SiSiSuïï: ~ai ^;::;e:::er^i:nZvïïs::rL orde 9 o.-nn p> sTirnna voorwaarts in de uitrusting Onze fractie is niet van meningdat zy de grote spro g moesten »ntiv.mri5n wü hpfiten alleen gedaan wat we moesreu va-n on R ad ou haar naam moet schrijden. wy neuuefi a-Lj-w Z: stvlTll anderen in deee Raad. W, ei* dl,, dat de P-i^ten op eo n dat- belijie ongeluk krijgen. Er is geen reden voor klaag;tangen zo als eommge in dese stad zo graag zingen. Be successen zijn ons nie a s rij zoals schoot gevallen. W» hebben echt wel flink aan de hoorn moeten schudden, 'bij voorbeeld voor liet combibad» hpurntirirq- Wjj feliciteren onze stad met de grote successen, die m e a g p jaar werden beliaald en hopen op dezelfde resultaten in het komende jaar. De heer A.J. FRANKEN spreekt de volgende rede uit "Toen ik mij aan de bestudering van de begroting 1969 zette, kwam by my deze vraag naar voren - een vraag die ik me overigens al meerdere malen heb gesteld - "^at is nu de feitelijke betekenis van het lidmaatschap van deze Raad Ik L.n, dat het zinvol is deze vraag te stellen, te meer omdat wij allen onge twijfeld ter zake een opvatting hetïen gelezen welke werd weergegeven op de tip ia=rvervadering van 10 december jl. Be fractievoorzitter van deze pil;," zeitoon^ aldus het verslag in de krant -Be Raad staat aan het heo d van de fremeente maar het werkelijke bestuur ligt in handen van Burgemeester en houders BeRaad zorgt voor de inspraak van de bevolking en schept de voorwaarden voor het werk. Be injloed van de Raad is echter in hoofdzaak preventief en het werk van de oppositie is niet van doorslaggevende betekenis op de koers, die door Dekoorden van de KV.F-woordvoerder kunnen nu wel de situatie m Je£®^e°^nZ00m schetsen; wij kunnen het met deze visie toch niet geheel eens zyn. y de gemeentewet maar open te slaan en reeds in artikel 1 kunnen wy lezen, dat he bestuur van elke gemeente bestaat uit een Raad, een College van Wethouders en een Burgemeester Dit zyn dus drie^-^^^^f^^ouders mb het Als°de^fractievoorzitter^van de K.V.P, stelt, dat de Raad het hoofd van de ge meente is, maar het werkelijk bestuur in handen van Burgemeester en Wethou rs ligt, dan geeft hij dit College grotendeels of zelfs helemaal een stuk dat do Raad toekomt. Door deze stelling holt men de betekenis van de Raad ui Mag ik dan eens wijzen op de tegenstellingen welke er zijn in de ®es®r°^®n van de fractievoorzitter van de K.V.P.? Eerst zegt hij de Raad staat aan het ho van de gemeente, doch onmiddellijk daarna trekt hy dit in door te zeggen. .ma r het werkelijke bestuur dat heeft de Raad niet, dat gebeurt door Burgemeester Verder "De Raad zofgt voor de inspraak van de bevolking...., doch de invloed vin de oppositie is echt niet van belang; wij en het College doen toch waar we zin iïifeÏykl;"^ eerlijker kon de situatie in Bergen op Zoom niet geschetst worden. Wat in andere gemeenten als een normale bestuursvorm wordt ge;aoce]?te°r*> s°°*r8_~ stuursvorm met drie bestuursorganen in de zin van de gemeentewet, een be^. vorm mot eerlijke evenredige vertegenwoordiging m alle bestuursorganen, schy in onze stad nog niet .te kunnen.Reeds te lang heeft naar onze mening de K.V.P. zich kennelijk tot doel gesteld alle macht aan zich te trekken en deze to conce treren in het Collego. Ik weet uit persoonlijke gesprekken dat er ^ressieve krachten in de K.V.P. zijn, die helaas nog geen meerderheid hebben Deze ^yn ons van mening, dat het handelen vanuit een machtspositie uit de tyd is en der halve ge en gezonde basis vormt voor een doelmatige politiek op langere termyn. Een van de beginpunten om tot een goed bestuur te komen is naar onze er een woede Raad moet zijn met eerlijke en gezonde verhoudingen. Een Raad waarin de zakelijkheid ver boven het partij- of eigenbelang staat. De Raad van bergen op Zoom moet een grotere eenheid gaan vormen, een eenheid, we te e sa onze mening hard nodig heeft. Als de Raad het bestuur van de stad moet zyn dan is het jammer, dat geconstateerd moet worden, dat deze Raad reeds aaren wordt verlamd omdat er politieke tegenstellingen zijn en vooral, omdat kennelijk het Bef voor gezamenlijke verantwoordelijkheid onvoldoende aanwezig was en is. Wij menen echter, dat er gelukkig tendensen aanwezig zyn, die de verwachting rechtvaardigen, dat een verouderde mentaliteit terrein aan het verliezen is Wij verwachten, dat de kiezers in 1 970 duidelijke taal zullen spreken Op het punt van de door ons voorgestane eenheid, waarbij wij beslist ons zelf zu en yven, willen wy nu reeds stellen, dat wij niet mede zullen werken aan de s van een College, waarin de verhoudingen in de Raad niet zoveel mogelyk tot uiting komen. Ik wil dit nog wel duidelijker stellen wy zullen ons ook 3 enen als sluitstuk voor het behalen van een meerderheid, een rol, die

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 103