5
Ten aanzien van het onderwerp democratisering in het algemeen moet ik
keihard zeggen, dat het College vóór democratisering is.
Het College zou niets liever willen dan een samenwerking tussen bestuur
en een bevolking, die zich interesseert voor de belangen van de gemeente.
Het is niet zo, dat het College democratisering wil traineren. Daarvoor
is de zaak veel te ernstig. Het College wil serieus daaraan medewerken.
Ik kan verzekeren, dat de nota inzake de motie Wilbers niet zonder
prae-advies in de Raad zal komen. Ongetwijfeld willen Burgemeester en
Wethouders hun mening in dat prae-advies weergeven. Hoezeer ik ook met
veel ideeën van de heer Wilbers mee kan gaan, zou ik hem toch willen
vragen, naar aanleiding van zijn uitgebreid en doorwrocht betoog, om
geduld te willen beoefenen en uitstel niet direct uit te leggen als
traineren of niet-willen. Een en ander moet groeien en ik zou willen
vragen om vertrouwen te hebben in het College, dat op de weg van demo
cratisering verder wil gaan. Dan het punt gewestvorming. Aangehaald is
het voorbeeld van de gemeente Putte, die op een bepaald moment weigerde
te betalen. Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is er natuurlijk een be
paalde controverse, die meer fblkoristisch is en die we daarom in stand
moeten houden, want anders kunnen we geen grapjes meer vertellen. Maar
dit mag nooit in een serieuze controverse ontaarden. Iets anders is of
men nu tot één regio moet komen, zoals de wens van Steenbergen is.
Als men met de ene poot in de regio Roosendaal staat en met de andere
voet in de regio Bergen op Zoom, is het standpunt van Steenbergen heel
begrijpelijk, omdat men dan van de keuze moeilijkheden af is.
Volgens de nota van het provinciaal bestuur hangt Etten-Leur nu tussen
twee regiones in. De mening van de Burgemeester van Bergen op Zoom is,
dat West-Brabant als gewest dichter bij is dan vele mensen zullen gelo
ven. Ik heb ook gezegd, dat ik geloof in een existentiële opbouw van
dat West-Brabant. Ik geloof niet in het feit, dat men een deel van de
piovincie met diverse belangengemeenschappen zo maar in een bestuurs
structuur bij elkaar kan voegen en dan maar zien wat er van komt.
Dan geloof ik doodeenvoudig in :wat ik noem een existentiële opbouw.
Dat wil zeggen eerst talrijke relaties leggen en uit die relaties vloeit
eigenlijk als vanzelf een regio voort. 'We hebben nu een regio. In de
existentiële opbouw komen er daarna nieuwe verbindingen en zo groeien
we verder en het is mijn mening, dat het op deze manier sneller tot een
verwezenlijking van de gewestvorming in West-Brabant komt dan op een
andere manier, waarvan ik vrees, dat die verzandt in een eindeloos heen
en weergepraat over belangen, die bij lange na nog niet gecoördineerd
zijn. Als men'.tot gewestvorming in West-Brabant wil komen is het meer
een kwestie van aanpak, van praktische benadering en ik zou dan aan
de heer Wilbers willen vragen of de existentiële benadering niet meer
pragmatisch is dan het lukraak creëren van een bestuursstructuur, die
een lege huls kan blijken te zijn. Dit standpunt wordt ook gehuldigd
door de gemeente Breda. Etten-Leur heeft wel redenen om ineens gewest
vorming voor te stellen» Het hangt tussen twee regiones en kan door
gewestvorming aan de keuzemoeilijkheden ontsnappen.
De heer Nijpels heeft in dit verband een slecht woord laten vallen, na
melijk annexatie. Ik geloof, dat gewestvorming en regiovorming, zoals
de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant onlangs ook gezegd
heeft, niet in alle gevallen een oplossing is voor de problemen van
een gemeentelijke herindeling. Die blijven toch bestaan maar op deze
wijze over annexatie spreken vind ik niet erg verstandig. Overigens
heeft de gemeente Bergen op Zoom in dit opzicht al heel wat gedaan
door het annexeren van een belangrijk deel van de gemeente Wouw in de
persoon van mijn rechter buurman.