17
Mijns inziens zuiver om het massale te onderbreken, mogen er bij de super
markten nog een 20 of 30 dagwinkeltjes bij komen. Had men wat meer ver
beeldingskracht gehad en gebruik gemaakt van het hoogteverschil van 3
meter, dan had men bijvoorbeeld aan een ondergrondse passage kunnen
denken met een ingang aan de Rozemarijnstraat. Deze passage had zelfs
onder het parkeerterrein kunnen doorlopen en men zou hiermede zoveel
mogelijk eventuele gedupeerden hebben kunnen opvangen»
Maar mogen wij dit Ir, Groen kwalijk nemen? Ik vraag mij af of wij niet te
vlug met onze kritiek zijn, want wij weten niet precies hoe de opdracht
van B. en W. aan het stedebouwkundige-bureau geweest is. Naar mijn me
ning zat de man "between two blocs".
Zou het niet anders zijn geworden als de opdracht uitdrukkelijk was ge
weest
„Maak een plan voor een winkelcentrum, maar oud en nieuw moeten alleen
harmonisch, maar ook praktisch met elkaar verbonden zijn".
In de Raadsvergadering van 23 december j.l. hebt U gezegd, dat het geen
"Parade-paardje" is, maar een zekere naijver tegenover onze buurstad is
toch wel te proeven. Een paradepaard loopt op een gepavoiseerd terrein;
mogelijk werd een victoriepaard bedoeld, maar nu een overwinningspaard
loopt langs gesneuvelden.
In Roosendaal is er nooit een typisch koopcentrum geweest zoals in
Bergen op Zoom. Toen men daar ging bouwen kreeg iedereen de kans zich
er te vestigen, zelfs enige Bergenaren.
Het is voor weinig ondernemers in het Westen te vatten, dat ook zij in
de bestaande constructie van dit plan nog aan hun trekken kunnen komen.
Op de hearing gaf zelfs een eenvoudig huisvrouwtje een nummertje prak
tijk weg.
Ze zei nu al, dat indien ze enige tijd in het nu geprojecteerde winkel
centrum geslenterd zou hebben al te vermoeid zou zijn om bijvoorbeeld nog
naar de Lieve Vrouwestraat of Bosstraat te gaan.
Ik meen beluisterd te hebben, dat het oorspronkelijk de bedoeling was,
dat de 4 hoekstenen (de groot-bedrijven) een royale lange rechthoek zou
den vormen. Nu lijkt het er op, dat het een kind met een waterhoofd
wordt.
Een koopcentrum in Kopenhagen, de Ströget is 2,5 km lang, maar Kopen
hagen heeft geen 40.000 inwoners. Het is zoals bekend niet aStleen de
hoofdstad van Denemarken, maar ook een wereld-toeristen-stad en ieder
pikt er zijn graantje mee.
Nu ik bemerk,, dat de rust-roest periode van vóór enige jaren voobij is
en dat we onder voortvarende leiding wel vooruit kunnen komen, wil ik
graag nog even verder gaan.
Al bij al zitten we met het geval, dat we ons achterland kwijt raken. Nu
kunnen we wel zeggen, dat er ook al Zeeuwen in Roosendaal lopen. Een
wonder? Met de ramp in 1953 was bijvoorbeeld St. Philipsland geevacueerd
in Roosendaal. Zo zijn er natuurlijk uit de ellende ook banden ontstaan.
Ik moet nu ook nog naar begin 1965 terug gaan, toen men mij gevraagd
heeft voorzitter van de op te richten Bergen op Zoomse Winkeliersvereni
ging te worden. Ik heb toen nagegaan wie wij van buiten naar hier konden
trekken. Tot mijn verwondering bemerkte ik, dat mensen uit Bruinisse en
St.Philipsland directe busverbindingen hadden met Roosendaal nu niet
meer, maar naar ons ook niet. Wilde men naar Bergen op Zoom, dan moest
men in Steenbergen overstappen en daar diverse minuten wachten in weer
en wind.
De verbinding met Nieuw Vossemeer was zeker niet beter»
De bus van Goes ging hoogstens tot Rilland; behalve op donderdag, dan
kon men vanuit Rilland naar Bergen op Zoom. Ik heb toen hier een be
spreking gehad met Zeeuwse busdirecteuren en een vertegenwoordiger van
de B.B.A. en bereikte dezelfde dag, dat de bus van Goes ook zaterdags
naar Bergen op Zoom doorkwam. Dit laatste is nog zo, maar is nog niet