zJ
-14-
Dit laatste zal ook moeten gaan meespelen in de keuze van de bestuurlijke
structuur, Hierover moet thans van de zijde van het gemeentebestuur geen uit
spraak komen; eerst moet de sociaal-economische werkelijkheid worden bekeken,
waaruit misschien conclusies te trekken zijn voor wat betreft de vormgeving
van de bestuurlijke structuur in de naaste toekomst.
Hij vindt het van belang, dat hetgeen onder III, nr, 2, in de concept-nota
is vermeld, wordt gehandhaafd, omdat de ontwikkeling van West-Brabant tot
nu toe door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant altijd gezien is als een
functie van het Reimerswaalplan, Nu staat er ineens, dat Moerdijk daarvoor
de aanzet is. Hij heeft liever, dat wordt gesteld, dat deze plannen dichter
bij zijn gekomen en worden gesecundeerd door die aanzet, Het komt hem voor,
dat zulks een meer acceptabele vorm is.
In het licht van hetgeen spreker zo juist heeft gezegd, is het momenteel
irrelevant of bepaalde woongebieden al dan niet op het grondgebied van Bergen
op Zoom zijn gepland, Alleeen de gunstige ligging moet doorslaggevend zijn.
Straks moet worden be zien, wat er moet gebeuren om alles te realiseren.
Dat is een betere vorm van plannen dan te bédjken, waar ie gemeente Bergen op
Zoom meteen aan de slag zou kunnen. Hij gelooft niet, dat het beter is om het
gestelde onder III, nr, 10, van de concept-nota helemaal weg te laten. De
aandacht moet worden gevestigd op het gebied van de Oosterscheldedat in
het voorontwerp secundair komt en dat eigenlijk primair zou moeten zijn.
Ook al zou pas in 1978 op dit gebied begonnen kunnen worden, dan is dat naar
sprekers mening geen bezwaar, omdat Bergen op Zoom binnen het huidige stede
lijke gebied nog kan groeien tot 60,000 inwoners. Het is natuurlijk zeer de
vraag, of vóór 1978 behoefte bestaat aan een gebied voor nog eens 30,000 a
40.000 mensen. Bij een stormachtige ontwikkeling zou het kunnen gebeuren,
maar het is sprekers overtuiging, dat het er dan ook komt. Als iets op een
gegeven moment moet, men kijke in dit verband naar de Moerdijk, dan kan alles.
Hij geeft er de voorkeur aan, dat bij de planning -uitgaande van de huidige
ontwikkeling- de zeer riante wijken op de eigenlijke Zoom primair worden
gesteld.
Hij geeft de garantie, dat Bergen op Zoom de aandacht blijft vragen voor de
oeververbinding over de Schelde in de onmiddellijke omgeving. Het ligt
echter niet op de weg van Bergen op Zoom om een uitermate kostbare studie
van de technische mogelijkheden te laten maken.
De heer VAN VIANEN zegt, dat de omgeving van Heerle op grond van vroegere
studies als eerste woongebied voor deze omgeving is opgenomen. Nadere studies
hebben aan het licht gebracht, dat het verwezenlijken van drie "Schelde-
wijken" goedkoper is, dan het verwezenlijken van welke wijken dan ook op
bestaand grondgebied. Deze latere studies waren echter te laat om alsnog in
het voorontwerp te worden opgenomen. Daarom heeft hij geadviseerd om de bev
treffende zinsneden met betrekking tot de "Schelde-wijken" in de nota van
de Raad op te nemen.
De heer A.J.FRANKEN is van mening, dat het gemeentebestuur te zijner tijd
misschien blij zal zijn, als het tegen 1978 de beschikking heeft over het
gebied bij Heerle. Om deze reden meent hij, dat het beter is, dat hetgeen
onder III, nr. 10, van de concept-nota is vermeld, wordt geschrapt.
De heer VAN VIANEN zegt, dat op besraand land van de "Schelde-wijken" al één
wijk kan worden gerealiseerd van 25,000 inwoners; een en ander kan nu al plaats
vinden. Een directe realisering in deze omgeving is dus even snel mogelijk
als in de omgeving Heerle. Deze hele zaak staat los van de afsluiting van de
Schelde. In het voorontwerp wordt wel aandacht besteed aan de bestaande toe
stand van het busvervoer, maar bij de toekomstvisie wordt daarover geen
enkele opmerking meer gemaakt. Desgewenst zou daarover iets in de nota
kunnen worden opgenomen.
De VOORZITTER vestigt er de aandacht op, dat het busvervoer geen lijnen op
he kaart brengt. Het busvervoer kan altijd nog geregeld worden.
Hij stelt vooh de concept-brief en de concept-nota te aanvaarden, met dien
verstande, dat de nota zal 'worden aangevuld met opmerkingen met betrekking
tot de aansluiting naar Antwerpen en Tholen en met betrekking tot het bus
vervoer.
Zonder hoofdelijke stemming gaat de Raad hiermede akkoord.
I r* aiKM nAwstA in At* mAaur* r r fff, Q