-16-
Als bestuursorganen kan men wel de wenselijkheid uitspreken, dat er voldoende
werkgelegenheid is op een sociaal aanvaardbare afstand, en daar ook naar streven*
De werknemer is dan nog vrij, maar in ieder gaval niet gedwongen om te pen
delen." Het zou de mening van uw Raad kunnen zijn, dat er in Bergen op Zoom en
omgeving voldoende werkgelegenheid moet zijn om iedere Bergse werknemer de
mogelijkheid te bieden in zijn plaats te werken".
Vanneer het rapport spreekt over een sociaal aanvaardbare grens van de pendel,
dan heeft dat een zeer nauwkeurige betekenis. Dit is juist in het rapport ge
komen om duidelijk te stellen, dat de pendel een bepaalde grens heeft,die
buiten het sociaal verantwoorde ligt. Vie het rapport goed leest, is het duide
lijk, dat voldoende werkgelegenheid in het Rotterdamse havengebied geen oplos-'
sing is voor Vest-BrabantZo is het in het rapport ook bedoeld. Het rapport
tracht duidelijk te maken, dat het arbeidspotentieel in Vest-Brabant veel dich
ter bij huis werk moet kunnen vinden.
Vervolgens deelt de VOORZITTER mede, dat het Overlegorgaan de regering zal ver
zoeken een commissie in te stellen, met het doel een prioriteitenschema, en een
planning op te .stellen» De regering moet op basis van het rapport een planning
maken voor de daadwerkelijke aanpak, waarover de heer Eranken heeft gesproken»
Spreker heeft bij diverse gelegaaheden reeds op deze daadwerkelijke aanpak aan
gedrongen en er op gehamerd, dat er bepaalde wenselijkheden zijn, die vitaal
zijn voor Vest-Brabant. De prioriteit van het Reimerswaalplan moet gehandhaafd
blijven. Als de heer Gorrissen stelt,cfefc er alweer wat zit te schuivendan valt
dat niet te ontkennen. Het Reimerswaalplan behoeft nog koestering van al de
daarbij recht-streeks betrokkenen en wel in de eerste plaats de West-Brabantse
wal. Heemeer Bergen' op Zoom zich uitspreekt voor een prioriteit en een spoedige
aanpak van het Reimerswaalplan hoe beterhet is."
Sprekei" kan verzekeren, dat de delegatie van de provincie Noord-Brabant unaniem
is in het voorop-stellen van de verzorging van de werkgelegenheid in West-Brabant
en dat daarover geenverschil van mening is. Met de belangen van West-Brabant
wordt terdege rekening gehouden. Als de heer van der Weegen zegt, dat West-Bra
bant meer in de vergeethoek heeft gezeten,dan zal niemand dat voor het verleden
ontkennen, maar in dit zeehavenoverleg heeft West-Brabant zeer zeker de nodige
aandacht gehad van het provinciaal bestuur, dat er naar gestreefd heeft dit in
het rapport te doen uitkomen..
De heer Framcen heeft gesproken ovor ^niste kxn.sen^.spster'Tindt hierin een welkome
aanleiding om nogmaals te zeggen, dat het industrialisatiebeleid in Nederland
te star is, teveel is afgestemd op vaste regels, die niet altijd het juiste ant
woord geven op bepaalde plaatselijke problemen. Er moet een gedifferentieerd
industrialisatiebeleid komen om ter plaatse juist die maatregelen te kunnen
treffen, die voor die plaats het meest van belang zijn. Dat doet men niet al
leen juist over de grens, maar ook elders in Europa, Men heeft daar een heel
scala van mogelijkheden, waaruit de klant kan kiezen en men is niet gebonden
aan bepaalde vaste regelen.
De Premie- en prijsreductieregelingen waren vroeger zeer slar. De 25^-regeling
over de totale investering is al een verbetering, vooral voor kapitaalinten
sieve bedrijven, maar spreker is van mening, en met hem ook het E.T.I.,dat er op
een veel slagvaardiger gedifferentieerd industrialisatiebeleid moet worden aan
gedrongen. Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Spreker moet van de andere kant de heer Gorrissen volkomen gelijk geven als deze
stelt, dat men de Delta met Antwerpen als e'én geheel moet zien. Vanuit Bergen
op Zoom zijn reeds pogingen gedaan om een gesprek op gang te brengen. Een winst
punt is, dat de redactie van het rapport duidelijk wijst naar de internationale
samenwerking. Er wordt gewezen op reële mogelijkheden van samenwerking,maar
anderszins wordt er gestreefd naar Benelux-ececutieven,met als eerste en belang
rijkste agendapunt de internationale samenwerking op het gebied van de zee
havens, Spreker heeft wel eens beweerd, da.'t dit een enigszins, omslachtige gang
van zaken is en dat hij persoonlijk liever zou zien, dat niethet gehele ingewik
kelde stelsel van een Beneluxexecutieve wordt afgewacht, maar dat er veel eerder
een internationale samenspraak zou kunnen zijn over het havengebied,eventueel
in verdragsvorm. Dit is een mening, die in het rapport geen meerderheid vindt,
maar de gemeente Bergen op Zoom, die veel belang heeft bij een goed internatio
naal contact op dit terrein, kan zeer wel als een eigen standpunt blijven hand
haven, dat zo spoedig mogelijk en .zo.: duidelijk mogelijk samenwerking over de
grenzen noodzakelijk is, teneinde ondoelmatige mededinging te voorkomen.
Ten aanzien van de regionale specialisatie merkt de VOORZITTER op, dat het rap
port stelt, dat in een typisch zeehavenindustrieterrein geconcentreerd moet
worden hetgeen daar alleen maar kan en dat andere activiteiten op andere
terreinen moeten plaats vinden.