37 Be heer BE JAEGER wil aangaande dit onderwerp opmerken, dat bejaarden wo-, ningen aangeboden moeten krijgen, die voor hen betaalbaar blijven. Het gros van de bejaarden, dat thans in goedkopere woningen zit, kan de hoge huren niet be talen. Dat hun dan de weg gewezen wordt naar de Algemene Bijstandswet vindt hij geen oplossing. Men moet namelijk bedenken, dat deze mensen een zekere drempel vrees hebben en het voor hen een zeer zware gang is om hulp te gaan vragen, omdat zij altijd voor zichzelf hebben kunnen zorgen. De heer HARTE! heeft goede hoop, dat na de toewijzing van de 122 woningen voor het eerste kwartaal op een jaartoewijzing van 488 woningen mag worden gerekend. Wat betreft de achteruitgang van de busdiensten naar onze stad merkt hij op, dat dit een vrij normaal verschijnsel is, omdat de busdiensten thans niet meer zo floreren, juist door gebrek aan belangstelling om van dit openbaar vervoermid del gebruik te maken. De oorzaak hiervan ligt volgens spreker vooral in de toename van het individuele vervoer. Indien men een brommer bezit, zal men niet zo gauw gebruik maken van een busdienst en dat is zeker het geval wanneer men een auto bezit. Deze oorzaken verkrampen het openbaar vervoer, ofschoon ge tracht wordt het weer nieuw leven in te blazen. In de grote steden zijn er plannen om in bepaalde gedeelten van de stad alleen het openbare vervoer .toe te laten. Dit alles zal ook wel met het verminderde openbaar vervoer naar Bergen op Zoom verband houden. Aan de andere kant zal er voor gepleit moeten worden, dat bepaalde busdiensten op Borgen op Zoom opnieuw worden ingevoerd, of dat de frequentie wordt opgevoerd. Wellicht is daaraan iets te doen door nauwere con tacten te leggen met de BBA, De heer RIKKEH vraagt toestemming om even op het vorengaande in te mogen gaan. Hij zegt, dat er nu plotseling gekeken wordt naar de grotere steden. Maar dat is een vergelijking, die volgens hem niet opgaat. Men kan moeilijk met een auto in een stad als Amsterdam, Rotterdam of Den Haag komen, dat is inderdaad zo. Velen laten zich dan ook aan de rand van dergelijke steden afzetten en maken verder gebruik van een openbaar middel van vervoer. Maar hij vindt het een fa beltje, dat zulks ook op Bergen op Zoom van toepassing zou zijn.. Een afstand van 21 km van St. Philipsland naar Bergen op Zoom, kost een uur met de bus. En van Bruinisse uit duurt het meer dan anderhalf uur voor men met de bus Bergen op Zoom bereikt. Dat is toch wel wat al te gek. En dat de inwoners van genoemde plaatsjes op de bromfiets naar Bergen op Zoom zullen komengelooft hij niet. De heer HARTE! zegt duidelijker naar voren te hebben gebracht, dat het indivi duele vervoer steeds belangrijker wordt en al geruime tijd belangrijker is dan het openbaar vervoer. De mensen die hiervan de dupe worden, zijn helaas diegenen, die enkel en alleen op het gebruik van het openbaar vervoer zijn aangewezen. Dat is voor hen niet zo prettig, maar helaas de realiteit. Het is de wens van het College om de commissie voor de ruimtelijke ordening meer bij het beleid te betrekken. Hij heeft toegezegd om alle plannen, waarvoor een voorbereidingsbesluit is genomen, in de commissie voor de ruimtelijke orde ning te behandelen. Deze plannen zullen ook ten toon worden gesteld, zodat iedere burger er kennis van kan nemen. De heer HE1SD00! zegt tot nu toe weinig van die betrokkenheid te hebben ge merkt Dë heer HARTE! antwoordt, dat een tentoonstelling zoals die over het plan "Meilusttoch onder dit College heeft plaatsgevonden. Dat was nog niet eerder gebeurd. Er is toch wel een zekere vooruitgang. Men kan nu eenmaal niet ineens van de onderste sport van de ladder op de bovenste stappen. De heer WI1BERS vraagt of er over het plan "Meilust" nog een hearing komt. De heer HARTE! bevestigt zulks. Een representatieve inspraakgroep uit de bur gerij is naar zijn mening een commissie van burgers, die werkelijk met verstand van zaken kan meepraten over de bestemmingsplannen en die zijn er vast en ze ker wel te vinden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 172