouden etc. Dit kan tevens de ruimte zijn waar stukken, nota's, naslagwerken e.d.' zich bevinden. Het stadhuis moet mede dienen als informatiecentrum. De weieens ge noemde drempelvreed van de burgerij valt in de praktijk wel mee, zoals bij de eerste presentatie van het Meilustplan is gebleken. De stadswinkel kan, ondanks zijn vele goede kanten, door zijn ruimte gebrek deze taak niet alleen aan. De raadsleden moeten de mogelijkheid hebben om aan het eind van de raadsvergadering via een korte vraagstelling aan B W informatie te vragen over zaken buiten de agenda om. Men zou dit tot ongeveer een half uur kunnen beperken, Aan B W kunnen overlaten of men meteen dan wel later wil antwoorden en dit niet te doen op de vergadering waar de burgerij eventueel recht heeft op vragen stellen. Een en ander dient zuiver informatief te zijn en niet discussies als consequentie te hebben. Intussen houdt met het goed functioneren van het gemeentebestuur ook het goed functioneren van het ambtelijk apparaat.1 verbandOok hierop heb ik reeds eerder uw aandacht gevestigd. Ons is bij herhaling ge bleken o.a. uit diverse directe mededelingen van de kant van B W, dat een efficiente aanpak van de bezetting van het ambtenarencorps zeer urgent is. Wij hebben alle vertrouwen dat o.l.v. de gemeentesecre taris op korte termijn deze problematiek wordt aangepakt, opdat be paalde zaken doelmatiger en sneller kunnen worden geregeld. Overigens vraag ik me af, of de efficiency gebaat is met een nu wel erg toenemende spreiding van de gemeentediensten over de stad. Wij ho pen van het College te mogen verwachten een visie t.a.v. een goed functioneren van gemeentelijk bestuur-ambtenarenapparaat- ruimtelijke en andere voorzieningen op korte en langere termijn. De financiële overwegingen kunnen uiteraard niet uit het oog worden verloren, of schoon de door uw college bekend gemaakte restauratiekosten van het pand waar gemeentewerken is gehuisvest, door onze fractie als niet zo maar acceptabel beschouwd worden. T.a.v. een doelmatiger functioneren van bepaalde diensten, een grotere dienstverlening aan de burgers, een betere coördinatie tussen diverse diensten, een voorkomen cq. wegnemen van drempelvreed, zou ik U willen verzoeken de voorstellen van DrVeldkamp te bestuderen inzake de vesti gingsmogelijkheid van een Sociale Supermakrt. Het zou te ver voeren hier op dit ogenblik verder op in te gaan, maar de beschikbare litteratuur over dit interessante voorstel is gemakkelijk toegangelijk. Vooral in Bergen op Zoom, waar de huisvesting van de gemeentelijke diensten e.d. in de toekomst toch een keer gereoganiseerd dient te worden, zou een nadere studie zeer de moeite waard zijn. De burgers zouden in zo'n sociale supermarkt, een soort gemeenschaps centrum terecht moeten kunnen voor alle paperassentroep bij huwelijk, geboorte, overlijden, voor sociale uitkeringen, premiebetalingen, be lastingkwesties, voor arbeidsbescherming en -bemiddeling, openbare gezondheidszorg enz. Ik hoop dat U de mogelijkheden van dit plan voor de toekomst wil onder zoeken op zijn bruikbaarheid voor Bergen op Zoom. Alle gemeentediensten, secretarie e.d. dienen als dienstverlening aan het publiek. Vanuit dit uitgangspunt is elke vereenvoudiging voor de burger, elke vergemakkelijking van zijn problematiek, elke toenadering tot het bestuur van de stad, een winstpunt. Het is verheugend dat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 78