-16- Als bestuursorganen kan men wel de wenselijkheid uitspreken, dat er voldoende werkgelegenheid is op een sociaal aanvaardbare afstand, en daar ook naar streven* De werknemer is dan nog vrij, maar in ieder gaval niet gedwongen om te pen delen." Het zou de mening van uw Raad kunnen zijn, dat er in Bergen op Zoom en omgeving voldoende werkgelegenheid moet zijn om iedere Bergse werknemer de mogelijkheid te bieden in zijn plaats te werken". Vanneer het rapport spreekt over een sociaal aanvaardbare grens van de pendel, dan heeft dat een zeer nauwkeurige betekenis. Dit is juist in het rapport ge komen om duidelijk te stellen, dat de pendel een bepaalde grens heeft,die buiten het sociaal verantwoorde ligt. Vie het rapport goed leest, is het duide lijk, dat voldoende werkgelegenheid in het Rotterdamse havengebied geen oplos-' sing is voor Vest-BrabantZo is het in het rapport ook bedoeld. Het rapport tracht duidelijk te maken, dat het arbeidspotentieel in Vest-Brabant veel dich ter bij huis werk moet kunnen vinden. Vervolgens deelt de VOORZITTER mede, dat het Overlegorgaan de regering zal ver zoeken een commissie in te stellen, met het doel een prioriteitenschema, en een planning op te .stellen» De regering moet op basis van het rapport een planning maken voor de daadwerkelijke aanpak, waarover de heer Eranken heeft gesproken» Spreker heeft bij diverse gelegaaheden reeds op deze daadwerkelijke aanpak aan gedrongen en er op gehamerd, dat er bepaalde wenselijkheden zijn, die vitaal zijn voor Vest-Brabant. De prioriteit van het Reimerswaalplan moet gehandhaafd blijven. Als de heer Gorrissen stelt,cfefc er alweer wat zit te schuivendan valt dat niet te ontkennen. Het Reimerswaalplan behoeft nog koestering van al de daarbij recht-streeks betrokkenen en wel in de eerste plaats de West-Brabantse wal. Heemeer Bergen' op Zoom zich uitspreekt voor een prioriteit en een spoedige aanpak van het Reimerswaalplan hoe beterhet is." Sprekei" kan verzekeren, dat de delegatie van de provincie Noord-Brabant unaniem is in het voorop-stellen van de verzorging van de werkgelegenheid in West-Brabant en dat daarover geenverschil van mening is. Met de belangen van West-Brabant wordt terdege rekening gehouden. Als de heer van der Weegen zegt, dat West-Bra bant meer in de vergeethoek heeft gezeten,dan zal niemand dat voor het verleden ontkennen, maar in dit zeehavenoverleg heeft West-Brabant zeer zeker de nodige aandacht gehad van het provinciaal bestuur, dat er naar gestreefd heeft dit in het rapport te doen uitkomen.. De heer Framcen heeft gesproken ovor ^niste kxn.sen^.spster'Tindt hierin een welkome aanleiding om nogmaals te zeggen, dat het industrialisatiebeleid in Nederland te star is, teveel is afgestemd op vaste regels, die niet altijd het juiste ant woord geven op bepaalde plaatselijke problemen. Er moet een gedifferentieerd industrialisatiebeleid komen om ter plaatse juist die maatregelen te kunnen treffen, die voor die plaats het meest van belang zijn. Dat doet men niet al leen juist over de grens, maar ook elders in Europa, Men heeft daar een heel scala van mogelijkheden, waaruit de klant kan kiezen en men is niet gebonden aan bepaalde vaste regelen. De Premie- en prijsreductieregelingen waren vroeger zeer slar. De 25^-regeling over de totale investering is al een verbetering, vooral voor kapitaalinten sieve bedrijven, maar spreker is van mening, en met hem ook het E.T.I.,dat er op een veel slagvaardiger gedifferentieerd industrialisatiebeleid moet worden aan gedrongen. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Spreker moet van de andere kant de heer Gorrissen volkomen gelijk geven als deze stelt, dat men de Delta met Antwerpen als e'én geheel moet zien. Vanuit Bergen op Zoom zijn reeds pogingen gedaan om een gesprek op gang te brengen. Een winst punt is, dat de redactie van het rapport duidelijk wijst naar de internationale samenwerking. Er wordt gewezen op reële mogelijkheden van samenwerking,maar anderszins wordt er gestreefd naar Benelux-ececutieven,met als eerste en belang rijkste agendapunt de internationale samenwerking op het gebied van de zee havens, Spreker heeft wel eens beweerd, da.'t dit een enigszins, omslachtige gang van zaken is en dat hij persoonlijk liever zou zien, dat niethet gehele ingewik kelde stelsel van een Beneluxexecutieve wordt afgewacht, maar dat er veel eerder een internationale samenspraak zou kunnen zijn over het havengebied,eventueel in verdragsvorm. Dit is een mening, die in het rapport geen meerderheid vindt, maar de gemeente Bergen op Zoom, die veel belang heeft bij een goed internatio naal contact op dit terrein, kan zeer wel als een eigen standpunt blijven hand haven, dat zo spoedig mogelijk en .zo.: duidelijk mogelijk samenwerking over de grenzen noodzakelijk is, teneinde ondoelmatige mededinging te voorkomen. Ten aanzien van de regionale specialisatie merkt de VOORZITTER op, dat het rap port stelt, dat in een typisch zeehavenindustrieterrein geconcentreerd moet worden hetgeen daar alleen maar kan en dat andere activiteiten op andere terreinen moeten plaats vinden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1968 | | pagina 38