l! ii HI ii 1 0 Eea gedeelte daarvan heeft betrekking op reeds gedane investeringen, waarvoor de Raad al kredieten heeft gevoteerd. In 1969 bedraagt het investeringsprogramma °nêeveer 20.000.000,-- en het zal duidelijk zijn, dat dit een wensdroom is, die t gerealiseerd kan worden. De oplopende rentestandaard in Nederland duidt e r- 0£ i dat men reeds op een zeer hoog investeringsniveau zit. Het particuliere be drijfsleven is van mening, dat de investeringen in de overheidssector veel te hoog Onbegrensd investeren zou leiden tot een onaanvaardbaar hoge rentestandaard 1 rijst de vraag hoe de inve s t e ringen verdeeld moeten worden. De gemeentebestu- ï?eh hebben daarop uiteraard weinig invloed, maar ieder gemeentebestuur vecht voor 2iia deel. a, t doet ook de gemeente Bergen op Zoom; er wordt regelmatig in Den Bosch aan de getrokken en gewezen op de moeilijke situatie, waarin Bergen op Zoom financiëel ge2ien verkeert. Het zal van de toegestane investeringen afhangen of het voor rente en aflossing gereserveerde bedrag voldoende zal zijn. tekening over 1967 sloot met een tekort van 61 5.000,--, waarin de mutaties Vaa het grondbedrijf en een belangrijk tekort op de dienst voor Sociale Zaken in Ve rband met de toen nog niet integraal geldende rijksvergoedingen zijn verwerkt. heer A.J. Franken heeft gevraagd of de saidi-reserves van de gemeente wel aan- Sesproken mogen worden. Er is een tijd geweest, dat deze s aid i - re s e rve s steeds ^°enamen en toen vond een oppotten van geld plaats. In de jaren 1959 tot 1962 be droeg hg-f; overschot op de rekening gemiddeld 250.000,-- per jaar. Spreker vond e"k niet juist om daarmede door te gaan. Het betekent het oppotten van duur geld, t^a"t later bij besteding minder waard blijkt te zijn. Spreker meent, dat bij de inf la tie z°alg die plaats vindt, het creëren van overschotten op de gewone dienst niet ge- Wedst is en dat men de gekwe ekte overschotten gele id el ijk voor nut t ige doeleinden ®0e1; aanwenden. De laatste vier jaar is dan ook op de saldi-reserve ingeteerd ae t een b e drag van ongeve e r 250.000,-- per jaar. Met een saldo van ^•900,000,kan men op deze manier nog wel enige tijd uit de voeten, y meent voorts, dat het tegenover het rijk een geheel verkeerde indruk zou wekken als men in deze tijd nog zou werken met overschotten op de rekening. Men kan zich 11 a afvragen wat er gedaan moet worden als de rekening niet sluit. Spreker is van ®eningj aat men dan een bepaald bedrag van de reserves mag aanspreken. Voorts aa men nagaan of een intern kostenonderzoek niet enige verlichting kan brengen 6ïl öet name kan men de afschrijvingen eens onder de loupe nemen en nauwkeuriger a^stemmen op de feitelijke levensduur van de investeringen. Men moet dan een af- ®chrijvingSperCentage nemen, dat redelijk is in verhouding tot de levensduur, waar- een vergelijking met andere gemeenten getrokken kan worden. Men moet met het- Zelfde geld meer doen en vooral bij de bedrijven kan men de efficiency bevorderen door mechanisatie kosten besparen. Dit heeft voortdurend de aandacht van het t01lege van Burgemeester en Wethouders, Uiteraard kunnen ook tarieven en belas- lQêen worden verhoogd. Eerst dan kan een gemeente in aanmerking komen voor een ahvui]_en(^e bijdrage uit het gemeentefonds. Discrepantie tussen afschrijving en af- ^°8sing behoeft geen bezwaar te zijn. De gemeente gaat daar niet aan failliet. De ,eQingen hebben de laatste jaren steeds een maximale looptijd van 25 jaar, terwijl 11 h®t algemeen de afschrijvingsperioden hoger liggen. Het verschil moet nu een- ^aa;L gefinancierd worden. Spreker vraagt zich af of de Stads Partij dit nu echt aet wil. Een en ander is realiseerbaar en brengt wat ruimte in de begroting, oen op deze manier niet financieren, dan moet men zorgen, dat de begroting een andere manier sluitend wordt gemaakt en spreker zou gaarne van de heer dranken vernemen hoe deze dat dan denkt te doen. Men legt naar de mening van ^®reker de bevolking dan laèten op, die voor een gedeelte niet nodig zijn en even- ed door degenen, die na ons komen, betaald kunnen worden. ilg.diditeitspositi e wordt in hoge mate beïnvloed door de lange tijd, die er ^agt tussen het doen van aankopen van gronden en het verkopen, nadat deze bouw- 0^ zijn gemaakt. a T°or een extra uitkering uit het gemeentefonds in aanmerking te komen moeten Sens berekeningen de belastingen in Bergen op Zoom verhoogd worden met een p°^aaF6edrag van 568.000,--. Dit betekent per inwoner een bedrag van 14,80 jaar. Je regering herziet deze normen de laatste jaren steeds. Wanneer men e 11 n°g behoorlijke reserves heeft, dan is er helemaal geen kans op toekenning van extra uitkering uit het gemeentefonds. Het gemeentebestuur van Haarlem heeft dezer dagen een lijvig stuk rondgestuurd, waarin wordt medegedeeld, dat de 8"tijds gedane aanvrage om een extra uitkering uit het gemeentefonds wordt inge- jj Setli omdat men daarvan bij het beleid te veel nadeel ondervond. De gemeente em heeft nu een meerjarenplan opgezet voor toekomstige sluitende begrotin- Pop' Waardn gerekend is op intering van de reserves en waarin een af s chrijvings- 1 iek, zoals daarjuist geschetst, is opgenomen. I 0

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 132