8 Dezelfde moeilijkheden, die Wethouder Van Heyst had om het comhibad te realiseren, had Wethouder Broos bij het realiseren van de sociale werkplaats. Na ongeveer 10 jaar trekken en duwen is de bouw van de sociale werkplaats even eens in uitvoering. De gehandicapte werkende mens zal straks in dezelfde moderne arbeidssfeer werken als de andere werknemers. Deze sociale werkplaats is ook weer van belang voor de streek.Reeds verschillende jaren is er vanuit de Raad gepleit, onder andere door de heer De Jaeger, voor deze werkplaats. De gehele Raad heeft zijn streven gesteun Het zal de Wethouder van Sociale Zaken verheugen nog voor het verlaten van zijn departement deze werkplaats tot stand te hebben kunnen brengen. Torloden jaar is door onze fractie aangedron .en op prioriteit voor het combabad en de randweg. Beide objecten zijn in do uitvoeringsfase gekomen. Voor dit jaar vragen wij met grote aandrang aandacht en prioriteit voor een sport hal. Bij de interpellatie over het sportpaleis in een vorige vergadering hebben wij reeds laten blijken achter de wensen van de sportraad te staan, welke raad ook de voorkeur geeft aan een doelmatige sporthal boven een misschien spectaculair, maar ondoelmatig en duur sportpaleis. Bovendien vragen wij prioriteit voor het gymnastieklokaal van de St. Jpsefschoo waarvoor alle hinderpalen reeds zijn overwonnen behalve de financiële. Onze wens is om te komen tot een betere service voor de cliënten van Sociale Zaken. Banken en postkantoren houden bij hun inrichting van gebouwen rekening met de ver anderde instelling van de cliënt, die de mogelijkheid wil hebben naast de behande ling van routinezaken aan de loketten, voor vertrouwelijke zaken op een andere wijze daarvoor in de gelegenheid te zijn. Van de zijde van de vakorganisaties is reeds aan het gemeentebestuur het verzoe gedaan om voor de sociale geldzaken van haar leden gebruik te mogen maken van een gelegenheid buiten het gebouw van Sociale Zaken. Dit is mede een gevolg van bezwaren tegen de huidige servicemogelijkheden, welke men niet meer in overeenstemming acht met de eisen van deze tijd, In Nieüw-Borgvliet kwam tot grote vreugde van deze wijk een gemeenschapshuis tot stand. Samenwerking tussen wijkbewoners, gemeente en .rijk was de basis, waarop dit belangrijke gebouw tot stand gebracht kon worden. Het is een voorbeeld hoe door goede samenwerking tussen particulieren en overheid profijt getrokken kan worden^ van de aanwijzing als stimuleringsgebied. Wij raden andere wijken aan dezelfde acti viteiten te ontplooien als Nieuw-Borgvliet De mij door mijn fractie toegemeten tijd loopt ten einde. Ik moet dus stoppen met de opsomming van nog vele andere belangrijke miljoenenwerkenwelke ter hand genomen werden of worden, zoals bij voorbeeld de restauratie van de St. Gertrudiskerk de bouw van een nieuwe service-flat door particulier initiatief, de uitbreidihg van het paviljoen Rozenoord, de bouw van een gymlokaal voor de m.a.v.o-school van de H, Geest, de definitieve huisvesting van de 1o,m.-schoolde inrichting van het verpleeghuis voor langdurige zieken, de ontwikkeling aan de haven, en zovoorts. Een stad besturen heeft veel elementen gemeen met een bedrijf leiden. Het grote verschil is de verantwoording van het beleid. In een bearijf is veel minder open heid naar en controle van buiten. Ook het dwangmatig beïnvloeden van allerlei ontwikkelingen is veel geringer. Dat maakt het besturen van een stad moeilijk. Ieder mens maakt voor zichzelf wel eens vergelijkingen. Ik ben een technisch man, werkzaam in een geautomatiseerd bedrijf» Ieder produkt, dat in een geautomatiseerd bedrijf tot stand komt, is het resultaat van een ingewikkelde samenwerking van ve le zelfstandige organen. Tijdens het produktieproees kunnen al deze organen ja of nee zeggen. Als er tien ja zeggen en één zegt neen, dan kan het produkt niet tot stand komen.Zo is het ook met de bestuursprodukten van een stadsbestuur. Sommige mensen denken, dat een gemeentebestuur de gehele ontwikkeling zelf in de hand heeft. Een gemeentebestuur is afhankelijk van organen, die het ^niet kan d¥/ingen, zoals de rijks- en provinciale overheid, de particuliere bedrijven, instellingen en personen. Het valt op, dat vele voorzieningen die in het afgelopën begrotingsjaar tot uit voering kwamen, behoren tot streekvoorzieningen en dat het 5 tot 10 en soms zelfs 20 jaar geduurd heeft vooraleer er aan begonnen kon worden. Rut/ gesohat zijn of worden in Bergen op Zoom en directe omgeving alleen al door de overheid zo 'n 1 00. 000, 000,-- geinvesteerd voor voorzieningen ten behoeve van het Werk-, woon- en leefklimaat. Belangrijk is ook de lof te lezen aan het adres van het gemeentebestuur voor .het goede beleidsklimaat. De nieuwe bedrijven en vestigingen, alsmede de middenstand, steken hun waardering niet onder stoelen of banken.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1969 | | pagina 102