21
De heer LEIJS ziet een duidelijk verschil tussen een Raadsvergadering
en een vergadering van commissie van bijstand. Een commissie van bijstand
heeft geen verdere bevoegdheden, werkt heel anders en heeft meer een
vertrouwelijk karakter.
In de commissies wordt geen enkel besluit genomen; er worden enkel
adviezen uitgebracht aan het College van B. en W.
De motie van de heer A.J.Franken en in nog sterkere mate de motie van
de heer Wilbers benadrukken volgens hem in feite alleen maar het meer
derheidsstandpunt van de commissie ad hoe.
Het is louter een nogmaals onderstrepen van die zaken, die door de
meerderheid van de commissie ad hoe als juist zijn aangemerkt, los van
het prae-advies van B. en W,
De VOORZITTER stelt daarna voor de vergadering te schorsen, omdat er
bij het College behoef te bestaat zich nader te beraden.
Na heropening van de vergadering zegt de VOORZITTER zich eigenlijk te
kunnen beperken tot in ingediende motie. Het College stelt prijs op het
handhaven van de in het prae-advies neergelegde gedachte omtrent de
beslotenheid van de vergaderingen. Er is geen sprake van dictatuur
van de voorzitter van de commissie. Die voorzitter loopt reeds enige
tijd met die betreffende mededelingen in zijn hoofd en kan het beste de
draagwijdte daarvan overzien. Het zou een vreemde zaak zijn, wanneer die
mededeling in een besloten vergadering wordt gedaan en enige Raads
leden, die daarvan voor het eerst kennisnemen en misschien de draag
wijdte voor het gemeentebelang nog niet kunnen overzien, dan onmiddel
lijk moeten stemmen over het feit, dat die mededeling daarna in het
openbaar herhaald moet worden. Men moet er dan wel rekening mee houden,
dat de voorzitters van de diverse commissies zich nog wel eens achter
de oren zullen krabben om mededelingen te doen. Dat wordt op deze ma
nier uitgelokt. Hij meent, dat men voor een goede gang van zaken in dit
opzicht het prae-advies moet volgen.
De redactie van punt 3 van de motie van de heer A.J.Franken luidende:
„De commissies kunnen aan de Raad verzoeken adviseurs te mogen horen,
het College van Burgemeester en Wethouders dient een dusdanig verzoek
steeds van een prae-advies te voorzien,wil het College overnemen.
Hij dacht, dat toch belangrijke elementen van het rapport van de commis
sie ad hoe verwezenlijkt worden. Slechts een detail, namelijk ten aanzien
van de beslotenheid, wordt niet gevolgd. Hij meent, dat hij uit ervaring
mag zeggen, dat dit een belangrijke zaak is. Als de Raad prijs stelt op
regelmatige vertrouwelijke mededelingen, die belangrijk kunnen zijn voor
de standpuntbepaling, dan verzoekt hij het voorstel van het College ten
aanzien van de beslotenheid van de vergaderingen te volgen.
Voor wat de openbaarheid betreft wil het College zover gaan, dat die
zich uitstrekt over de agendapunten, de toegevoegde agendapunten en de
rondvraag, behalve dan dat in dit laatste geval het antwoord niet al
tijd openbaar zal zijn. Hij dacht, dat het College toch een heel eind aan
de wensen tegemoet komt en hij vraagt om op dat ene punt dan het College
vertrouwen te geven.
De heer GORRISSEN zegt zich daarmede wel te kunnen verenigen. Op het
enige gevoelige punt moet men de wethouders vertrouwen, omdat zij eigen
lijk het beste kunnen weten of de mededelingen openbaar mogen worden of
niet