9
Ten aanzien van de nota van aanbieding die slechts 9 pagina's bege
leidende tekst bevat, kan ik mededelen, dat Burgemeester en Wethouders
op 14 januari 1971 hebben besloten aan deze nota meer inhoud te gaan
geven. Het i's de bedoeling om in de toekomst deze meer in de vorm van
een beleidsnota te gaan samenstellen»
Een en ander wordt thans uitgewerkt en er wordt naar gestreefd om
reeds voor de begroting 1972 in deze richting vorderingen ta maken»
Een niveau, zoals in de steden Groningen en Eindhoven zal zaker niet
meteen bereikt kunnen worden. Dit moet eerst nog groeien vooraleer de
juiste formule zal zijn gevonden.
Met betrekking tot de financiering met kort geld is gesproken over het
te vlug en te vaak aantrekken van dergelijk geld. Ik wil er echter op
wijzen, dat dit alleen geschiedt als de liquiditeitpositie het noodzake
lijk maakt 'en nooit om er investeringen blijvend mee te financieren.
Omstandigheden, zoals het te laat ontvangen van subsidies en bijdragen
van het Rijk en van de provincie bijvoorbeeld voor de financiering van
de rioolpersleiding en de Randweg-Oost, maken een overbrugging met
kort geld noodzakelijk.
Soms ook keuren Gedeputeerde Staten bepaalde objecten goed, terwijl pas
achteraf vaste middelen worden toegewezen. Ook hier bieden kasgeldle
ningen uitkomst. Deze overbruggingen moeten niet worden gedramatiseerd,
omdat kort geld vaak ook voordelen met zich meebrengt»
Een van de voordelen is, dat er geen zegelrecht over de hoofdsom ver
schuldigd is, verder zijn er geen leningskosten van de bank en vaak zijn
deze leningen provisievrij.
De rente van het kasgeld wisselt snel» Deze is dikwijls lager dan de
rente van vaste geldleningen. Momenteel beweegt de rente van kasgeld
zich van 5? tot 5 5/8terwijl dit voor vast geld 8 tot 8-J is.
Concluderende kan worden gesteld, dat we het niet te vaak en ook niet
te vlug doen, maar alleen wanneer het verantwoord is.
Inzake het tekenen van rekeningen door de diverse wethouders, ook al
betreft het slechts bedragen van 2,50, moet ik opmerken, dat dit
geregeld is in de betreffende beheersverordeningen van de takken van
dienst. Iedere wethouder tekent alle te betalen rekeningen van de be
treffende dienst voor gezien overeenkomstig de betreffende beheersver
ordeningen. Bij de gemeentebedrijven (gas, water en electriciteitbe
hoeft de wethouder voor kleine bedragen niet te tekenen, hetgeen ook
voor Sociale Zaken geldt. Bij het Woning- en Grondbedrijf daarentegen
moet wel alles getekend worden.
Bij wijziging van de betreffende verordeningen zullen we streven naar
verantwoorde verruiming en naar meer uniformiteit.
Overigens wil ik hierbij wel opmerken, dat het tekenen van dergelijke
rekeningen voor de betreffende wethouder vaak een waardevolle infor
matiebron is omtrent de dagelijkse gang van zaken bij de betreffende
dienst
Er is door een van de Raadsleden de hoop uitgesproken, dat Bergen op
Zoom aangesloten zou zijn bij het Hypotheekfonds voor de Noord-Brabantse
Gemeenten
Ter geruststelling kan ik hieromtrent mededelen, dat de gemeente op
18 december 1969 als lid is toegetreden en dat ikzelf lid van het
bestuur van dit Hypotheekfonds ben, en de heer Arnoys plaatsvervangend
lid. Van dit fonds moeten evenwel geen wonderen worden verwacht. Het
verschaft leningen op commerciële basis. Op dit ogenblik is de rente