23
waarvan dan ook 150 exemplaren zijn aangevraagd, zodat geïnteresseerden daarvan
kennis kunnen nemen. Het rapport heeft al een rol gespeeld bij de aankoop van
Philip Morris in De Lage Meren, want ook daar was de werkgelegenheid in het
geding en het rapport heeft er in belangrijke mate toe bijgedragen, dat Philip
Morris de rest van De Lage Meren heeft gekocht.
De metaalnijverheid blijft een gevaarlijke sector, arbeidsintensief en minder aan
trekkelijk werk en bovendien in Bergen op Zoom nog erfelijk belast.
Er zijn twee belangrijke motieven voor industrialisatie en wel
1. enerzijds neemt het aantal arbeidskrachten toe en daar moet werkgelegenheid
voor geschapen worden; dit betreft de natuurlijke aanwas; en
2. anderzijds vindt in Nederland een totale reconstructie plaats van het in
dustriële apparaat en men moet de daarbij vrijkomende arbeidskrachten kunnen
opvangen door de industrialisatie.
Daaraan kan worden toegevoegd en het wordt te veel vergeten, dat bij het kern-
beleid, zoals dat gevoerd wordt ook een andere factor nog meespeelt. Het kern-
beleid is bedoeld om ondergestructureerde gebieden een injectie te geven.
Maar de economische factor is steeds belangrijker geworden en die houdt in, dat
men de industrieën daar wil hebben, waar ze economisch het beste kunnen zijn,
gelet op de factor arbeid, maar ook op andere factoren zoals ligging en derge
lijke. In het Zeehavenoverleg zuidwest-Nederland is duidelijk gesteld, dat
Bergen op Zoom niet alleen industriekern moet zijn, omdat er een werkgelegen
heidsvraagstuk is of dat er structureel zwakke bedrijven zijn, maar bovendien
omdat het aantrekkelijk ligt in de noordzuid as met een vaarweg naar Rotterdam
en naar Antwerpen en de Zoomweg van Rotterdam naar Antwerpen.
Heel eerlijk moet hij antwoorden, dat de taak van de Naamloze Vennootschap voor
Industrievestiging thans grotendeels een papieren taak is. Deze N.V. is opge
richt met het doel grond te verwerven en door te verkopen. Nu is het zo, dat
industrieën alleen subsidie krijgen als deze rechtstreeks van de gemeente kopen.
Koopt men grond van bedoelde N.V. dan krijgt men geen subsidie, zodat de N.V.
er eigenlijk op dit moment niet aan te pas komt. De N.V. beschikt echter over
middelen, die voor de industrialisatie aangewend kunnen worden en zij zou andere
activiteiten kunnen ontwikkelen, waarbij gedacht wordt aan propaganda.
Er is gesteld, dat het nu tijd is om aan ReimersY/aal te beginnen. Hij is het
daarmede eens en er zal niet nagelaten worden om bij diegenen, die daar iets
aan kunnen doen, op de realisering van Reimerswaal aan te dringen.
De door Bergen op Zoom gepubliceerde Reimerswaalstudie heeft geen andere
strekking dan dit plan andermaal onder de aandacht te brengen. Rotterdam doet
dat ook en alleen omdat Bergen op Zoom zoveel kleiner is dan Rotterdam zegt
men er nu iets van. Bergen op Zoom had ook een brief kunnen schrijven waarin
staat, dat met betrekking tot het Reimerswaalplan die en die wensen leven.
Dat is nu niet gebeurd. De wensen zijn vervat in een tekening en hij ziet niet
in wat voor bezwaar men daartegen kan hebben. Rijkswaterstaat zal het Reimers
waalplan technisch begeleiden en vindt de studie van Bergen op Zoom helemaal
niet zo ongelukkig. Minister Bakker heeft tegen een van de mensen hier in de
zaal gezegd, dat het plan Bergen cp Zoom een belangrijk steunpunt is voor de
studies van Rijksv/aterstaat
Ruim een halfjaar geleden is een bezoek gebracht aan Defensie. In verband met
de plannen om de renbaan te verbeteren en daarop meer coursen te houden is ge
vraagd om het terrein Kijk in de Pot te mogen kopen. Dit kon toen niet in ver
band met de aanwezigheid van de schietbanen, die eerst verplaatst moeten wor
den. Er kan eerst verkocht worden als de Kogelvangers gemist kunnen worden.
Dan zal het gehele terrein aan Bergen op Zoom worden aangeboden.
Hij meent met het voorgaande wel alle vragen te hebben beantwoord.
De heer VAN HEIJST begint met het vermelden van een ongelukkige perspublikatie
over hetgeen hij de vorige avond inzake de sporthal heeft gezegd. De heer Wil-
bers heeft daar schijnbaar nog een beetje politiek in gezien, hetgeen spreker
er helemaal niet in ziet. Hij ziet er alleen een verschijnsel in, dat wanneer er
belangrijke financiële consequenties zijn het dan blijkbaar altijd iets moeilijker
wordt om dergelijke zaken helemaal te doorzien. Hij begrijpt daaruit, dat de pu-
b li ka, ties omtrent dergelijke zaken altijd moeilijker zijn dan bij voorbeeld publ i -
caties over democratisering en inspraak.