5 ^tracht wordt het vliegveld integraal open te stellen via een nieuwe N.V, of ®iddels uitbouw van de bestaande II.V., etangrijk is of de K.l.M. haar lesprogramma zal overbrengen naar Woensdrecht. s dat gebeurt, dan is er een zodanige post vaste landingsrechten, dat de exploi- a"tie van het vliegveld binnen het mogelijke komt. Rendabel wordt het vliegveld tlatuurlijk niet, maar het kan een intermédiair zijn tussen de toestand zoals die nu ^8 en de befaamde kwestie van het tweede Schiphol. Het vliegveld Woensdrecht is ^geschikt om uit te groeien tot het tweede Schiphol, maar een vliegveld aanleg- jjen is geen kleinigheid en eer er een tweede Schiphol is zou van de mogelijk- eden gebruik kunnen worden gemaakt. Op een tweede Schiphol zal de K.L.M. ook let kunnen gaan lesvliegen. De ligging van Woensdrecht is voor Zeeland niet on- ®ahstig in vergelijking met andere vliegvelden, terwijl er ook mogelijkheden zijn °r België. Als dit doorgaat, dan heeft West-Brabant een belangrijke injectie °n de streek erbij gekregen. Men moet dit soort zaken niet al te eng bekijken, ^a,ar meer in streekverband zien. Als het de streek goed gaat, dan gaat het in e:pgen op Zoom ook goed. -regio Bergen op Zoom is inderdaad een vrijblijvende zaak; er is een zogenaamde ■chte regeling. De regio is een adviescollege van Burgemeester en Wethouders van deelnemende gemeenten. Het is een bescheiden begin en spreker gelooft, dat dit ^anzelf za2 groeien. Het lijkt hem verstandig op dit punt enige terughoudendheid betrachten, totdat het streekplan door Provinciale Staten is vastgesteld, om- ia ®en dan een veel duidelijker inzicht krijgt in de begrenzing van de regio's en de taakstelling. Op grond daarvan kan gemakkelijker een regionale politiek wor- 1 en gevoerd in de strikte zin van het woord. Er zal op dit terrein in K-ederland iets moeten gebeuren. Het is de vraag of kan worden doorgegaan met 900 auto- 11 ome So gemeenten en met de provincies in de huidige vorm, waarvan de grenzen in een8 gevallen discutabel zijn. Het gaat er om, of de problematiek moet worden •^Selost langs de weg van concentratie, herindeling, zware regelingen, stadsge- 8 sn enzovoorts. Het lijkt hein daarom beter op dit .moment nog niet. één weg te 2i®Zen» maar te wachten op de vaststelling van het streekplan, omdat men dan kan n hoe de gedachtenbepaling van de provincie is. Hij is het met de heer Radder dat men de regio in breder verband moet zien en dat met name over de land- ^eds moet worden gekeken. Het is echter juridisch onmogelijk oin enige werkelijke be treffen met het buitenland of die moet over het Ministerie van Buiten- 8e Zaken lopen en dan gaat het zeer lang duren. Wat 18 °0k naar z«n mening een schande, dat Bergen op Zoom van andere zijde niet meer lof werd toegezwaaid voor het feit, dat de voortvarendheid van Bergen op ®h 10 mogelyh heeft gemaakt, dat de persleiding, waar ook andere instellingen 20a®udliekrechtelijke lichamen van zullen profiteren, werkelijkheid wordt, het S dek-end ds> zal het VVV-kant o or eens gaan verhuizen. Hij vraagt zich af of So0 Sen aardiS idee is om te zPer tijd in de ruimte, die de V.V.V. verlaat, een sbadswinkelt j e te maken. Daar zou iemand kunnen zitten, die mensen de weg hau W^Zen en die voorlichting kan geven. Duidelijk wil hij stellen, dat men zich W0 dlet °P het terrein van de V.V.V, moet begeven, maar dat voorlichting moet hre 0n ®eSeven op allerlei gebied. Een dergelijk kantoor zou naar zijn mening minder üj. Dl®elvi'ees geven. Hij' zou graag vernemen of men iets voelt voor dit idee. 2^ ls een Comité in oprichting, dat de herdenking van de bevrijding van de stad, da^tlaa:r geleden, moet voorbereiden. Het wordt een breeds opgezet algemeen Comité, ge-vod0Ze herdenking moet gaan dragen. Uit dit Comité zal een werk-comité worden kor rmd- In het algemeen Comité worden ook afgevaardigden van een of meerdere be 011 °Pgenomen. vail ®er Van Goch antwoordt hij, dat het Ravelijn in 1 932 is drooggelegd ten behoeve van erstelwerkzaamheden aan het muurwerk. Toen is het Ravelijn door een architect loof 1/l0nuraentenzorë grondig onderzocht, omdat nog altijd in Bergen op Zoom het ge- V°hd "LeefdeJ dad er onderaardse gangen in zouden zijn. Daar is geen spoor van ge- h0(iien en ook de bouwtekeningen wijzen niet in die richting. Het is daarom niet t>6 ^et Ravelijn op dit soort dingen nogmaals te onderzoeken. etra ndacht van de heer Biesheuvel vestigt hij op het feit, dat ook in de Fortuin- aarj een wachtverbod en geen stopverbod geldt. De Bosstraat had inderdaad eerst andeï®ide kanten een stopverbod; op verzoek van enkelen .is dat aan één kant ver- bepa 0rndat Burgemeester en Wethouders bij nader inzien van mening waren, dat daarin wel konden worden tegemoetgekomen. Overigens verwijst hij Vooj.^. 8 Verkeersplanningwaarbij natuurlijk ook blauwe zones, parkeermeters enzo- deïl<ie ^oren. Sinds 28 maart 1 969 zijn er 18 ontheffingen verleend van verschil- 8ei>e Verboden. Dit is gebeurd ten behoeve van 6 invaliden en verder aan hen, die hoemt 611 noodzakeli}k in de binnenstad moeten bezorgen, waarbij hij als voorbeeld ankwagens voor huisbrandolie, containers en dergelijke. 6 y>

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 127