29 Gedeputeerde Staten hebben op 9 februari j.l. deze borden besteld, zodat ze binnenkort geplaatst kunnen worden. Opgemerkt moet worden, dat het verkeer op de Antwerpsestraatweg in belangrijke mate is afge nomen door de openstelling van de Randweg-Oost. Ik schat het verkeer nog op een vierde van vroeger. Ten aanzien van de verbetering van de Kastorstraat is wel het grote probleem de bijdragen, die de bewoners zullen moeten betalen. Zij zullen een gedeelte van de kosten moeten betalen in de vorm van een baatbelasting als er tenminste tot over eenstemming gekomen kan worden. In de vergadering van het College op februari j.l. is besloten, dat de Kastorstraat van riolering zal worden voorzien waarbij het noodzakelijk is, dat in de as van deze on verharde weg aanwezige waterleiding met huisaansluitingen wordt ver nieuwd. Na het gereedkomen van de rioleringswerken zal een verharding van betonklinkerkeien worden aangebracht. De totale kosten bedragen 26.550,--. Als 80% daarvan via een baat belasting op de eigenaren verhaald zal worden zou dat betekenen een jaarlijks.-bedrag van 165en dat gedurende 30 jaar. Er is ook gevraagd naar de tunnel bij het station. De kosten daarvan werden twee jaar geleden geraamd op 600.00,--. Bij de bouw van het nieuwe station is de mogelijkheid voor de aanleg van een tunnel open gehouden. Gebrek aan financieringsmiddelen is de reden, dat men prio riteiten moet stellen en dan gaat bij mij de aanleg van de Westersingel boven de aanleg van een tunnel bij het station. De pendel is een sociaal kwaad, maar economisch gezien een goed, want kapitaal vloeit naar de stad. Men verteert hier het geld, dat men el ders verdient. Met betrekking tot het parkeren kan ik mededelen, dat de parkeernota gereed is. De nota moet door het College nog bestudeerd worden, maar een van de conclusies is, dat de parkeerruimten in en dichtbij het centrum gereserveerd moeten worden voor kort parkeren. Het parkeer terrein aan de Parallelweg komt op alle ontwerptekeningen van het nieuwe station voor. Het betreft hier echter grond over de spoorlijn, die eigendom is van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen Realisering van dit parkeerterrein is geen zaak van de gemeente. Met het plaatsen van afvalbakken heeft de gemeente slechte ervaringen vooral voor wat betreft het onderhoud door de particuliere firma's, die de bakken hadden geplaatst» De gemeente wil nu zelf de bakken plaatsen en de bestelling daarvoor is uit. Ik wil de mogelijkheden om tot komen tot een solitair boomkwekerij wel nader onderzoeken. De kwekerij gaat over naar de Stichting De Leeuwen berg en vaststaat, dat daar een solitair kwekerij niet mogelijk is. Het illegaal storten van vuil valt onder de politionele taak. Ik kan daarover dan ook slechts zeggen, dat de illegale vuilstort plaatsen regelmatig worden opgeruimd. Ik dacht hiermede de op mijn portefeuille betrekking hebbende vragen voldoende te hebben beantwoord". De VOORZITTER schorst de vergadering voor een kleine pauze. Na heropening vraagt hij de mening van de Raad over de verdere orde van de vergadering» Er zijn naar zijn mening gezien het late uur de volgende mogelijkheden. Men zou hedenavond kunnen doorgaan tot één uur en morgenavond om zeven uur beginnen. Er zou bijvoorbeeld een spreektijdbeperking ingevoerd kun-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 134