- j
-8-
Of deze welvaart ook welzijn krengt voor de gehele maatschappelijke samenleving
hangt of-van de vraag hoe men dit thans en in de toekomst kan en zal opvangen.
Daarom stelde hij reeds in zijn betoog: "Kunnen wij ons hierop reeds instellen?"
Dat dit straks kij het voortschrijden van de tijd noodzakelijk zal zijn,staat
onomstotelijk vast, want daarvoor kehoeft men slechts naar de Verenigde Staten
te kijken, die voor ons model kunnen staan.
De industrialisatie schept niet altijd de fel begeerde werkgelegenheid.
Hoe groter de industriële aanpak wordt, hoe meer er gestreefd moet worden naar
een optimale winst kij een minimaal loonniveau en dat kan alleen door auto-?
matisering in te voeren met een specialisatie van de werknemers en het afstoten
van arbeidsplaatsen. Men mag niet denken, dat industrieën altijd de zo nood
zakelijke toeleveringsbedrijven zullen gaan aantrekken. Dat is echter wel een
argument, indien men kij voorbaat vaststelt, dat de industrie die men aantrekt
van zodanige vorm en aard zal moeten zijn, dat de welvaartsspreiding bevorderd
wordt, door de dienstensectordie deze spreiding van de begeerde welvaart zal
bewerkstelligen over de gehele regio.
In het kader van het Reimerswaalplan kan hij het streven om zo spoedig mogelijk
de ontwikkeling van de Auvergnehaven te bevorderen, alleen maar toejuichen..
Deze ontwikkeling zal immers de sprong moeten zijn naar een versnelde aanpak
van het Reimerswaalplan. Als men niet in dat plan gelooft, dan is het niet on
mogelijk, dat andere nationale machten dit plan zullen doen kelderen.
Het is geen publiek geheim, dat er ondanks de wensen van Bergen op Zoom andere
kapers op de kust zijn en deze ontwikkelingen met argusogen bekijken.
Hij bedoelt hiermede, dat men in feite ondanks het gehamer van Gedeputeerde
Staten en van diverse Delta-commissies nog geen stap verder gekomen is met
de besprekingen in Benelux-verband, terwijl juist deze stappen op hoog niveau
zo noodzakelijk zijn voor een bewuste aanpak van de gehele Delta, waarin ook
het Reimerswaalplan zit opgesloten.
Indien men terugblikt op de rede van Burgemeester Marijnen, dan ziet men
ergens een zekere verbittering inzake het zeehavenbeleid. Deze heeft immers
gezegd: "De onderlinge concurrentie zal zeker niet worden aangetast, maar
anderzijdsisde geografische ligging van de Benelux-Delta zodanig, dat het ge
hele gebied van nature eigenlijk gericht zou moeten zijn op het vervullen van
één havenfunctie. Ten aanzien van deze Delta zal dan eigenlijk ook een gezamen
lijke politiek gevoerd moeten worden. Er blijkt echter in de praktijk veel te
Weinig van terecht te komen".
Hij zou er voor willen pleiten, dat het Reimerswaalplan eens door een andere
hril bekeken wordt. Laat men er toch vooral aan denken, dat dit gehele
Reimerswaalplan straks een levensader moet worden voor de gehele regio van
Hergen op Zoom. Het is immers niet alleen Bergen op Zoom, dat deze wens uit;
tten hoort deze wens ook in de rede van de Burgemeesters van Woensdrecht en
Halsteren, Ook zij gaan er van uit, dat G-edeputeerde Staten er naar moeten
streven het gehele beleid te richten op de verwezenlijking van het Reimers
waalplan en reeds nu de daartoe noodzakelijke voorwaarden op het gebied van
infrastructuurwoningbouw, stimuleringsmaatregelen en niet te vergeten het
onderwijs moeten scheppen, zodat tijdig over de nodige gespecialiseerde
Werknemers kan worden beschikt.
Hij zou er voor willen pleiten, dat er hierover ook een duidelijk standpunt
Yan de Staten van Zeeland komt en duidelijk wordt gezegd,' of men vóór of
iQgen .het Reimerswaalplan is,"alsmede wanneer dit plan ale gericht studie-
°hject bij hen op tafel komt en het er niet zomaar ergens bij blijft hangen.
Hij vraagt, of het vliegveld Woensdrecht met de hulp van Gedeputeerde Staten
®h andere overheidsinstanties niet de tweede nationale luchthaven zou kunnen
Worden. Hij denkt vooral aan het vrachtgoederenvervoer en vraagt in hoeverre
^•H.O. is gevorderd met het onderzoek naar de geluidshinder en of er maat
regelen te nemen zijn, waardoor de bevolking geen geluidshinder ondervindt.
He VOORZITTER heeft in het algemeen een grote mate van instemming ten aanzien
vau het voorontwerp beluisterd, Het gunstige voorontwerp is mede veroorzaakt
Hoor de vooronderhandelingen. Reimerswaal wordt mede als uitgangspunt be-
sohouwd voor de toekomstige ontwikkeling van Bergen op Zoom. Hij gelooft,
Hat in grote trekken het voorontwerp aanvaardbaar is en dat Bergen op Zoom
er helemaal niet slecht van af komt. Hij ziet in de naaste toekomst voor
H®rgen op Zoom grote mogelijkheden weggelegd. Het streekplan zal inderdaad
friet verder gaan dan de provincie Noord-Brabant, hetgeen niet wil zeggen, dat
friet op de ontwikkelingen elders moet worden gelet. Dat is duidelijk gebeurd
^efr aanzien van de aansluitingen naar Rotterdam e-n minder duidelijk ten aan
dien van de aansluitingen naar Antwerpen. In de stuurgroep is daarop ook
reeds gewezen,
I S'dftii.gmtfjtfifii'i tü Am tÈ am A m a A 4*