10 toch democratisch noemende P.v.d.A. thans toch vervult voor de K.V.P. in deze Raad Ik heb het reeds eerder elders gezegd, dat wij primair van mening zijn, dat wij ter verbetering van de politieke verhoudingen in onze stad eerst een grote schop tegen het verleden moeten geven. Wij achten het zinloos om de grote landelijke politieke verdeeldheid mee te laten spelen in het bestuur van deze toch nog betrekkelijk kleine gemeenschap, die Bergen op Zoom nog is. Wij van de Stads Partij hebben wel degelijk ook landelijk een politieke visie; bij ons zijn enkele landelijke stroming en zeer zeker aanwezig. Wij hebben ons echter in de Stads Partij gegroepeerd, omdat wij menen, dat onze eerlijke zorg voor onze stad meer het belang van Bergen op Zoom kan dienen dan een partij, die landelijk soms ingewikkelde verhoudingen heeft en daar to enen male in verstrikt is. Wij als Stads Partij willen zijn een politieke stedelijke concentratie van allen, die de zakelijkheid primair wensen als norm voor het bestuur voor deze stad, een za kelijkheid, welke gepaard moet gaan met een visie op de toekomst. Nu heeft een KVP-wo ordvo erder eens gezegd, dat de gemeentelijke groepen uitgaan van het verouderd idee, dat een gemeente nog zoiets is als een stad in de middel eeuwen, toen een stad nog geheel zelfstandig kon handelen. Zo 'n gezegde i s natuur lijk een losse flodder, welke elke realiteitszin mist. Juist wij willen in het heden inhoud en bezieling aan het stadsbestuur geven en er niet categorisch van uit gaan, dat er anderen zijn, die het toch doen. Het etiketje, dat enkele fracties voor hun naam hebben, doet, juist stedelijk gezien, verouderd aan. Wat is de in breng in deze Raad van de katholieken verenigd in deze K.V.P.-fractiewat is hun inbreng als katholiek? Van welke katholieke visie gaat men uit? Is het die van Sohillebeeckx of die van Ottaviani? Zou met name de P.v.d.A. eens willen zeggen welk stukje sociale bewogenheid zij hier in de Raad heeft ingebracht? Onze basis is uitsluitend de stad; wij verketteren heus niet de landelijke partijen, want ook zij kunnen goede mensen hebben voor het bestuur van de stad. Wat wij wel verketteien is het stadsbelang ondergeschikt maken aan de partijpolitiek. Ik heb zoeven gepleit 'om de betekenis van deze Raad te verbeteren, waarbij erken ning van welke fractie dan ook een eerste vereiste is. Naast dit politieke aspect zou ik ook nog een praktisch aspect willen noemen. Zoals ons allen bekend, kunnen vele van de door ons genomen besluiten niet gerea liseerd worden - althans niet direct omdat financieringsmiddelen ontbreken. Re lijst van voorgenomen investeringen, welke op financiering wachten,is vrij groot. Omdat in feite Den Bosch in financieel opzicht de dienst uitmaakt en omdat fi nancieringsmiddelen lang uitblijven, kunnen wij de noodzaak erkennen, dat verschui vingen in de urgentie der voorgenomen investeringen regelmatig nodig zijn. Re Raad ziet éénmaal per jaar bij de begroting een zogenaamd investeringsprogramma. Naar mijn mening hoort hierbij echter ook een prioriteitenschema. Ik moet toch aan nemen dat Burgemeester en Wethouders wel een prioriteitenschema van de voorgeno men investeringen hebben. Waarom wordt dit de Raad nooit voorgelegd? Waarom func tioneert hier ten stadhuize een zogenaamde investeringscommissie, die in feite ter zake de besluiten neemt, waardoor de Raad nooit weet wanneer een project wordt Uitgevoerd? Als deze commissie er is om de praktische uitvoering van projecten in eerste instantie voor te bereiden, dan ga ik ermede akkoord, maar wij achten Net niet juist, dat prioriteiten worden vastgesteld door Burgemeester en Wethou ders en/of bedoelde investeringscommissie, zonder dat de Raad daar ooit iets over ■verneemt en laat staan er inspraak in heeft. Het nemen van besluiten zonder te Weten hoe on wanneer ze worden uitgevoerd achten wij weinig bevredigend; hierdoor Wordt ook de betekenis van deze Raad uitgehold, terwijl wij bovendien van mening zijn, dat Burgemeester en Wethouders een stukje autonomie aan zich trekken, dat bij de Raad thuishoort. Wij willen uw College dan ook vragen te bevorderen, dat de Raad voortaan meer gekend Wordt in het investeringsprogramma en het daarbij behorend prioriteitenschema, lij Willen ons beslist niet met de technische details inlaten, doch wij zouden al te vreden zijn, indien wij zouden worden ingelicht welke projecten gerealiseerd gaan worden en welke projecten op het prioriteitenschema worden geplaatst. De Raad is dan geïnformeerd en kan zo nodig over de prioriteiten spreken. Wij zouden Burgemeester en Wethouders dringend willen vragen met ons verlangen re kening te houden. Wij vinden deze zaak zo belangrijk, dat wij overwegen een uit spraak van deze Raad te vragen indien Burgemeester en Wethouders de Raad niet ®eer en beter willen inlichten over de voorgenomen investeringen, het tijdstip van Realisering daarvan en de prioriteiten van de voorgenomen investeringen.. Op het stuk van gezonde verhoudingen, zou ik nog een praktisch puntje willen aan snijden. In iedere gemeenschap, dus ook in Bergen op Zoom, zijn er instellingen, wel ks te: algemene nutte werkzaam zijn. Het zijn instellingen, die een eigen besturr Nebben en niet ondergeschikt zijn aan het gemeentebestuur, maar die toch wel

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 104