SB 3 verband met de vestiging van General Electric de naam van de heer Assman uit Roosendaal noemde, die op het ministerie de nodige invloed heeft uitgeoefend. Ik vind het ook billijk, dat de heer Gorrissen aan het slot van zijn betoog de gehele Raad in zijn lofuiting heeft betrok ken In verband met de werkgelegenheid is vliegveld Woensdrecht een belang rijke zaak. Dit niet alleen in verband met het belang van het vliegveld voor de infrastructuur, maar ook als basis voor een belangrijke industrie in de regio. Thans wordt door de deskundigen nog gestudeerd op het T.N.O. -rapport en men is het daarover nog niet eens. De N.V. Aero Woensdrecht, waarin deelnemen de gemeente Bergen op Zoom, de gemeente Woensdrecht en de N.V. Fokker, heeft besloten te onderzoeken het vliegveld Woensdrecht op kleinere schaal bruikbaar te maken. Een' kleinere schaal, die in ieder geval geen geluidshinder veroorzaakt en die toch de infrastructu rele moeilijkheden van de streek zou verlichten en tegelijkertijd een op lossing zou bieden voor de industrie Avio-Fokker. In mijn nieuwjaarsrede heb ik gesproken over hoog gewaardeerde bedrijven en ik dacht dat dit een duidelijke zaak was. Ik wijs op de monocultuur die Bergen op Zoom in het verleden had. Er was één soort bedrijven en men had geen keus. Dit is een gevaarlijke situatie. Een tweede punt is, dat er in Nederland werkgelegenheid geschapen moet worden voor de ge schoolde arbeider. Bergen op Zoom moet daarnaast het levensgrote'pro bleem van de ongeschoolde arbeider oplossen en ik geloof niet, dat een gemeente dat kan doen, maar het is duidelijk dat een rijk geschakeerd arbeidspakket daarvoor een voorwaarde is. Dat heb ik bedoeld met het aantrekken van kwalitatief hoog gewaardeerde bedrijven, waarin na een leerplicht tot 16 jaar en ouder eenieder werk kan vinden naar zijn ga ding. Het probleem van de ongeschoolde arbeiders is een levensgroot probleem in de nederlandse economie, maar ik zie daarin voor de ge meenten geen mogelijkheden tot oplossing gegeven. Het G.A.B. -rapport heeft niet direct een wetenschappelijke pretentie, maar het is meer een verkenning. Het is wel zo, dat het t.a.v. de dienstensector zeer voorzichtig is geconcipieerd en uitgaat van de groeifactoren in de jaren 1965-1969 en 1960-1965, die zijn aangehouden om te extrapoleren. Dat is inderdaad aan de voorzichtige kant. De pendel is een gevaarlijke zaak. De heer Bloks noemt het een sociaal onaanvaardbare zaak. De pendel is geen zaak meer van noodgedwongen moeten. Men zal het met mij eens zijn, dat de pendel ook andere facetten heeft gekregen namelijk de hogere lonen. Zonder enerzijds de sociale on aanvaardbaarheid van de pendel aan te tasten wil in anderzijds noteren, dat het plaatselijke bedrijfsleven ook maatregelen zou moeten nemen om de pendel op te vangen. Het creëren van nieuwe werkgelegenheid is al leen al nodig om de pendel niet te doen toenamen. Het vraagstuk van de reisuren en de pendelvoorwaarden zijn onder de aandacht van de plaatse lijke industrie gebracht. Als de heerBloks in verband met AKU-Goodrich vraagt of de vestigings faciliteiten wel voldoende zijn dan dacht ik dat in het persbericht van AKU-Goodrich zelf heel duidelijk staat waar de moeilijkheden zaten. Er v/as duidelijk voor Bergen op Zoom gekozen, maar plotselinge factoren van interne aard in het AKZO-bedrijf hebben een vestiging in Bergen op Zoom voorkomen. Hier spelen vestigingsfaciliteiten waarlijk geen enkele rol. Wij kunnen natuurlijk niet meer doen dan mogelijk is, tenzij de Raad zou besluiten de industriegrond beneden de prijs te verkopen en dan is het nog de vraag of dit zou worden goedgekeurd.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1971 | | pagina 108