De heer van der WEEGEN zegt het jammer te vinden te moeten constateren, dat er,, al
hoewel er hard voor is gewerkt,toch weinig resultaten zijn geboekt en dat er
sinds Bergen op Zoom kerngememeemfce is niet meer tot stand kon worden gebracht.
Dit pleit naar zijn mening niet voor de daarbij betrokken instanties. Als men
het ene doet, moet men het andere, dat daaraan vastgekoppeld zit, niet nalaten.
Hij spreekt z:ijn waardering uit voor degenen, die al jarenlang bij deze instan
ties aankloppen.
De heer GORRISSEN stelt vast, dat het lezen van de samenstelling van het Over
legorgaan aen beeld geeft van de belangrijkheid daarvan. Niet alleen om de per
sonen met hun functies en titels, die bestuurlijke en andere deskundigheid
waarborgen, maar vooral ook om de verschillende belangengebieden, die zij daar
bij vertegenwoordigen.
Want zowel de hoogste bestuurders, van 5 belangrijke provincies, te weten Zuid-
Holland, Zeeland,en Noord-Brabant als de hoogste vertegenwoordigers van de
havensteden Rotterdam, Dordrecht,Vlissingen,Terneuzen en Bergen op Zoom en de
hoogste bestuurders van Rijnmond met als adviseurs de hoogste functionarissen
van Rijkswaterstaat hebben samen aan tafel gezeten om een plan te ontwerpen van
een meer dan nationale betekenis.
Op de zogenaamde zeehavenconferentie op 14 oktober 1966 te Middelburg is de
basis gelegd om tot daden ven sa-menwerking te komen in een gebied, dat ook wel
genoemd wordt" De Gouden Delta"en"D.e toegangspoort van Europa"
Wat hij daarbij mist, is de vertegenwoordiging van de voor ons zo belangrijke en
nabijgelegen wereldhaven Antwerpen, De ruimtelijke eenheid van "De Gouden Delta!'
houdt niet op bij de grenspaal van Zandvliet en het lijkt voor Antwerpen moei
lijk verteerbaar en irriterend om niet in dit Overlegorgaan vertegenwoordigd te
zijn, dat toch zulke diepingrijpende havenplannen ontwerptwaarbij /uitwerpen
zulke enorme belangen heeft. Mogelijk ligt daar de reden voor het opstellen van
het zogenaamde Baalhoekplan, dat zonder overleg met Nederlandse instanties door
Antwerpse deskundigen werd gepresenteerd.
Het lijkt van groot belang voor Bergen op Zoom, dat zo spoedig mogelijk Antwer
pen betrokken wordt bij het Nederlandse Overlegorgaan voor de zeehavenontwikke
ling. Historie, ervaring, levensbelangen en de speciale verbondenheid met de
streek van Antwerpen en niet te vergeten het Reimerswaalplan maken overleg met
Antwerpen voor Bergen op Zoom hoogst noodzakelijk.
In de nieuwjaarsrede van de Voorzitter is reeds duidelijk gemaakt welke beteke
nis dit ontworpen zeehavenproject heeft voor de ontwikkeling niet alleen van
Bergen op Zoom, maar voor geheel West-Brabant. Er moet op vertrouwd worden,dat
het zo belangrijke Reimerswaalplan niet dezelfde weg op zal gaan als het opge
offerde KreekrakplanHet heeft blijkbaar nog wel wat inspanning gekost om het
Reimerswaalplan opgenomen te krijgen in de plannen van het Overlegorgaan Zee
havenontwikkeling, maar tenslotte is er een accoord bereikt. Men moet toch wel
voorzichtig zijn, want de eerste moeilijkheden staan al voor de deur. Overeen
gekomen was Voorne-Putten buiten de zeehavenontwikkeling te houden,maar voordat
de plannen voor de zeehavenontwikkeling in de Raad van Bergen op Zoom worden
besproken denkt Rotterdam er al over om over de pas gemaakte afspraken met be
trekking tot Voorne-Pptten te moeten praten en andere afspraken te maken, die
meer in het voordeel van Rotterdam zijn. In Zeeland en Brabant wordt nu gedacht
dat Rotterdam zelf de beste brokken uit de pap wil kiezen en wat overblijft wil
voorzetten aan Zeeland en Brabant,
Het zware geschut, dat Rotterdam hanteert is het belang van de nationale econo
mie, die op dit gebied onverbrekelijk met Rotterdam verbonden is,"Als duidelijk
blijkt, dat in bepaalde gevallen de nationale economie er mede gediend is dat
bepaalde plannen in het gebied van Rotterdam gerealiseerd worden dan zullen we
daar begrip voor op moeten brengen"
Het belang van de nationale economie zal_dan..echter niet alleen door de bril van
Rotterdam bekeken mogen worden.
Brabant brengt op het ogenblik grote offers voor deze nationale economie door
haar groot aantal werkelozen in verschillende sectoren. Sommige van onze wel
vaartsbronnen zijn verdroogd. Het is nodig andere aan te boren.
Het plan heeft uitvoeringsmogelijkheden op korte eh lange termijn.
De ervaring heeft reeds meermalen geleerd,dat allerlei moeilijkheden een plan
vertragen. Dit zijn onder andere financiƫletechnischehestuurlijke-en samen-
werkingsmoeilijkheden. Het heeft 1-g- jaar geduurd voordat nahet besluit te Middel
burg het plan op papier stond.
Dit zijn nog maar de grote lijnen, maar hoelang zal het nog duren,voordat men b
gint aan de uitvoering in deze omgeving. Om allerlei redenen is het werken met
prioriteiten en fasering noodzakelijk.