-17-
In het kader van het rapport betekent dit? dat bij-voorbeeld het Reimerswaalplan
een gelijke ontwikkeling zal moeten hebben als de Maasvlaktewant voor de
zuiver gespecialiseerde havenindustrieën zijn dergelijke terreinen broodnodig.
Het rapport remt op geen enkele wijze het streven om in Bergen op Zoom een
variëteit van industrieën aan te trekken.
Spreker onderschrijft de mening van de heer Görrissen, dat het van belang is?
dat het Reimerswaalplan door Bergen op Zoom geurgeerd blijft worden?omdat de
gemeente Rotterdam alsnog onderzocht wil zien of Yoorne-Rutten toch niet in
aanmerking komt voor havenuitbreiding en vanwege het Baalhoekplan.
Toch is spreker het niet helemaal eens met het door de heer G.orrissen gestelde
ten aanzien van het Baalhoekplan. Dit plan heeft namelijk twee kanten.
In zijn meest eenvoudige vorm strekt dit plan alleen maar tot ontsluiting van
de Belgische Westerschelde-oever voor de haven van Antwerpen,? haar het betreft
ook het Land van Saeftinge met natuur- en recreatiegebieden op grote schaal.
In het rapport is het Land van Saeftinge om twee redenen bewust naar achteren:
gedrongen en wel omdat dit natuur-historisch een zeer belangrijk gebied is en
omdat het Land van Saeftinge een alternatief zou zijn voor het Reimerswaalplan.
Vanuit het standpunt van Bergen op Zoom gezien,moet het Reimerswaalplan priori
teit hebben boven het Land van Saeftinge, omdat bij eerstgenoemd plan geen na
tuurgebied geschonden wordt en gezien de gunstige ligging daarvan ten opzichte
van de woongebieden. De VOORZITTER acht het een zeer juiste en gezonde politiek,
dat de Raad van Bergen op Zoom de prioriteit van het Reimerswaalplan zo duide
lijk uitspreekt. Het Reimerswaalplan kan gerealiseerd gaan worden parallel met
de afMLuiting van de Oosterscheldezodat, wanneer deze afsluiting een feit is,
onmiddellijk begonnen kan worden met het bouwrijpmaken van industrieterreinen.
Dit moet de gemeente Bergen op Zoom en de provincie Hoord-Brabant blijven ver
dedigen.
De uitvoering van het rapport is een rege ri'ngszaak. De regering zal een werk-
commissie moeten instellen voor het opstellen van een urgentieschema. Gemeenten
kunnen werken van een dergelijke omvang zelf niet realiseren. Ook een gemeente
als Rotterdam niet. Er is een speciale injectie' nodig van het Rijk om deze
plannen, te kunnen uitvoeren en de Delta inderdaad de natuurlijke kans te geven
die hij heeft. Een en ander kan nu eenmaal niet uit de normale inkomsten van
de gemeenten, In de schaal van Europa is de Delta de toegangspoortEuropoort
is daar .een onderdeel van. Op korte tijd zal de Delta zich tot een sociaal-eco
nomisch geheel ontwikkelen, dat zijn belangen alstotaliteit moet gaan verde
digen. De werkelijke concurrenten zitten niet vlak buiten de landsgrenswant
ook daar zijn de mogelijkheden beperkt. Dat zijn niet de havens van Antwerpen en
en Gent, maar de plaatsen in Europa waar geheel andere intredemogelijkheden
zijn,zoals de westkust van Frankrijk en Ierland. Daarvan dreigt het gevaar
voor gemiste kansen; niet alleen voor Nederland, maar voor het gehele Deltage
bied en vooral wanheer het scheepsvervoer zich zal ontwikkelen in de richting
van grote mammoetschepen, omdat dan de mogelijkheden en wenselijkheden geheel
anders worden Het Beneluxgebied mag zich geen kansen voorbij laten gaan.
De heer van KAAM zegt -hoewel het niet zo bedoeld zal zijn- enigszins onaange
naam te zijn getroffen door de benaming"pendel"en"pendelaarsV Hij vindt deze
terminologie voor de werknemer denigrerend. Hij ziet niet direct verschil tus
sen een pendelaar en een forens.
De VOORZITTER is van mening, dat er inderdaad ook geen verschil is en dat het
woord "pendelaar"voor hem niets denigrerends heeft
De heer RADDER vraagt of de geografische ligging van Bergen op Zoom met haar
haven bij de industrievestiging nu al selectief werkt.
De VOORZITTER antwoordt, dat onderscheid gemaakt moet worden tussen de zogenaam
de natte en droge industrieterreinen. De selectie komt van zelf, omdat natte
industrieterreinen duurder zijn en zich daarop aileenuiwmx^tteduh^riiriëhvestigen,
die er werkelijk belang bij hebben om aan vaarwater te zitten. Bedrijven,die
daaraan geen be hoe- to hebben, kopen geen dure natte indus tri egrond, maar vestigen
zich elders.
Niets meer te behandelen zijnde,sluit de VOORZITTER de vergadering.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering.van 29 maart 1968.
De
Voorzitter