17 Mijns inziens zuiver om het massale te onderbreken, mogen er bij de super markten nog een 20 of 30 dagwinkeltjes bij komen. Had men wat meer ver beeldingskracht gehad en gebruik gemaakt van het hoogteverschil van 3 meter, dan had men bijvoorbeeld aan een ondergrondse passage kunnen denken met een ingang aan de Rozemarijnstraat. Deze passage had zelfs onder het parkeerterrein kunnen doorlopen en men zou hiermede zoveel mogelijk eventuele gedupeerden hebben kunnen opvangen» Maar mogen wij dit Ir, Groen kwalijk nemen? Ik vraag mij af of wij niet te vlug met onze kritiek zijn, want wij weten niet precies hoe de opdracht van B. en W. aan het stedebouwkundige-bureau geweest is. Naar mijn me ning zat de man "between two blocs". Zou het niet anders zijn geworden als de opdracht uitdrukkelijk was ge weest „Maak een plan voor een winkelcentrum, maar oud en nieuw moeten alleen harmonisch, maar ook praktisch met elkaar verbonden zijn". In de Raadsvergadering van 23 december j.l. hebt U gezegd, dat het geen "Parade-paardje" is, maar een zekere naijver tegenover onze buurstad is toch wel te proeven. Een paradepaard loopt op een gepavoiseerd terrein; mogelijk werd een victoriepaard bedoeld, maar nu een overwinningspaard loopt langs gesneuvelden. In Roosendaal is er nooit een typisch koopcentrum geweest zoals in Bergen op Zoom. Toen men daar ging bouwen kreeg iedereen de kans zich er te vestigen, zelfs enige Bergenaren. Het is voor weinig ondernemers in het Westen te vatten, dat ook zij in de bestaande constructie van dit plan nog aan hun trekken kunnen komen. Op de hearing gaf zelfs een eenvoudig huisvrouwtje een nummertje prak tijk weg. Ze zei nu al, dat indien ze enige tijd in het nu geprojecteerde winkel centrum geslenterd zou hebben al te vermoeid zou zijn om bijvoorbeeld nog naar de Lieve Vrouwestraat of Bosstraat te gaan. Ik meen beluisterd te hebben, dat het oorspronkelijk de bedoeling was, dat de 4 hoekstenen (de groot-bedrijven) een royale lange rechthoek zou den vormen. Nu lijkt het er op, dat het een kind met een waterhoofd wordt. Een koopcentrum in Kopenhagen, de Ströget is 2,5 km lang, maar Kopen hagen heeft geen 40.000 inwoners. Het is zoals bekend niet aStleen de hoofdstad van Denemarken, maar ook een wereld-toeristen-stad en ieder pikt er zijn graantje mee. Nu ik bemerk,, dat de rust-roest periode van vóór enige jaren voobij is en dat we onder voortvarende leiding wel vooruit kunnen komen, wil ik graag nog even verder gaan. Al bij al zitten we met het geval, dat we ons achterland kwijt raken. Nu kunnen we wel zeggen, dat er ook al Zeeuwen in Roosendaal lopen. Een wonder? Met de ramp in 1953 was bijvoorbeeld St. Philipsland geevacueerd in Roosendaal. Zo zijn er natuurlijk uit de ellende ook banden ontstaan. Ik moet nu ook nog naar begin 1965 terug gaan, toen men mij gevraagd heeft voorzitter van de op te richten Bergen op Zoomse Winkeliersvereni ging te worden. Ik heb toen nagegaan wie wij van buiten naar hier konden trekken. Tot mijn verwondering bemerkte ik, dat mensen uit Bruinisse en St.Philipsland directe busverbindingen hadden met Roosendaal nu niet meer, maar naar ons ook niet. Wilde men naar Bergen op Zoom, dan moest men in Steenbergen overstappen en daar diverse minuten wachten in weer en wind. De verbinding met Nieuw Vossemeer was zeker niet beter» De bus van Goes ging hoogstens tot Rilland; behalve op donderdag, dan kon men vanuit Rilland naar Bergen op Zoom. Ik heb toen hier een be spreking gehad met Zeeuwse busdirecteuren en een vertegenwoordiger van de B.B.A. en bereikte dezelfde dag, dat de bus van Goes ook zaterdags naar Bergen op Zoom doorkwam. Dit laatste is nog zo, maar is nog niet

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 75