8
Dezelfde moeilijkheden, die Wethouder Van Heyst had om het comhibad te realiseren,
had Wethouder Broos bij het realiseren van de sociale werkplaats.
Na ongeveer 10 jaar trekken en duwen is de bouw van de sociale werkplaats even
eens in uitvoering.
De gehandicapte werkende mens zal straks in dezelfde moderne arbeidssfeer werken
als de andere werknemers. Deze sociale werkplaats is ook weer van belang voor de
streek.Reeds verschillende jaren is er vanuit de Raad gepleit, onder andere door
de heer De Jaeger, voor deze werkplaats. De gehele Raad heeft zijn streven gesteun
Het zal de Wethouder van Sociale Zaken verheugen nog voor het verlaten van zijn
departement deze werkplaats tot stand te hebben kunnen brengen.
Torloden jaar is door onze fractie aangedron .en op prioriteit voor het combabad
en de randweg. Beide objecten zijn in do uitvoeringsfase gekomen.
Voor dit jaar vragen wij met grote aandrang aandacht en prioriteit voor een sport
hal. Bij de interpellatie over het sportpaleis in een vorige vergadering hebben
wij reeds laten blijken achter de wensen van de sportraad te staan, welke raad ook
de voorkeur geeft aan een doelmatige sporthal boven een misschien spectaculair,
maar ondoelmatig en duur sportpaleis.
Bovendien vragen wij prioriteit voor het gymnastieklokaal van de St. Jpsefschoo
waarvoor alle hinderpalen reeds zijn overwonnen behalve de financiële.
Onze wens is om te komen tot een betere service voor de cliënten van Sociale Zaken.
Banken en postkantoren houden bij hun inrichting van gebouwen rekening met de ver
anderde instelling van de cliënt, die de mogelijkheid wil hebben naast de behande
ling van routinezaken aan de loketten, voor vertrouwelijke zaken op een andere
wijze daarvoor in de gelegenheid te zijn.
Van de zijde van de vakorganisaties is reeds aan het gemeentebestuur het verzoe
gedaan om voor de sociale geldzaken van haar leden gebruik te mogen maken van een
gelegenheid buiten het gebouw van Sociale Zaken.
Dit is mede een gevolg van bezwaren tegen de huidige servicemogelijkheden, welke
men niet meer in overeenstemming acht met de eisen van deze tijd,
In Nieüw-Borgvliet kwam tot grote vreugde van deze wijk een gemeenschapshuis tot
stand. Samenwerking tussen wijkbewoners, gemeente en .rijk was de basis, waarop dit
belangrijke gebouw tot stand gebracht kon worden. Het is een voorbeeld hoe door
goede samenwerking tussen particulieren en overheid profijt getrokken kan worden^
van de aanwijzing als stimuleringsgebied. Wij raden andere wijken aan dezelfde acti
viteiten te ontplooien als Nieuw-Borgvliet
De mij door mijn fractie toegemeten tijd loopt ten einde. Ik moet dus stoppen met de
opsomming van nog vele andere belangrijke miljoenenwerkenwelke ter hand genomen
werden of worden, zoals bij voorbeeld de restauratie van de St. Gertrudiskerk
de bouw van een nieuwe service-flat door particulier initiatief, de uitbreidihg
van het paviljoen Rozenoord, de bouw van een gymlokaal voor de m.a.v.o-school
van de H, Geest, de definitieve huisvesting van de 1o,m.-schoolde inrichting
van het verpleeghuis voor langdurige zieken, de ontwikkeling aan de haven, en
zovoorts.
Een stad besturen heeft veel elementen gemeen met een bedrijf leiden. Het grote
verschil is de verantwoording van het beleid. In een bearijf is veel minder open
heid naar en controle van buiten. Ook het dwangmatig beïnvloeden van allerlei
ontwikkelingen is veel geringer. Dat maakt het besturen van een stad moeilijk.
Ieder mens maakt voor zichzelf wel eens vergelijkingen. Ik ben een technisch man,
werkzaam in een geautomatiseerd bedrijf» Ieder produkt, dat in een geautomatiseerd
bedrijf tot stand komt, is het resultaat van een ingewikkelde samenwerking van ve
le zelfstandige organen. Tijdens het produktieproees kunnen al deze organen ja of
nee zeggen. Als er tien ja zeggen en één zegt neen, dan kan het produkt niet tot
stand komen.Zo is het ook met de bestuursprodukten van een stadsbestuur.
Sommige mensen denken, dat een gemeentebestuur de gehele ontwikkeling zelf in de
hand heeft. Een gemeentebestuur is afhankelijk van organen, die het ^niet
kan d¥/ingen, zoals de rijks- en provinciale overheid, de particuliere bedrijven,
instellingen en personen.
Het valt op, dat vele voorzieningen die in het afgelopën begrotingsjaar tot uit
voering kwamen, behoren tot streekvoorzieningen en dat het 5 tot 10 en soms zelfs
20 jaar geduurd heeft vooraleer er aan begonnen kon worden.
Rut/ gesohat zijn of worden in Bergen op Zoom en directe omgeving alleen al door de
overheid zo 'n 1 00. 000, 000,-- geinvesteerd voor voorzieningen ten behoeve van het
Werk-, woon- en leefklimaat.
Belangrijk is ook de lof te lezen aan het adres van het gemeentebestuur voor .het
goede beleidsklimaat. De nieuwe bedrijven en vestigingen, alsmede de middenstand,
steken hun waardering niet onder stoelen of banken.