SB
3
verband met de vestiging van General Electric de naam van de heer
Assman uit Roosendaal noemde, die op het ministerie de nodige invloed
heeft uitgeoefend. Ik vind het ook billijk, dat de heer Gorrissen aan
het slot van zijn betoog de gehele Raad in zijn lofuiting heeft betrok
ken
In verband met de werkgelegenheid is vliegveld Woensdrecht een belang
rijke zaak. Dit niet alleen in verband met het belang van het vliegveld
voor de infrastructuur, maar ook als basis voor een belangrijke industrie
in de regio.
Thans wordt door de deskundigen nog gestudeerd op het T.N.O. -rapport
en men is het daarover nog niet eens. De N.V. Aero Woensdrecht, waarin
deelnemen de gemeente Bergen op Zoom, de gemeente Woensdrecht en de
N.V. Fokker, heeft besloten te onderzoeken het vliegveld Woensdrecht
op kleinere schaal bruikbaar te maken. Een' kleinere schaal, die in
ieder geval geen geluidshinder veroorzaakt en die toch de infrastructu
rele moeilijkheden van de streek zou verlichten en tegelijkertijd een op
lossing zou bieden voor de industrie Avio-Fokker.
In mijn nieuwjaarsrede heb ik gesproken over hoog gewaardeerde bedrijven
en ik dacht dat dit een duidelijke zaak was. Ik wijs op de monocultuur
die Bergen op Zoom in het verleden had. Er was één soort bedrijven en
men had geen keus. Dit is een gevaarlijke situatie. Een tweede punt is,
dat er in Nederland werkgelegenheid geschapen moet worden voor de ge
schoolde arbeider. Bergen op Zoom moet daarnaast het levensgrote'pro
bleem van de ongeschoolde arbeider oplossen en ik geloof niet, dat een
gemeente dat kan doen, maar het is duidelijk dat een rijk geschakeerd
arbeidspakket daarvoor een voorwaarde is. Dat heb ik bedoeld met het
aantrekken van kwalitatief hoog gewaardeerde bedrijven, waarin na een
leerplicht tot 16 jaar en ouder eenieder werk kan vinden naar zijn ga
ding. Het probleem van de ongeschoolde arbeiders is een levensgroot
probleem in de nederlandse economie, maar ik zie daarin voor de ge
meenten geen mogelijkheden tot oplossing gegeven.
Het G.A.B. -rapport heeft niet direct een wetenschappelijke pretentie,
maar het is meer een verkenning. Het is wel zo, dat het t.a.v. de
dienstensector zeer voorzichtig is geconcipieerd en uitgaat van de
groeifactoren in de jaren 1965-1969 en 1960-1965, die zijn aangehouden
om te extrapoleren. Dat is inderdaad aan de voorzichtige kant.
De pendel is een gevaarlijke zaak. De heer Bloks noemt het een sociaal
onaanvaardbare zaak. De pendel is geen zaak meer van noodgedwongen
moeten. Men zal het met mij eens zijn, dat de pendel ook andere facetten
heeft gekregen namelijk de hogere lonen. Zonder enerzijds de sociale on
aanvaardbaarheid van de pendel aan te tasten wil in anderzijds noteren,
dat het plaatselijke bedrijfsleven ook maatregelen zou moeten nemen om
de pendel op te vangen. Het creëren van nieuwe werkgelegenheid is al
leen al nodig om de pendel niet te doen toenamen. Het vraagstuk van de
reisuren en de pendelvoorwaarden zijn onder de aandacht van de plaatse
lijke industrie gebracht.
Als de heerBloks in verband met AKU-Goodrich vraagt of de vestigings
faciliteiten wel voldoende zijn dan dacht ik dat in het persbericht van
AKU-Goodrich zelf heel duidelijk staat waar de moeilijkheden zaten. Er
v/as duidelijk voor Bergen op Zoom gekozen, maar plotselinge factoren
van interne aard in het AKZO-bedrijf hebben een vestiging in Bergen op
Zoom voorkomen. Hier spelen vestigingsfaciliteiten waarlijk geen enkele
rol. Wij kunnen natuurlijk niet meer doen dan mogelijk is, tenzij de Raad
zou besluiten de industriegrond beneden de prijs te verkopen en dan is
het nog de vraag of dit zou worden goedgekeurd.