-2-
De heer Radder antwoordt hij,dat, als er op burgermeesters-niveau ambities in
WEB.verband of waar ook in West-Brabant strijdig zijn,dat niet opgaat voor de
ongemeen hartelijke verstandhoudingen tussen de 2 Burgemeesters in deze streek,
waarbij deze zogenaamde ambities het meest voor de hand liggend zouden zijn.
De V/EB is lange tijd een zorgenkind geweest. De suggestie van de heer Radder om
de Raden van de 32 deelnemende gemeenten er bij te betrekken,lijkt practisch
onmogelijk» De gemeente Breda heeft zich gereserveerd ten opzichte van de V.EB
opgesteld en het is ondenkbaar om een krachtige V/EB te maken tegen de zin in
van de grootste stad van West-Brabant of volkomen langs de verlangens van een
dergelijke stad heen» Men is momenteel in het V/EB-bestuur bezig om wen struc
tuur te vinden van veel eenvoudiger aard,waardoor deze V/EB een duidelijk advies-
en informatiecentrum kan zijn. Gebleken is,dat een V/EB,waarin 32 gemeenten ver
enigd zijn,een onhaalbare kaart is en dat daardoor een soort sub-provincie ont
staat, die om allerlei redenen niet gewenst kan zijn.
De Voorzitter geeft de heer A»J.Franken toe,dat deze gemeente langzaam groeit»
De randgemeenten,die voor dienstverlening voor een zeer groot deel op Bergen
op Zoom zijn aangewezen,groeien relatief snellerzodat men wel kan stellen,dat
de agglomeratie een voorspoedige groei heeft.Deze gemeente zit met de finan
ciële consequenties van de voorzieningen,die in een centrum-gemeente nu eenmaal
vereist zijn.Dat is een zware zorg voor Bergen op Zoom en te eniger tijd zal dat
probleem moeten worden bezien.
Naar aanleiding van de opmerkingen van de heer van der Weegen over het lcernbe-
leid van de regering vraagt de Voorzitter iets meer begrip voor de talloze
vraagstukken waarvoor de rijksregering zich geplaatst ziet de noordelijke provincies
Limburg,Tilburg,Helmond ,enz
Naar het oordeel van spreker is het kernbeleid te weinig gedifferentieerd en
komt het te weinig tegemoet aan die plaatselijke moeilijkheden,die moeten wor
den overwonnen om concurrerend te kunnen optreden.Voor Bergen op Zoom heeft dit
als nadeel,dat een eerlijke grondprijscalculatie leidt tot prijzen,die zelfs bij
kernsubsidies nog niet voldoende concurrerend zijn. Andere staten hebben -en met
groot succes- wel een gedifferentieerd kernbeleid.Wanneer het kernbeleid het
volgend jaar een nieuwe fase ingaat-en verwacht mag worden,dat Bergen op Zoom
voorshands als kerngemeente blijft aangewezen- dan zal dit wel van aard verande
ren en zal het gaan in een richting van een ruimere keuze- van mogelijkheden.Als
tegen die tijd de conjunctuur zou aantrekken en Bergen op Zoom heeft enig geluk,
dan liggen er open kansen.Men- moet in deze plaats nie't toegeven aan de- idee vans
"nou dachten we wat er nou kan het toch weer niet";het kan natuurlijk wel,maar het
juiste moment moet komen en op dit juiste moment moet paraatheid aan de dag gelegd worden.
Hij stelt enigszins in afwijking van de mening van de heer Gorrissen,dat niet
zo zeer het Baalhoekplan een vervangingsmogelijkheid zou zijn voor Reimerswaal
maar veeleer de daarbij aansluitende plannen van inpoldering en industrie-rijp~
maken van het land van Saeftinge. Deze laatste plannen zijn duidelijk terugge
drongen. Achter het Reimerswaalplan moet heel West-Brabant en de provincie gaan
staan.De Brabantse delegatie in het zeehavenoverleg heeft terzake een standpunt
ingenomen,waarover Bergen op Zoom niet ontevreden behoeft te zijn.
Waakzaamheid blijft uit de aard der zaak geboden^ West-Brabant zal in ontwikke
ling achterblijven wanneer het Reimerswaalplan niet wordt gerealiseerd,
In verband met de opmerkingen van de heer Hijpels stelt de Voorzitterdat Burge
meester en Wethouders bereid zijn de bouw van eenvoudige industriehallen te be
vorderen,maar dan moeten er gegadigden zijn, want hallen van eenvoudige struc
tuur zijn minder gemakkelijk voor allerlei doeleinden bruikbaar en minder ge
makkelijk als de befaamde klepkooi te gebruiken.Jammer genoeg kan de n.v.voor
industrievestiging hierbij niet worden ingeschakeld,omdat geen kernsubsidie
wordt gegeven aan een industrietenzij deze industrie rechtstreeks van de ge
meente koopt of huurt.In het eigenlijke kernindustrialisatiebeleid kan deze
n.v.geen rol spelen.Dat is jammer,omdat deze n.v.meer speelruimte heeft dan de
gemeente Bergen op Zoom. De n.v.kan wel worden ingeschakeld wanneer er een ge
gadigde is die een industrie ter plaatse heeft,want dan speelt het kernsubsi
die geen rol.De Voorzitter meent nu tevens de vraag van de heer Franken te
hebben beantwoord waarom de industrialisatie zo moeizaam verloopt.Het gaat
overigens momenteel nergens vlot; het aantal serieuze belangstellenden,dat in
het afgelopen jaar naar vestigingsmogelijkheden in heel Noord-Brabant heeft ge
ïnformeerd bij het E„ToI.,is ontstellend gering.Een van de factoren voor deze
stad is,dat het kernsubsidie niet voldoende is om de grondprijs voldoende aan
trekkelijk te maken.