V
-
heer VAN HEIJST antwoordt, dat de gesprekken dienaangaande met de Sportraad en
Biet
he
enkele functionarissen van de Koninklijke Nederlandse Zwembond reeds eerder
Qft plaatsgehad en dat de zaak eigenlijk al rond was op het moment, dat deze
^taag werd gesteld.
heer VAN GOCH zegt, dat hij dit niet in de betreffende commissie heeft gehoord.
heer VAN HEIJST merkt op, dat de heer Van Goeh geen zitting had in de afdeling,
Tfaarvan hij voorzitter was, anders had hij toen een en ander reeds medegedeeld.
ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN
he
6enterrein enerzijds en door het verkeer in de Portuinstraat niet andersom te
eHen anderzijds, bestaat het gevaar, dat er in feite geen uitbreiding van het
heer VERHOEVEN zegt, dat volgens het antwoord op vraag 13 de door hem gevraag-
maatregel het plan voor het eenrichtingsverkeer wordt doorkruist. Toch wil hij
Sr°P wijzen, dat door de afsluiting van het Vierkantje, waartegen hij op zichzelf
Seen bezwaar heeft, de li evevrouwestraatde Steenbergsestraat en de Rijkebuurt-
^raat zeer ernstig gedupeerd worden, omdat deze straten met de auto, brommer of
e fiets zeer moeilijk bereikbaar zijn. Uit een door hem persoonlijk ingesteld on~
rzoek bij enkele grote loopzaken in deze straten is gebleken, dat het winkelbe-
^°ek aanzienlijk achteruit is gegaan en zelfs met percentages van 20/» tot 40Door
Uitbreiding van het winkelcentrum met de St. Josephstraat en bijbehorend par-
kn
°pcentrum tot stand komt, maar een verplaatsing en een decentralisatie. Hij be-
ehrt dat ten zeerste. De kapitaalkrachtige winkelier zal zijn zaak dan eveneens
®aan verplaatsen, terwijl de minder draagkrachtige winkelier gedwongen zal zijn om
j^11 zaak te sluiten. Dat het koopcentrum in Bergen op Zoom wordt uitgebreid acht
een gezonde zaak, maar als er door de afsluiting van het Vierkantje een ver-
Serssituatie ontstaat, waardoor de winkels in de lievevrouwestraat, de Steenberg-
sfraat en de Rijkebuurtstraat een achteruitgang van het bezoek constateren, daü
^ontrust dit hem en de betreffende winkeliers ten zeerste. Zijn vraag om het ver-
^eer in de Fortuinstraat andersom in te stellen levert volgens hem voor het ver-
j,Ser geen moeilijkheden op. Het verkeer vanuit de Steenbergsestraat kan via de
terstraatde Bosstraat en de Hoogstraat naar de Grote Markt worden geleid.
k°0:r het verkeer, dat vanaf de Hoogstraat, de Kerkstraat en de Zuivelstraat op de
^°te Markt komt is de situatie ook gunstiger, want als er op de Grote Markt geen
aats ig om te parkeren, kan het op een eenvoudige en gemakkelijke manier via de
Umstraat naar het nieuwe parkeerterrein achter de Mo er egr ebs traat geleid wor-
k6ia en zal dit parkeerterrein niet renteloos blijven liggen, zoals nu het geval is.
door hem bedoelde straten worden in deze situatie meer bij het koopcentrum be-
li
°kken
Prek
zodat men dan pas met recht van een uitbreiding van het koopcentrum kan
en. Ook voor een monument als het Markiezenhof, waaraan miljoenen ten be-
°eVe van de restauratie besteed worden, is het bepaald niet aantrekkelijk, dat
Seen winkels rondom gevestigd zouden zijn, maar slechts witgekalkte ramen en
Y Draak van panden.
°r wat betreft het komende verkeersplan mag hij verv/ijzen naar het antwoord op
j, aS 24 betreffende de realisering van de eerste fase van het komsaneringsplan
r Wordt gesteld, dat er aankopen bij betrokken zijn, die niet op een eenvoudige
aier afgedaan kunnen worden. Dit betekent, dat het nog wel enige jaren kan du-
Voordat deze komsanering en dus ook het verkeersplan verwerkelijkt zullen wor-
Zolang dat echter niet het geval is betekent een en ander voor de wink§liers
euorme terugslag voor hun zaken en daarom vraagt hij om de door hem voorgestel-
tinkering van het verkeer in de Fortuinstraat alsnog te realiseren.
Ptey
Y rouw VIDELER -Kil is het met de heer Verhoeven eens, dat de afsluiting van het
6rkan.t j e wel enkele moeilijkheden meebrengt. Bezoekers van buiten de stad weten
moiüent niet hoe men de Steenbergsestraat en de Lievevrouwestraat moet be-
ejl. Zij acht omkering van de verkeersrichting in de Fortuinstraat een oplos-
ïqh
zolang het verkeersplan nog niet gerealiseerd is.
denVOORZlTTER antwoordt, dat het verkeersplan zeer binnenkort aan de Raad zal wor-
Tooi>gelegd. Dit verkeersplan gaat er vanuit, zoals reeds lang bij herhaling in
ejj °P Zoom is bepleit, dat het inkomende verkeer uit de richting van Halsteren
3?;; e<mbergen, rechtstreeks naar het centrum geleid moet worden. Omkering van de
1 cht i-
ende
mg in de Fortuinstraat zou het verkeer vóór de Grote Markt afremmen, aan-
H0 &at de Steenbergsestraat vanuit het noorden bereikbaar blijft, hetgeen wel
P-if Smeden zal opleveren. Het is dan logischer om van de Steenbergsestraat een
iin^lra^8weg te maken en dat druist in tegen het binnenkomen van de stad vanuit het
*aar verkeersplan houdt daaraan vast en daarin zijn routes uitgestippeld,
-p R men Tia een lus weer terug naar het noorden kan gaan. Deze lus leidt door
Pierstraat en in de eerste fase door de lievevrouwestraat en later over de
v iea pt