21 De heer LEIJS ziet een duidelijk verschil tussen een Raadsvergadering en een vergadering van commissie van bijstand. Een commissie van bijstand heeft geen verdere bevoegdheden, werkt heel anders en heeft meer een vertrouwelijk karakter. In de commissies wordt geen enkel besluit genomen; er worden enkel adviezen uitgebracht aan het College van B. en W. De motie van de heer A.J.Franken en in nog sterkere mate de motie van de heer Wilbers benadrukken volgens hem in feite alleen maar het meer derheidsstandpunt van de commissie ad hoe. Het is louter een nogmaals onderstrepen van die zaken, die door de meerderheid van de commissie ad hoe als juist zijn aangemerkt, los van het prae-advies van B. en W, De VOORZITTER stelt daarna voor de vergadering te schorsen, omdat er bij het College behoef te bestaat zich nader te beraden. Na heropening van de vergadering zegt de VOORZITTER zich eigenlijk te kunnen beperken tot in ingediende motie. Het College stelt prijs op het handhaven van de in het prae-advies neergelegde gedachte omtrent de beslotenheid van de vergaderingen. Er is geen sprake van dictatuur van de voorzitter van de commissie. Die voorzitter loopt reeds enige tijd met die betreffende mededelingen in zijn hoofd en kan het beste de draagwijdte daarvan overzien. Het zou een vreemde zaak zijn, wanneer die mededeling in een besloten vergadering wordt gedaan en enige Raads leden, die daarvan voor het eerst kennisnemen en misschien de draag wijdte voor het gemeentebelang nog niet kunnen overzien, dan onmiddel lijk moeten stemmen over het feit, dat die mededeling daarna in het openbaar herhaald moet worden. Men moet er dan wel rekening mee houden, dat de voorzitters van de diverse commissies zich nog wel eens achter de oren zullen krabben om mededelingen te doen. Dat wordt op deze ma nier uitgelokt. Hij meent, dat men voor een goede gang van zaken in dit opzicht het prae-advies moet volgen. De redactie van punt 3 van de motie van de heer A.J.Franken luidende: „De commissies kunnen aan de Raad verzoeken adviseurs te mogen horen, het College van Burgemeester en Wethouders dient een dusdanig verzoek steeds van een prae-advies te voorzien,wil het College overnemen. Hij dacht, dat toch belangrijke elementen van het rapport van de commis sie ad hoe verwezenlijkt worden. Slechts een detail, namelijk ten aanzien van de beslotenheid, wordt niet gevolgd. Hij meent, dat hij uit ervaring mag zeggen, dat dit een belangrijke zaak is. Als de Raad prijs stelt op regelmatige vertrouwelijke mededelingen, die belangrijk kunnen zijn voor de standpuntbepaling, dan verzoekt hij het voorstel van het College ten aanzien van de beslotenheid van de vergaderingen te volgen. Voor wat de openbaarheid betreft wil het College zover gaan, dat die zich uitstrekt over de agendapunten, de toegevoegde agendapunten en de rondvraag, behalve dan dat in dit laatste geval het antwoord niet al tijd openbaar zal zijn. Hij dacht, dat het College toch een heel eind aan de wensen tegemoet komt en hij vraagt om op dat ene punt dan het College vertrouwen te geven. De heer GORRISSEN zegt zich daarmede wel te kunnen verenigen. Op het enige gevoelige punt moet men de wethouders vertrouwen, omdat zij eigen lijk het beste kunnen weten of de mededelingen openbaar mogen worden of niet

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 203