11 llïen kan zich afvragen of men het zo niet te moeilijk maakt voor toekomstige Colle- ®es. Gezien de huidige financiële omstandigheden acht spreker het voeren van een financiële politiek, zoals door hem is uiteengezet, alleszins verantwoord, sPi"eker geeft toe, dat hij geen Vfethouder is, die met de wetboeken en de verorde ningen onder zijn arm loopt. Zijn indruk van de Stads Partij is, dat deze de mening 18 "toegedaan, dat men het met de verordeningen niet zo nauw moet nemen, üPreker denkt aan de bijbouwsels en het welstandstoezicht. De fractieleider van de Stads Partij is daarentegen een zeer "wettig" man, die graag het wetboek gebruikt. °°r spreker is echter belangrijker wat er in een bepaald geval reëel is. Hij ver- fbouwt erop, dat de deskundige ambtenaren hem er wel op zullen wijzen, wanneer hij Uiten zijn boekje gaat. Het Verificatiebureau, dat de administratie controleert, eeft er meermalen op gewezen, dat de tekorten van het grondbedrijf niet zonder ir ten laste van de algemene dienst mogen komen. Het grondbedrijf moet in prin- ClPe sluitend zijn en daar wordt reeds jaren aan gewerkt. De gehele sanering moet w°rden afgewacht, ten einde de daarbij opgedane ervaring te kunnen verwerken in eei1 nieuwe beheersverordeningdie reeds in concept gereed is en die in de mei- fergadering aan de Raad zal worden aangeboden. Voor spreker is het thans niet be- angrijk of de verordening precies is toegepast. Belangrijk acht hij het of de sane- .lïlg op de juiste wijze is geschied en of het grondbedrijf in de toekomst op de friste wijze kan worden beheerd. De vraag is, of men het er mee eens is, dat ver- lezen en winsten in het grondbedrijf blijven en dat overschotten van een bepaald ®roject, wanneer dat geheel is afgewerkt, als reserve naar een ander object wor- 11 overgeschreven. Wanneer er onverhoopt toch nog eens tekorten gedekt zouden ID°eten worden ten laste van de gewone dienst, dan zal dat bij Raadsbesluit gebeu- rej"zodat de Raad weet waar hij aan toe is. Bij stadssaneringen zullen er naar ver- *achting toch nog wel eens tekorten voorkomen, omdat het zeer moeilijk zal zijn aarvoor tot een sluitende exploitatie te komen. Zo kwam men bij de aanvankelijk op- ^ezette exploitatie van de omgeving van de Gevangenpoort tot een onaanvaardbare frondprijs. Een ministeriële circulaire, waarin een hoger rijkssubsidie in het °ruitzicht werd gesteld, heeft inmiddels wel enige verlichting gegeven. Hij geeft v°e> dat de realisering van dit saneringsplan te lang duurt. Deze zomer zal tot j^^dere afbraak van de omgeving van de lieve Vrouwepoort en het Geertruidaplein nöen worden overgegaan. ^Pï'eker vindt het enigszins een modeverschijnsel om in iedere gemeente een inves- ^^-hgsplan op te maken en een urgent ie lijst vast te stellen. Hij begrijpt dit wel, een en ander behoort tot de bevoegdheid van de Raad. Als de gemeente vrij zou in haar financiële handelingen, dan zou de Raad een belangrijke invloed kunnen ^oefenen op het beleid. IJla Praktijk zorgen Burgemeester en Wethouders ervoor, dat de Raad in voldoende e voorstellen bereiken, ten einde panklare besluiten te hebben als er finan- ringsmiddelen beschikbaar komen. Zo worden er voorstellen aan de Raad gedaan, rva.n verwacht kan worden, dat de uitvoering nog enkele jaren op zich zal laten Aten, maar het College van Burgemeester en Wethouders wil deze in portefeuille "en, opdat eens de goedkeuring van Den Bosch verkregen wordt. De taak van het f-tlege van Burgemeester en Wethouders is om deze goedkeuringen in Den Bosch los ^randen. Daaronder vallen ook de veel geld verslindende openbare nutsvoorzie- grondaankopen, scholenbouw en het aankopen van materialen voor de dien- 'i welke investeringen eenvoudig niet kunnen wachten en die noodzakelijkerwijs dg°rran-g moeten hebben. De vraag is altijd of er nog wat overschiet voor iets jj nu niet direct noodzakelijk, maar toch nuttig is en dat iedereen graag wenst. W +a"'"S er 4an financieringsmiddelen uit de bus komen, dan weten Burgemeester en Wep 0ll4ers ook wel wat de Raad graag gerealiseerd ziet. Het College heeft altijd de v^ewe^eni dat het combi-bad bij de Raad hoge prioriteit had. Ook is bekend, dat 4 at behoefte aan een sporthal dringend wordt. Jammer genoeg is de situatie nog zo, uitvoering van verschillende zeer gewenste projecten noodgedwongen verschc- Wanp11106^ wor(ien. De Raad is niet helemaal onbekend met het investeringsprogramma, °P de staat 1 IV staan al de projecten vermeld en niets belet de Raad om a_DlP)°r;i-"teit aan bepaalde projecten te geven. Dat een investeringscommissie van ho enaren 4e urgentie zou bepalen is onjuist. Dat is thans niet zo en dat is ook zo geweest. In deze commissie worden slechts de investeringen van de ver- Urj diensten op elkaar afgestemd. Voor eigen rekening zou spreker nog iets ger en zeggen over hetgeen aan het adres van de P.v.d.A. en haar vertegenwoordi- ijj ln 4eze Raad is gezegd. Bij alle fracties bestaat de indruk, dat de toestand Ze Raad toch wel erg onbevredigend is. De heer Van Goch heeft zich daarover Sll uitgesproken door te stellen, dat men hier geen parlementje moet spelen g6Q®een klokken moet vormen, wa-nt men heeft een gemeenschappelijke taak. Er moet detl °I)Positie gevoerd worden om de oppositie, maar zonodig moet geopponeerd wor- ^egen voorstellen wanneer men het daarmee niet eens is. v O 1 1 G 0 yj

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 133