3 dit overleg, waar de provincie Zeeland by Rotterdam eerst nogal goed in de tast lag, maar dat sinds de Moerdijkplannen de vriend van Rotterdam eerder in ^s-Hertogenbosch te zoeken is dan in Middelburg. ^eze ontwikkelingen maken voor spreker het praktische nut van het overleg op kor- e termijn twijfelachtig. Een lichtpunt is, dat door de Minister van Verkeer en ^aterstaat een regeringscommissie is ingesteld, die momenteel alle havensteden in ederland bezoekt. Deze commissie gaat de wensen en mogelijkheden na, en hij ge- °°ft, dat in deze commissie eerder de mogelijkheid ligt van een duidelijke afweging van belangen van de verschillende zeehavens. Aan de studieopdrachten, die voorko ken. in «het groene boekje" wordt voldaan. De resultaten van het Overlegorgaan -ebben hem in elk geval tot nu toe niet bijster geïmponeerd. Het is natuurlijk zo, at een stad als Rotterdam met een dergelijke haven het recht heeft te trachten aar iets van te maken, maar de wisselingen in het beleid maken het wel erg moei- dk om nog overleg te plegen. Hij is benieuwd hoe het verder in het Overlegorgaan 2al gaan. ^6;ti aanzien van de industrialisatie heeft de heer A.J. Franken gezegd, dat als de ^dynzeelfabri eken zich hier niet gevestigd hadden, het resultaat van de indus trialisatie helemaal bedroevend zou zijn geweest. Hij acht dit geen redenering; als ^eH. datgene wat bereikt is uitsluit, dan houdt men niks over. Men moet ook niet an het standpunt uitgaan, dat de Bruynzeel fabrieken er toch al waren. Het is gp "tig te weten, dat ten tijde van de kernaanwijzing de Bruynzeelfabrieken nog geen 0 werknemers telden; de kernaanwijzing heeft de uitbreiding van deze fabrieken ^eduidend versneld en thans werken er 1 000 mensen. Verder zijn gevestigd Synthese, y Boats, Van der Giessen, Houseman en Dirkzwager, I.T.C.C. en Waco. ast de EEG-subsidie is thans aan Jaczon ook door het Ministerie van Economi- QCile Zaken een subsidie toegekend, zodat dit bedrijf nu ook zal komen. Er zijn b°k nog vestigingen en uitbreidingen in de dienstensector. Het totaax aantal ar- -"-dsplaatsen in genoemde bedrijven is ongeveer 1 555 De arbeidsplaatsen in bedrij- 11 j die nu in aanbouw zijn, worden begroot op 200, waarbij misschien nog 75 sei- eilPlaatsen. In de dienstensector zijn er 150 arbeidsplaatsen bijgekomen en van de ansportsector zijn geen cijfers bekend, maar in deze sector is de werkgelegenheid ^.eer dan verdubbeld, ^an pe jQ ka bouwrijpe grond in de Theodorushaven zijn er thans 31 uitgegeven. Van ba' welke voor uitgifte gereed liggen, zijn er 7 gereserveerd voor een be- Oop^--811 over 1 ba zBn momenteel onderhandelingen gaande met 2 ondernemingen, re- keef't last van het deprimerend gevoel als hij de Theodorushaven met bijbehorende ter- ie\n0n t0'fc 0I> <iei1 T00r een Soed deel onbenut ziet liggen. Dan moet men echter h.e^8re keer naar de cijfers kijken en naar hetgeen onder handen is, want wanneer Seme ent ebestuur bij de pakken gaat neerzitten bij het zien van de lege haven, V8rdwynt mis3ollien de Bezielende onrust, en ontstaat misschien de behoef te om iets an- ■j. 8 be gaan aanpakken. Er moet worden volgehouden en wanneer straks de conjunc- ioo*" Weer eens keert, kan dit gunstige gevolgen hebben. Wanneer er bijvoorbeeld doQr ^aco meer vaart op de haven komt en de haven meer bekend wordt, ondermeer de werkzaamheden van het comité, dat overigens al zo aardig van start is ge- Zoon 6n dat 6en stand Saat verzorgen op Europoort, dan gelooft hij, dat Bergen op °ht a °Ve r ket schijnbaar dode punt heen kan komen. Het is inderdaad zo, dat de eding van de Baven op zich laat wachten, maar wat dat betreft mag men de Be ri niet verliezen, immers moed verloren is al verloren. M°er.^UrSte grond Tan de Theodorushaven kost 27,-- per m2 en de grond aan de Vest'^ ^°S~k 21,-- per ms Hier staat tegenover, dat de bedrijven, die zich hier Wanillgen' 50$ subsidie ontvangen in de grondkosten. he-j. aer men spreekt over recreatie op de Schelde moet men zich wel realiseren, dat dr0o 6le Scheldebeeld gaat veranderen door de afsluiting. Er zal een groot stuk als ®Vallen en daar iets van enige allure ondernemen heeft alleen maar zin, de Oostersohelde is afgesloten. kap To°rstudie Schelde-Zoom is grof aangegeven het recreatiegebied, dat hier 2°datntStaan' H<3t iS d8 bedoelinë> dat een recreatieplan tijdig klaar zal zijn, Zig ..aan ket werk kan worden begonnen, wanneer de technische mogelijkheden aanwe- digeZlJn* •Er wordt dus wel degelijk gedacht aan een recreatiegebied tussen de hui seer Vas"''e wal en het Schelde-RijnkanaalHet College is van mening, dat massa- bo8g a ie ten n°orden van de Wouwsestraatweg dient te worden gehouden en dat de Bet 011 ten zuiden van deze weg gereserveerd moeten worden voor stille recreatie. hattl S. haast °ok niet anders mogelijk, omdat ten zuiden van de Wouwsestraatweg 8tree]rm0nUmen1;en en Beschermde gebieden gelegen zijn. Bergen op Zoom wordt in het biQt lplan voornamelijk gezien als een gebied voor dagrecreatie. Dat wil overigens BergeZesêen» dat er geen campings of motels zouden mogen zijn. Qiaar d °P Zooin moet de kaart van de industrialisatie zo sterk mogelijk uitspelen, 6eh enaaid^ m08b de recreatie niet uit het oog worden verloren. Het gelooft, dat 2iet n ander kan samengaan, als men de recreatieve taakstelling wat beperkter 0

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 125