12 Akkoord, maar dan zijn de argumenten tegen hoogbouw des te klemmender. Als gewone burger, als niet-deskundigevraagt men zich dan af, als de voorkeu ren zó liggen, of men dan geen gaatje in zijn hoofd heeft om het gehele woning contingent te realiseren in hoogbouw. Maar het College en zeker de adviseurs zijn ook niet op hun achterhoofd geval len, daar zal dus wel een dwingende reden voor zijn. Het is natuurlijk wel vreemd, dat men die reden dan niet den volke kond doet, maar och, misschien heeft men er niet aan gedacht. Hu heeft men als Raadslid de kans dat gewoon te vragen en dan wacht men belangstellend af wat voor con crete antwoorden men krijgt. Het spijt hem wel, maar ondanks het feit, dat de wethouder geruime tijd aan het woord is geweest over de kwestie hoogbouw-laagbouw heeft hij geen echt antwoord gehad. Geen antwoord, waarvan de Raad kan zeggen "0, zit dat zo, ja dan kan het niet anders", of "Er zijn naast de voordelen toch ook die en die nadelen". De belangstellende burger, noch de Raad weten waarom nu zo noodzakelijk die flats uit de grond gestampt moeten worden. Men wist het woensdagavond niet, men weet het nu nèg niet. Van de wethouder heeft hij niets anders gehoord dan het schijnt dat, blijkbaar is het en het zal wel. De wethouder heeft de nadelen van de laagbouw genoemd. De grotere loopafstanden. Maar waarom als het slechts om een verschil van 10% gaat wat betreft de oppervlakte. De oppervlakte is altijd nog het kwadraat van lengte en breedte, dus de onderlinge afstanden worden slechts'5% groter. Een hogere grondprijs per woning. Maar die heeft spreker zelf al genoemd en ook de consequentie van 4,-- meer huur per maand. Als zijn berekening fout is, dan zag hij gaarne deskundige correctie. Het openbaar vervoer zou moeilijker te realiseren zijn in een wijk met alleen of overwegend laagbouw. Hij vraagt zich af waarom, misschien vanwege die 5% langere afstanden Als argument voor hoogbouw is ook aangevoerd de aanwezigheid in Oost van bossen op loop-afstand. Hij vraagt zich af of die bossen uit angst voor de laagbouw zullen verdwijnen. Als dit de argumenten zijn tegen laagbouw, dan betekent dit dat er eigenlijk niets tegen is, om morgen te beginnen met de plannen om die 800 woningen te realiseren als eengezinshuizen. En dan komen de klappen op de vuurpijlen of juister gezegd een aantal losse flodders. Blijkbaar is in middelgrote en grote steden geen nieuYfe wijk te realiseren, zon der hoogbouw. Hij vraagt zich af waarom niet en waarom er dan wel in het plan "Meilust" overwegend laagbouw is geprojecteerd. Het schijnt, dat hoogbouw lagere stichtingskosten per vjoning. met zich meebrengt. Spreker zou daar dan wel eens een reöle kostenvergelijking van willen zien. De wethouder heeft gesteld, dat op dit moment in Bergen op Zoom de verhouding hoogbouw-laagbouw 18 82 is en dus niet zoveel afwijkt van de wensen van de bevolking. Maar mag hij er dan op wijzen, dat onder die 82% laagbouw ook alle krotten en minder geschikte woningen zitten enzovoortszodat na realisering van 800 flats en zeg 200 premie- en vrije-sector-woningen in laagbouw, de verhotding wordt 2 3 77. Er wordt gezegd, dat de kwaliteit van de flats steeds beter wordt Hij vraagt zich af wat dit te maken heeft met het probleem hoogbouw-laagbouw. Ook de een gezinswoningen kunnen beter worden gebouwd. Verder wordt geponeerd, dat de aversie tegen de flats afneemt en dat men er aan gewend raakt. Maar op een gegeven moment went men aan alles. Hadat het College dus gesteld heeft, dat andere steden ook hoogbouv/ plegen, dat het blijkbaar niet anders kan, dat het goedkoper is, maar dat B.en W. ken nelijk ook geen inzicht hebben in de werkelijke kostenverhoudingen, wordt er met frisse moed aan de slag gegaan om weer 800 flats weg te poten. De Raad heeft tot nu toe alleen goedgekeurd de voorlopige overdracht van bouw grond aan de woningbouwvereniging Zoals de wethouder heeft gezegd, zijn de plannen, de tekeningen en de financie ring al in een vergevorderd stadium en gaat alles gewoon door.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 147