5 Ten aanzien van het onderwerp democratisering in het algemeen moet ik keihard zeggen, dat het College vóór democratisering is. Het College zou niets liever willen dan een samenwerking tussen bestuur en een bevolking, die zich interesseert voor de belangen van de gemeente. Het is niet zo, dat het College democratisering wil traineren. Daarvoor is de zaak veel te ernstig. Het College wil serieus daaraan medewerken. Ik kan verzekeren, dat de nota inzake de motie Wilbers niet zonder prae-advies in de Raad zal komen. Ongetwijfeld willen Burgemeester en Wethouders hun mening in dat prae-advies weergeven. Hoezeer ik ook met veel ideeën van de heer Wilbers mee kan gaan, zou ik hem toch willen vragen, naar aanleiding van zijn uitgebreid en doorwrocht betoog, om geduld te willen beoefenen en uitstel niet direct uit te leggen als traineren of niet-willen. Een en ander moet groeien en ik zou willen vragen om vertrouwen te hebben in het College, dat op de weg van demo cratisering verder wil gaan. Dan het punt gewestvorming. Aangehaald is het voorbeeld van de gemeente Putte, die op een bepaald moment weigerde te betalen. Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is er natuurlijk een be paalde controverse, die meer fblkoristisch is en die we daarom in stand moeten houden, want anders kunnen we geen grapjes meer vertellen. Maar dit mag nooit in een serieuze controverse ontaarden. Iets anders is of men nu tot één regio moet komen, zoals de wens van Steenbergen is. Als men met de ene poot in de regio Roosendaal staat en met de andere voet in de regio Bergen op Zoom, is het standpunt van Steenbergen heel begrijpelijk, omdat men dan van de keuze moeilijkheden af is. Volgens de nota van het provinciaal bestuur hangt Etten-Leur nu tussen twee regiones in. De mening van de Burgemeester van Bergen op Zoom is, dat West-Brabant als gewest dichter bij is dan vele mensen zullen gelo ven. Ik heb ook gezegd, dat ik geloof in een existentiële opbouw van dat West-Brabant. Ik geloof niet in het feit, dat men een deel van de piovincie met diverse belangengemeenschappen zo maar in een bestuurs structuur bij elkaar kan voegen en dan maar zien wat er van komt. Dan geloof ik doodeenvoudig in :wat ik noem een existentiële opbouw. Dat wil zeggen eerst talrijke relaties leggen en uit die relaties vloeit eigenlijk als vanzelf een regio voort. 'We hebben nu een regio. In de existentiële opbouw komen er daarna nieuwe verbindingen en zo groeien we verder en het is mijn mening, dat het op deze manier sneller tot een verwezenlijking van de gewestvorming in West-Brabant komt dan op een andere manier, waarvan ik vrees, dat die verzandt in een eindeloos heen en weergepraat over belangen, die bij lange na nog niet gecoördineerd zijn. Als men'.tot gewestvorming in West-Brabant wil komen is het meer een kwestie van aanpak, van praktische benadering en ik zou dan aan de heer Wilbers willen vragen of de existentiële benadering niet meer pragmatisch is dan het lukraak creëren van een bestuursstructuur, die een lege huls kan blijken te zijn. Dit standpunt wordt ook gehuldigd door de gemeente Breda. Etten-Leur heeft wel redenen om ineens gewest vorming voor te stellen» Het hangt tussen twee regiones en kan door gewestvorming aan de keuzemoeilijkheden ontsnappen. De heer Nijpels heeft in dit verband een slecht woord laten vallen, na melijk annexatie. Ik geloof, dat gewestvorming en regiovorming, zoals de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant onlangs ook gezegd heeft, niet in alle gevallen een oplossing is voor de problemen van een gemeentelijke herindeling. Die blijven toch bestaan maar op deze wijze over annexatie spreken vind ik niet erg verstandig. Overigens heeft de gemeente Bergen op Zoom in dit opzicht al heel wat gedaan door het annexeren van een belangrijk deel van de gemeente Wouw in de persoon van mijn rechter buurman.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 110