Hij is het met de heer van Leeuwen eensdat er bij sommige gemeentebesturen voor wat betreft de uitvoering van de wet een ondoorzichtig beleid wordt ge voerd,hit blijkt ook wel uit vragen,die in het parlement zijn gesteld,De ge meentebesturen in Noord-Brabant zijn aangesloten bij een provinciale instelling, die richtlijnen verstrekt.Alleen Eindhoven had andere normen,maar heeft zich sinds 1 januari 1968 aangepast,Er komt zodoende een beter inzicht in deze vrij moeilijke materie.De mensen,die een beroep doen op de Algemene Bijstandswet, moeten niet worden geïnformeerd middels nota's enz.,omdat dan verwachtingen kunnen worden gewekt,die toch niet in vervulling kunnen gaan.Daarom wordt de voorlichting gegeven aan particuliere instellingen,, die op dit gebied werkzaam zijn,maatschappelijk werkers, enzAls iemand meent,dat hij in aanmerking komt voor bijstand,dan kan hij zich met de Wethouder of de dienst in verbinding stellen.Hem zal de nodige voorlichting worden verstrekt en het sta,at uit de aard der zaak vrij dan al of niet een aanvraag in te dienen. De heer van LEEUWEN betreurt het met de heer de Jaeger,dat de voorzitter van de Algemene Bond van Bejaarden eerder-vermelde uitdrukking heeft gebruikt 5 een verzoek om bijstand is in elk geval geen bedelgang. In verband met het gestelde in vraag 19 wenst de heer RADDER te vernemen wat Burgemeester en Wethouders er onder verstaan,dat het College van Bijstand aan de rapporten van maatschappelijk werkers de nodige aandacht besteedt„Hij wenst ook te vernemen in hoeverre de min of meer objectieve rapporten van de maat schappelijk werkers prevaleren boven het subjectief oordeel van het College van Bijstand, De heer BROOS stelt,dat er in dit verband zeer weinig gebruik wordt gemaakt van rapportering.Er wordt reeds maanden getracht een maatschappelijk werker aan te trekken,zodat rapporten nu rechtstreeks vanuit de dienst worden ontvangen,waar door genoemd College een beter inzicht krijgt omtrent de problemen,die aan de orde worden gesteld.Het is echter niet gelukt een goede kracht te vinden» Het werk wordt nu op rapporteursniveau gedaan» Als er rapporten moeten komen in gevallen,w'aarin het noodzakelijk is omtrent tal van zaken van een" aanvrager en zijn gezin te worden geïnformeerd,dan wordt öf het Protestants Christelijk Gezinswerk ingeschakeld of het InterparochieeU'"Sociaal Charitatief Centrum. In die gevallen wordt steeds overeenkomstig het advies van genoemde instellingen besloten. De heer RADDER vraagt of de Deden van het College van Bijstand zich individueel ter plaatse op de hoogte stellen als er een rapport van een maatschappelijk werker" is uitgebracht» De heer BROOS beantwoordt deze vraag ontkennend.De leden hebben vóór de verga dering gelegenheid de stukken in te zien» ELBCTRICITBITSBBDRIJF. In verband met vraag 20 merkt de heer de JAEGER op,dat hij deze vraag gesteld heeft.Hij stelt,dat alleen-staanden en bejaarden,die in het algemeen weinig thuis zijn,door het vastrecht worden benadeeld.De vigerende tarieven zijn im mers voor deze mensen ongunstig.Bij een gebruik tot 1200 kWh per jaar moet per maand een vastrecht van f.5>35 worden betaald.Voor deze categorie komt dat erg nadelig uit.Hij zou graag hebben,dat werd onderzocht hoeveel personen dit geldt.Als het qua aantal blijkt de moeite te lonen,dan zouden deze mensen een lager vastrecht moeten gaan betalen. De heer RATSMA betoogtdattoen er/indertijd een ander tarief kwam met vast- recht^-omdat de overgang voor sommige groeperingen nogal hard kon zijn-,-er een overgangsmaatregel is 'getroffen,die inhield,dat degene,wie tot dan toe een visie tarief hadden,dit konden houden na een daartoe strekkend verzoek.Het vastrecht zijn de minimale kosten,die het bedrijf steeds moet ontvangen,wil men uit de vaste kosten komen. Hij zegt,dat er momenteel 246 woningen zijn waarvan de bewoners zo weinig elec- triciteit afnemen,dat voor hen het vlaktaripf voordeliger zou zijn.De grens daarvoor ligt bij een gebruik van 224 kWh.per jaar.Er zijn enkelen,die onge veer 20 kWh.per jaar afnemen?wanneer hen het vlaktarief in rekening zou worden gebracht,zou er aanmerkelijk op de aansluiting'worden verloren en dat kan nu eenmaal niet? de bedrijven zijn immers geen 'sociale instellingen. Er moet min stens tegen kostprijs geleverd worden.Al de lage gebruikers zijn toch al nade lig voor de bedrijvenHet verdient dus geen aanbeveling in te gaan op de sugges ties, die de heer de Jaeger in dit verband heeft gedaan» STRUCTUUR- en BESTEMMINGSPLANNEN De heer VERHOEVEN zegt,dat hij uit het antwoord op vraag 21, nl.ofer in de be stemmingsplannen ruimte gereserveerd kan worden voor kleine middenstandersop maakt, dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk tot centralisatie van de bedrij ven in een winkelcentrum over te gaan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1968 | | pagina 82