29
Gedeputeerde Staten hebben op 9 februari j.l. deze borden besteld,
zodat ze binnenkort geplaatst kunnen worden. Opgemerkt moet worden,
dat het verkeer op de Antwerpsestraatweg in belangrijke mate is afge
nomen door de openstelling van de Randweg-Oost. Ik schat het verkeer
nog op een vierde van vroeger. Ten aanzien van de verbetering van de
Kastorstraat is wel het grote probleem de bijdragen, die de bewoners
zullen moeten betalen. Zij zullen een gedeelte van de kosten moeten
betalen in de vorm van een baatbelasting als er tenminste tot over
eenstemming gekomen kan worden. In de vergadering van het College
op februari j.l. is besloten, dat de Kastorstraat van riolering zal
worden voorzien waarbij het noodzakelijk is, dat in de as van deze on
verharde weg aanwezige waterleiding met huisaansluitingen wordt ver
nieuwd. Na het gereedkomen van de rioleringswerken zal een verharding
van betonklinkerkeien worden aangebracht.
De totale kosten bedragen 26.550,--. Als 80% daarvan via een baat
belasting op de eigenaren verhaald zal worden zou dat betekenen een
jaarlijks.-bedrag van 165en dat gedurende 30 jaar.
Er is ook gevraagd naar de tunnel bij het station. De kosten daarvan
werden twee jaar geleden geraamd op 600.00,--. Bij de bouw van het
nieuwe station is de mogelijkheid voor de aanleg van een tunnel open
gehouden. Gebrek aan financieringsmiddelen is de reden, dat men prio
riteiten moet stellen en dan gaat bij mij de aanleg van de Westersingel
boven de aanleg van een tunnel bij het station.
De pendel is een sociaal kwaad, maar economisch gezien een goed, want
kapitaal vloeit naar de stad. Men verteert hier het geld, dat men el
ders verdient.
Met betrekking tot het parkeren kan ik mededelen, dat de parkeernota
gereed is. De nota moet door het College nog bestudeerd worden, maar
een van de conclusies is, dat de parkeerruimten in en dichtbij het
centrum gereserveerd moeten worden voor kort parkeren. Het parkeer
terrein aan de Parallelweg komt op alle ontwerptekeningen van het
nieuwe station voor. Het betreft hier echter grond over de spoorlijn,
die eigendom is van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen Realisering van
dit parkeerterrein is geen zaak van de gemeente.
Met het plaatsen van afvalbakken heeft de gemeente slechte ervaringen
vooral voor wat betreft het onderhoud door de particuliere firma's,
die de bakken hadden geplaatst» De gemeente wil nu zelf de bakken
plaatsen en de bestelling daarvoor is uit.
Ik wil de mogelijkheden om tot komen tot een solitair boomkwekerij wel
nader onderzoeken. De kwekerij gaat over naar de Stichting De Leeuwen
berg en vaststaat, dat daar een solitair kwekerij niet mogelijk is.
Het illegaal storten van vuil valt onder de politionele taak.
Ik kan daarover dan ook slechts zeggen, dat de illegale vuilstort
plaatsen regelmatig worden opgeruimd.
Ik dacht hiermede de op mijn portefeuille betrekking hebbende vragen
voldoende te hebben beantwoord".
De VOORZITTER schorst de vergadering voor een kleine pauze.
Na heropening vraagt hij de mening van de Raad over de verdere orde
van de vergadering» Er zijn naar zijn mening gezien het late uur de
volgende mogelijkheden.
Men zou hedenavond kunnen doorgaan tot één uur en morgenavond om zeven
uur beginnen. Er zou bijvoorbeeld een spreektijdbeperking ingevoerd kun-