15 spreekt die tegen de motie gestemd en toch deel heeft uitgemaakt van de commissie ad hoe, dat het in de commissie wel heeft geknetterd, maar dat er zeker niet gek is gedaan. De heer WILBERS zegt de zaken zuiver te willen stellen. Hij heeft willen zeggen, dat hij het knettergek zou vinden, wanneer de heer Broos van zijn gedragspatroon zou zijn afgeweken. Maar deze heeft consequent doorgere deneerd. Hij was tegen en hij bleef tegen en het zou gek zijn geweest, wanneer hij dat niet had gedaan. De VOORZITTER wil bij zijn beantwoording vooraf stellen, dat hij zich niet geprepareerd heeft op de verdediging van het prae-advies, omdat hij pas vanaf zeven uur deze avond wist, dat de Burgemeester wegens ziekte de ze vergadering niet zou voorzitten. Hij stelt vast, dat er toch wel harde woorden zijn gevallen, die naar zijn mening enigszins misplaatst zijn. Als er een commissie ad hoe wordt in gesteld om de motie Wilbers te gaan uitwerken, welke commissie met een advies ter tafel komt, waarin belangrijke minderheidsstandpunten zitten en men aanvaardt dit advies niet zonder meer, dan moet er toch niet direct gesproken worden over dictatuur. Hij zou dit anders de dicatuur van de minderheid willen noemen. Bij de beraadslagingen is van bepaalde zijden toch wel duidelijk een gebrek aan vertrouwen in het zittende Col lege van B. en W. gebleken. Dat is bijzonder jammer. Als de heer Wilbers spreekt over een flut-advies en een vertrouwen dat dit College niet waard is, dan lijkt er er op, dat deze Raad een College heeft gekozen bestaande uit kleuters, een woord weieens door de heer Helsloot gebruikt. Hij dacht, dat de meerderheid van de Raad dit College bij de start een aanzienlijk vertrouwen had gegeven. Hij wil vooraf stellen, dat aan de orde is de openbaarheid van commis sies van advies en bijstand aan het College van B, en W. men moet deze niet verwarren met functionele commissies, zoals bedoeld in artikel 6k van de gemeentewet. Functionele commissies hebben eigen bevoegdheden. Het College neemt belangrijke elementen van het advies van de commissie ad hoc over. Openbaarheid van alle commissievergaderingen, behalve van financiën en grondzaken, maar dat heeft de Raad al duidelijk aanvaard-. Bovendien wordt de mogelijkheid geopend om de commissies met niet-Raads- leden uit te breiden. Dit zijn twee belangrijke elementen uit het advies van de commissie ad hoe. Als er over details verschil van mening bestaat, omdat voortdurend in het oog moet worden gehouden de manier waarop gewerkt moet worden, de doelmatigheid dus, dan vindt hij, dat er enkele harde woorden zeer ten onrechte zijn gevallen. Dan heeft men kennelijk behoefte aan dat harde woord, anders begrijpt hij dit niet. Als wordt verondersteld, dat naar aanleiding van de in het prae-advies voorkomende clausule omtrent de openbaarheid de toegezonden Raadsstuk ken, dat dan de agenda in het vervolg wel kort zal zijn, omdat alles via een aanvullingsagenda in de commissies komt, dan vindt spreker dit toch wel het toppunt van wantrouwen. Dit is ook beslist niet de bedoeling van het prae-advies geweest. Hij meent namens het gehele College te spreken als" hij toezegt, dat alle' te behandelen Raadsstukken, of deze al eerder zijn toegezonden of later aan de Raadsagenda worden toegevoegd, in de openbaarheid zullen worden be handeld. Het College heeft daar geen enkele moeite mee en spreker dacht hiermee toch wel de kleingeestige opmerkingen inzake de korte agenda te hebben ontzenuwd.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 197