ii
I
Het is bekend,dat ontwikkeling een vroegtijdige voorbereiding vraagt.Dit bete
kent vroegtijdig behoefte aan geld om deze ontwikkeling te kunnen opvangen.
De vraag is wie de gemeente het geld bezorgt voor al de hoognodige vooizieningeipi
Dat is een vraag van vele Gemeente-raden. Ook de aanwijzing als kerngemeente
heeft voor Bergen op Zoom de geldzorgen niet verminderd.
Het is van groot belang, dat gezorgd wordt voor "structurde voorzieningen in ver
band met woon-,werk- en. ontspanningsgelegenheid en onderwijsvoorzieningen.
Er is de laatste tijd een vrij groot aantal woningen gebouwd.Ook hierbij is
de jaarlijkse toewijzing een moeilijkheid bij de meerjarige^objecten.
Meerjarige bouwstromon geven de meest economische bouwmogelijkheden voor wat
betreft het aantal woningen, naar door de jaarlijkse toewijzingen komen zowel
gemeentebesturen als aannemers voor moeilijkheden te staan als geplande toe
wijzingen niet gegeven worden.
Meerjarige toewijzingen, gebaseerd op meerjarige ob j e c t en „zullen de bouwcontinui-
tei't en de meest economische bouw bevorderen.
Voor de werkgelegenheid is industrialisatie een van de structurele noodzakelijk
heden.
Zowel de huidige situatie als de toekomstverwachting kan met enig optimisme ver
meld worden.De ontwikkeling is niet revolutionairmaar meer regelmatig vooruit-
g 8,0,11 cL
Daarnaast zijn er belangrijke objecten te verwachten in onze onmiddellijke om
geving, zoals het Schelde-Rijnkanaal
Er wordt met voortvarendheid gewerkt aan allerlei ontspanningsvoorzieningen.
Bergen op Zoom heef t een prachtige omgeving, die ook voor vreemdelingen aantrek,
kelijk is.»
De grote wens is nu het zwembad, het zogenaamde combi-bad. Haast ontspanning
voor de gezonde mens zal het ook veel betekenis kunnen hebben voor de gehandi
capte mens.
De voorziening voor de binnen- en buitensporten worden regelmatig uitgebreid,
maar spreker vraagt zich af wanneer het combibad gerealiseerd kan worden.
De diverse onderwijsmogelijkheden in de stad zijn bij de tijd en worden regel
matig aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen.
Indien de geplande ontwikkelingen te verwezenlijken zijn,dan lijkt een IIiS^
noodzakelijke-voorziening,Gezien de lange voorbereidingstijd, welke nodig is
om een dergelijke school tot stand te brengen, is het de vraag of hiervoor nog
geen initiatieven ontwikkeld moeten worden.
Ook de bouw van de nieuwe LTS zou spoedig tot uitvoering moeten kunnen komen.
Kan het gemeente-bestuur hieraan iets bespoedigen?
De bejaardenhuisvesting vraagt bijzondere aandacht.De vraag is,of er mogelijk
heden zijn om betaalbare voorzieningen te treffen.
Dit geldt zowel voor de huisvesting als voor de verzorging en verpleging.
In een vrij nabije toekomst zal het aantal bejaarden verdubbelen tot ongeveer
20van het aantal inwoners van de stad.Voor het te voeren beleid op dit^gebM
is spoedig inzicht nodig welke behoeften in de toekomst de nodige voorzieningen
vragen en wat dit gaat kosten.
Haast huisvesting en verzorging moet ook gedacht worden aan werkgelegenheid
voor oudere werknemers en aangepaste ontspanningsvoorzieningen voor bejaarden.
Voor de jeugd is men bereid grote investeringen te doen op sportgebied.Men zal
er ook aan moeten beginnen wat meer voor de bejaarden te doen.dandezealleen"op
te bergen"in verzorgingstehuizen en hen een kaartzaaltjé te verschaffen.
Misschien zal dat kunnen betekenen,dat er wat minder gedaan kan worden voor de j
j eugd.
De stormachtige ontwikkeling van het gemotoriseerde verkeer bedreigt de samen
leving .Vooral de kinderen en oudere mensen worden bedreigd door de auto en
bromfiets.
Zowel buiten als in de stad zullen kostbare voorzieningen nodig zijn.Er zal ooi g
veel geld nodig zijn om deze voorzieningen te kunnen verwezenlijken.
Verschillende straten in de stad,berekend op verkeer uit de middeleeuwen,de
voetgangers,zullen voor het autoverkeer verboden moeten worden.
Er zullen regelingen moeten komen voor lang- en kortparkeren In verschillend^
straten zal een parkeerverbod moeten komen.
Om parkeergelegenhodente maken zal er geld moeten komen,bijvoorbeeld ui een
speciaal verkeersfonds
Auto's In straten en opwegen,welke daar ongebruikt blijven staan,zullen belaoi
moeten worden voor het gebruik van de weg.
Kwartaalrijders,die slechts een kwartaal hun auto in de belasting doen,zullen
voor het gebruik van defstraat als parkeerplaats moeten gaan betalen.Dit kan
tevens de autowrakken langs de straat beperken.
Op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn deze plannen al met de Kamer
commissie besproken.De Vereniging van Nederlandse Gemeenten juicht deze plannei
van harte toe.