23 waarvan dan ook 150 exemplaren zijn aangevraagd, zodat geïnteresseerden daarvan kennis kunnen nemen. Het rapport heeft al een rol gespeeld bij de aankoop van Philip Morris in De Lage Meren, want ook daar was de werkgelegenheid in het geding en het rapport heeft er in belangrijke mate toe bijgedragen, dat Philip Morris de rest van De Lage Meren heeft gekocht. De metaalnijverheid blijft een gevaarlijke sector, arbeidsintensief en minder aan trekkelijk werk en bovendien in Bergen op Zoom nog erfelijk belast. Er zijn twee belangrijke motieven voor industrialisatie en wel 1. enerzijds neemt het aantal arbeidskrachten toe en daar moet werkgelegenheid voor geschapen worden; dit betreft de natuurlijke aanwas; en 2. anderzijds vindt in Nederland een totale reconstructie plaats van het in dustriële apparaat en men moet de daarbij vrijkomende arbeidskrachten kunnen opvangen door de industrialisatie. Daaraan kan worden toegevoegd en het wordt te veel vergeten, dat bij het kern- beleid, zoals dat gevoerd wordt ook een andere factor nog meespeelt. Het kern- beleid is bedoeld om ondergestructureerde gebieden een injectie te geven. Maar de economische factor is steeds belangrijker geworden en die houdt in, dat men de industrieën daar wil hebben, waar ze economisch het beste kunnen zijn, gelet op de factor arbeid, maar ook op andere factoren zoals ligging en derge lijke. In het Zeehavenoverleg zuidwest-Nederland is duidelijk gesteld, dat Bergen op Zoom niet alleen industriekern moet zijn, omdat er een werkgelegen heidsvraagstuk is of dat er structureel zwakke bedrijven zijn, maar bovendien omdat het aantrekkelijk ligt in de noordzuid as met een vaarweg naar Rotterdam en naar Antwerpen en de Zoomweg van Rotterdam naar Antwerpen. Heel eerlijk moet hij antwoorden, dat de taak van de Naamloze Vennootschap voor Industrievestiging thans grotendeels een papieren taak is. Deze N.V. is opge richt met het doel grond te verwerven en door te verkopen. Nu is het zo, dat industrieën alleen subsidie krijgen als deze rechtstreeks van de gemeente kopen. Koopt men grond van bedoelde N.V. dan krijgt men geen subsidie, zodat de N.V. er eigenlijk op dit moment niet aan te pas komt. De N.V. beschikt echter over middelen, die voor de industrialisatie aangewend kunnen worden en zij zou andere activiteiten kunnen ontwikkelen, waarbij gedacht wordt aan propaganda. Er is gesteld, dat het nu tijd is om aan ReimersY/aal te beginnen. Hij is het daarmede eens en er zal niet nagelaten worden om bij diegenen, die daar iets aan kunnen doen, op de realisering van Reimerswaal aan te dringen. De door Bergen op Zoom gepubliceerde Reimerswaalstudie heeft geen andere strekking dan dit plan andermaal onder de aandacht te brengen. Rotterdam doet dat ook en alleen omdat Bergen op Zoom zoveel kleiner is dan Rotterdam zegt men er nu iets van. Bergen op Zoom had ook een brief kunnen schrijven waarin staat, dat met betrekking tot het Reimerswaalplan die en die wensen leven. Dat is nu niet gebeurd. De wensen zijn vervat in een tekening en hij ziet niet in wat voor bezwaar men daartegen kan hebben. Rijkswaterstaat zal het Reimers waalplan technisch begeleiden en vindt de studie van Bergen op Zoom helemaal niet zo ongelukkig. Minister Bakker heeft tegen een van de mensen hier in de zaal gezegd, dat het plan Bergen cp Zoom een belangrijk steunpunt is voor de studies van Rijksv/aterstaat Ruim een halfjaar geleden is een bezoek gebracht aan Defensie. In verband met de plannen om de renbaan te verbeteren en daarop meer coursen te houden is ge vraagd om het terrein Kijk in de Pot te mogen kopen. Dit kon toen niet in ver band met de aanwezigheid van de schietbanen, die eerst verplaatst moeten wor den. Er kan eerst verkocht worden als de Kogelvangers gemist kunnen worden. Dan zal het gehele terrein aan Bergen op Zoom worden aangeboden. Hij meent met het voorgaande wel alle vragen te hebben beantwoord. De heer VAN HEIJST begint met het vermelden van een ongelukkige perspublikatie over hetgeen hij de vorige avond inzake de sporthal heeft gezegd. De heer Wil- bers heeft daar schijnbaar nog een beetje politiek in gezien, hetgeen spreker er helemaal niet in ziet. Hij ziet er alleen een verschijnsel in, dat wanneer er belangrijke financiële consequenties zijn het dan blijkbaar altijd iets moeilijker wordt om dergelijke zaken helemaal te doorzien. Hij begrijpt daaruit, dat de pu- b li ka, ties omtrent dergelijke zaken altijd moeilijker zijn dan bij voorbeeld publ i - caties over democratisering en inspraak.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 158