15
spreekt die tegen de motie gestemd en toch deel heeft uitgemaakt van
de commissie ad hoe, dat het in de commissie wel heeft geknetterd, maar
dat er zeker niet gek is gedaan.
De heer WILBERS zegt de zaken zuiver te willen stellen. Hij heeft willen
zeggen, dat hij het knettergek zou vinden, wanneer de heer Broos van zijn
gedragspatroon zou zijn afgeweken. Maar deze heeft consequent doorgere
deneerd. Hij was tegen en hij bleef tegen en het zou gek zijn geweest,
wanneer hij dat niet had gedaan.
De VOORZITTER wil bij zijn beantwoording vooraf stellen, dat hij zich niet
geprepareerd heeft op de verdediging van het prae-advies, omdat hij pas
vanaf zeven uur deze avond wist, dat de Burgemeester wegens ziekte de
ze vergadering niet zou voorzitten.
Hij stelt vast, dat er toch wel harde woorden zijn gevallen, die naar zijn
mening enigszins misplaatst zijn. Als er een commissie ad hoe wordt in
gesteld om de motie Wilbers te gaan uitwerken, welke commissie met een
advies ter tafel komt, waarin belangrijke minderheidsstandpunten zitten
en men aanvaardt dit advies niet zonder meer, dan moet er toch niet
direct gesproken worden over dictatuur. Hij zou dit anders de dicatuur
van de minderheid willen noemen. Bij de beraadslagingen is van bepaalde
zijden toch wel duidelijk een gebrek aan vertrouwen in het zittende Col
lege van B. en W. gebleken. Dat is bijzonder jammer.
Als de heer Wilbers spreekt over een flut-advies en een vertrouwen dat
dit College niet waard is, dan lijkt er er op, dat deze Raad een College
heeft gekozen bestaande uit kleuters, een woord weieens door de heer
Helsloot gebruikt.
Hij dacht, dat de meerderheid van de Raad dit College bij de start een
aanzienlijk vertrouwen had gegeven.
Hij wil vooraf stellen, dat aan de orde is de openbaarheid van commis
sies van advies en bijstand aan het College van B, en W. men moet deze
niet verwarren met functionele commissies, zoals bedoeld in artikel 6k
van de gemeentewet. Functionele commissies hebben eigen bevoegdheden.
Het College neemt belangrijke elementen van het advies van de commissie
ad hoc over. Openbaarheid van alle commissievergaderingen, behalve van
financiën en grondzaken, maar dat heeft de Raad al duidelijk aanvaard-.
Bovendien wordt de mogelijkheid geopend om de commissies met niet-Raads-
leden uit te breiden. Dit zijn twee belangrijke elementen uit het advies
van de commissie ad hoe.
Als er over details verschil van mening bestaat, omdat voortdurend in
het oog moet worden gehouden de manier waarop gewerkt moet worden, de
doelmatigheid dus, dan vindt hij, dat er enkele harde woorden zeer ten
onrechte zijn gevallen. Dan heeft men kennelijk behoefte aan dat harde
woord, anders begrijpt hij dit niet.
Als wordt verondersteld, dat naar aanleiding van de in het prae-advies
voorkomende clausule omtrent de openbaarheid de toegezonden Raadsstuk
ken, dat dan de agenda in het vervolg wel kort zal zijn, omdat alles
via een aanvullingsagenda in de commissies komt, dan vindt spreker dit
toch wel het toppunt van wantrouwen.
Dit is ook beslist niet de bedoeling van het prae-advies geweest. Hij
meent namens het gehele College te spreken als" hij toezegt, dat alle' te
behandelen Raadsstukken, of deze al eerder zijn toegezonden of later aan
de Raadsagenda worden toegevoegd, in de openbaarheid zullen worden be
handeld. Het College heeft daar geen enkele moeite mee en spreker dacht
hiermee toch wel de kleingeestige opmerkingen inzake de korte agenda
te hebben ontzenuwd.